سهم شش دهم درصدی وقف قرآنی از موقوفات چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3852555
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰

سهم شش دهم درصدی وقف قرآنی از موقوفات چهارمحال‌وبختیاری

گروه اجتماعی ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه تنها شش دهم درصد از موقوفات استان وقف قرآنی است گفت: در سطح کشور به مسئله موقوفات قرآنی کمتر پرداخته شده و در استان اولویت وقف برای واقفان را وقف قرآنی قرار می‌دهیم اما متأسفانه کمتر کسی قبول می‌کند، لذا برای ایجاد یک محفل انس با قرآن و یا یک حرکت قرآنی، وقف قرآنی نداریم.

سهم شش دهم درصدی وقف قرآنی از موقوفات چهارمحال‌وبختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری در نشست خبری این اداره‌کل که امروز چهارم آبان‌ماه به مناسبت هفته وقف برگزار شد با بیان اینکه دهه وقف از چهارم تا ۱۴ آبان ادامه دارد، بیان کرد: وقف از احکام امضایی حضرت رسول(ص) بوده و ار سنت‌های ارزشمند دین اسلام است که روزهای آخر صفر و روزهای اول ربیع‌الاول به‌عنوان هفته وقف معروف شده است.

وی ادامه داد: وقف تنها برای جامعه اسلامی و یا  تنها برای انسان‌ها نیست بلکه برای کل جامعه و برای حیوانات اهلی و وحشی نیز عمل وقف صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام امیری با بیان اینکه وقف پشتیبان فرهنگ است و بسیاری از مشکلات فرهنگی را حل می‌کند، اظهار کرد: به‌طور مثال در جاده ابریشم محل عبور بسیاری از مسافران بوده و بخش عمده‌ای از آب‌انبارها برای راحتی حل مسافران وقف شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بین اینکه هزار و 700 وقف در استان داریم که با نیت واقف انجام شده است، افزود: از این میزان نیت وقف در استان، ۲۵ درصد مربوط به امور مذهبی، ۳۳ درصد اجتماعی، ۳۷ درصد خیریه و ۵ درصد نیز مربوط به حوزه علمیه است که بیشترین موقوفات مربوط به مساجد و حسینیه است و بیش از یک‌هزار و سیصد مسجد و حسینیه در استان ثبت شده است؛ همچنین یک‌هزار و ۳۲۷ موقوفه به نیات مختلف، پنج موقوفه به نیت حوزه علمیه و ۹ موقوفه قرآنی در سطح استان به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام امیری با بیان اینکه بیشترین وقف در حوزه کشاورزی است، افزود: 694 موقوفه کشاورزی، 648 موقوفه تجاری و 244 موقوفه مسکونی، 31 مدرسه و 26 اداره موقوفه در سطح استان از امکانات وقف استفاده می‌کنند.

وی در رابطه با درآمد امامزادگان که از نذورات مردمی تأمین می‌شود، ادامه داد: ۶۷ درصد مبلغ پولی که جمع می‌شود خرج نیت موقوفه می‌شود و ۱۰ درصد حفظ‌العین می‌شود بدان معنا که مبلغی ذخیره و اگر عین مکان تخریب شد صرف بازسازی می‌شود، 10 درصد صرف امورات جاری و تنها 7 درصد از مبالغ به اداره اوقاف تخصیص می‌یابد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه ادامه داد: وقف امری مردم‌نهاد است و مردم خودشان وقف می‌کنند، موقوفه را در اختیار ملت قرار می‌دهند و اداره اوقاف و امور خیریه تنها ناظر این امراست، متآسفانه مردم نسبت به موقوفات اطلاع کمی دارند که این نشان از ضعف ما است و رسانه‌ها باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

وی در ادامه گزارشی از درآمد امامزاده‌ها در حوزه اقتصادی ارائه داد و گفت: نذورات جمع شده در شش ماه سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد و این فرایند یعنی کار فرهنگی در امامزادگان و تعداد زائران افزایش پیدا کرده است؛ همچنین مبلغ جمع‌آوری شده از اجاره‌ها و درآمد موقوفات نیز افزایش صد درصدی داشته است.

حجت‌الاسلام امیری به موقوفات دیگر سال جاری اشاره و بیان کرد: در سال جاری ۲۵ زندانی از طریق ۲۵۰ میلیون مبلغی که از خیران خارج از استان جمع شد آزاد شده‌اند و طرح دست‌های مهربانی، اهداء نوشت‌افزار به 300 دانش‌‍آموز و تهیه جهیزیه نوعروسان از جمله فعالیت‌های سال جاری بود و قابل پیش‌بینی است که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از محل وقف حل خواهد شد.

وی افزود: ادارات تحقیقات در سال گذشته اطلاعات 400 موقوفه از مساجد و حسینیه‌ها را تکمیل و در سال جاری آمار و اطلاعات 745 موقوفه تکمیل و ثبت شده است که این آمار رشد صد درصدی را نشان می‌دهد، همچنین در حوزه تجدید اسناد اجاره‌ای 262 سند در سال گذشته و 226 سند در هفت ماه اخیر ثبت شده است که این آمار نسبت به سال گذشته رشد داشته است و در سال گذشته هیچ پروژه سرمایه‌گذاری ثبت نشده است و امسال یک پروژه در امامزاده حمزه‌علی(ع) ثبت شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه وقف در حوزه فرهنگی سال گذشته 16 موقوفه و در سال جاری 23 موقوفه بوده است، ادامه داد: 16 سند اجاره‌ای جدید در استان ثبت شده که 12 رأی به نفع موقوفات ثبت شده است و هیچ پرونده‌ای علیه موقوفات در دستگاه‌های قضایی ثبت نشده است؛ در سطح اسناد اخذ شده نیز رشد خوبی داشته‌ایم که در کل 110 رقبه و در سال جاری 500 رقبه در سطح استان به ثبت رسیده است.

امیری بیان کرد: 15 امامزاده استان مجهز به دستگاه پز شده‌اند که این آمار تا پایان سال باید به 50 عدد برسد، همچنین در پنج نقطه استان ویدیوکنفرانس راه‌اندازی و راه ارتباطی با ادارات پنج شهرستان از طریق ویدیوکنفرانس امکان‌پذیر شده است.‌

پیشرفت اوقاف در مسابقات قرآنی

وی با بیان اینکه چهار مرکز افق در سطح استان راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: کلمه افق مخفف امور فرهنگی و قرآنی است که فعالیت‌هایی نظیر تآمین جهیزیه، آزادی زندانیان و ... از جمله کارهای این مجموعه است.

حجت‌الاسلام امیری ادامه داد: همچنین اوقاف در مسابقات قرآنی پیشرفت چشم‌گیری داشته است و 500 نفر در مسابقات امسال شرکت کردند از این تعداد 162 نفر به مرحله استانی راه یافتند و 50 نفر برگزیده مرحله استانی شدند و از مجموع این آمار 19 نفر به مسابقات کشوری راه یافتند که رتبه دوم مسابقات ازآن سجاد براتی در رشته دعاخوانی از استان چهارمحال و بختیاری بود که البته این آمار راضی‌کننده نیست وجای پیشرفت دارد.

اداره اوقاف پذیرای کارمندان جدید است

حجت‌الاسلام امیری با بیان اینکه در اداره اوقاف 61 پست سازمانی وجود دارد که 50 درصد از این پست‌ها خالی هستند، گفت: در این اداره 35 نیرو مشغول کارند که تنها 29 نفر از آن‌ها قراردادی هستند؛ وضعیت نیرو در این اداره اسفناک است و بسیاری از ادارات ما در شهرستان‌ها به علت نبود نیرو شکل نگرفته است، لذا نیروهایی که مایلند  در اداره اوقاف مشغول به کار شوند، می‌توانند از دستگاه‌های دیگر به این اداره منتقل شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در سطح کشور به مسئله موقوفات قرآنی بی‌توجهی شده و کمتر به این موضوع پرداخته شده است، اولویت وقف برای واقفان را وقف قرآنی قرار می‌دهیم اما متأسفانه کمتر کسی قبول می‌کند لذا برای ایجاد یک محفل انس با قرآن و یا یک حرکت قرآنی، وقف قرآنی نداریم.

وی با بیان اینکه تنها شش دهم درصد از موقوفاتمان وقف قرآنی است، افزود: اگر کسی بخواهد عاقبت بخیر شود باید صدقه جاریه داشته باشد که بهترین نوع آن وقف قرآنی استف لذا بهتر است مردم در وصیت‌نامه‌هایشان بخشی از اموالشان را وقف قرآنی کنند.

حجت‌الاسلام امیری گفت: کارگروه‌های تخصصی در کل کشور، وقف مشارکتی در تهران، تشکیل انجمن یاوران وقف قرآن که البته هنوز ثبت نشده است، انجمن وقف اشتغال و دیگر انجمن‌های اجتماعی از جمله فعالیت‌هایی است که در حوزه وقف قرآنی انجام شده است اما کافی نیست و به کمک مردم و مسئولان برای افزایش وقف قرآنی در سطح استان نیاز داریم.

افتتاح قبرستان در امامزاده حلیمه و حکیه خاتون

وی در پایان از افتتاح قبرستانی در طبقات زیرین امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد خبر داد و افزود: به زودی قبرستانی در طبقه پایین این امامزاده افتتاح خواهد شد که اموات در قبرهای دو یا سه طبقه دفن می‌شوند و هزینه فروش قبور صرف امورات امامزاده خواهد شد که با این کار هم خیرات انجام می‌شود و هم باقیات صالحاتی برای متوفی و بازماندگان ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام
captcha