راه‌های حفاظت از موقوفات به‌درستی تبیین و اجرا شود
کد خبر: 3853451
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰

راه‌های حفاظت از موقوفات به‌درستی تبیین و اجرا شود

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی‌فقیه در کردستان، با بیان اینکه صیانت از وقف جز وظایف اولویت‌دار ماست، افزود: باید راه‌های حفاظت از موقوفات به‌درستی تبیین و اجرا شود.

به گزارش ایکنا از کردستان، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی، نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان، امروز، هشتم آبان ماه در دیدار با مسئولان اداره کل اوقاف استان کردستان که به مناسبت هفته وقت انجام گرفت، اظهار کرد:‌ وقف صدقه جاریه است که وقف‌کننده از ثواب آن بهره‌مند می‌شود.

وی افزود: علما در مورد وقف به‌عنوان یک صدقه جاریه متفق‌القول هستند و این موضوع زمینه را برای فرهنگ‌سازی هرچه بیشتر در این حوزه فراهم کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در کردستان بیان کرد: یکی از مصادیق و مسائل مهم در صدقه جاریه، وقف است و آنچه برای ما مهم و باید به آن بپردازیم متولیان موقوفات به‌عنوان حافظان موقوفات است.

وی صیانت از موقوفات را مهم‌ترین رسالت اوقاف و متولیان دانست و بیان کرد: صیانت به این معناست کسی که واقف صدقه جاریه باید جریانش ادامه داشته باشد.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی اظهار کرد: صیانت از وقف جز وظایف اولویت‌دار ماست و باید راه‌های حفاظت از موقوفات به‌درستی تبیین و اجرا شود. البته صیانت از موقوفات به این معنی نیست که از موقوفات استفاده نشود، چراکه گاهی استفاده نکردن موجب از بین رفتن می‌شود، باید به بهترین شیوه از آن بهره‌مند شوید.

وی با تأکید براینکه یک مسئله مهم در وقف این است که استفاده از آن در مسیر فی سبیل الله باشد، عنوان کرد:‌ در یک‌زمان بحث موقوفات برای مساجد خیلی مهم بود چراکه اگر مسجد رونق داشته باشد خیلی از مسائل در جامعه قابل‌حل بود.

نماینده ولی‌فقیه در کردستان با اعلام اینکه بسیاری از مسائل مانند ترویج قرآن، خانه عالم و غیره با وقف برای مسجد در آن زمان رونق داشته است، افزود: ترغیب و تشویق مردم به سمت سایر موقوفات باید موردتوجه قرار گیرد و در این راستا راهکارهای مختلف ارائه شود.

وی بیان کرد: موقوفات درزمینه ترویج علم‌آموزی نیز نقش مهمی ایفا کرده و همان‌طور که در راستای کمک به مردم درزمینه امور معنوی و دینی کارساز بوده در راستای مباحث مادی و رفع مشکلات معیشتی مردم نیز تأثیرگذار بوده است.

آیت‌الله حسینی شاهرودی اعلام کرد: اشاعه فرهنگ وقف هرچه تلاش شود اقدام بسیار ارزشمند و مؤثری است و در این راستا باید از بسترهای مختلف استفاده کرد.

نماینده ولی‌فقیه در کردستان ادامه داد:حق‌وحقوق وقف باید به‌صورت کامل موردتوجه قرار گیرد و از سوی دیگر از این موقوفات به بهترین شیوه به‌نوعی که بیشترین بهره‌وری را داشته باشد استفاده کرد.

وی بیان کرد: وقف در بازده زمانی شاید کمتر موردتوجه قرارگرفته و موقوفات را با این عنوان که مالی بی‌صاحب است نگاه می‌کردند.
آیت‌الله حسینی شاهرودی گفت: هر وقت ثابت شود که چیزی وقف بوده مالکیت از دست افرادی که حتی سند داشته باشند، ملغی می‌شود که در سال‌های اخیر اقدامات قانونی خوبی در این راستا انجام‌گرفته است.

نماینده ولی‌فقیه در کردستان با بیان اینکه ایجاد بسترهای لازم برای ارزش‌افزوده موقوفات باید در سطح استان مدنظر قرار گیرد، افزود: مشورت گرفتن از افرادی که در زمینه‌های مختلف تخصص دارند در این راستا ضروری است.

وی در پایان یادآور شد: در مورد مسجد باید به این موضوع توجه داشته باشیم که یک موقوفه تا چه میزان می‌تواند ارزش‌افزوده داشته باشد و بر اساس راهکارهای مناسب زمینه را برای بهره‌مند معنوی و مادی هرچه بیشتر از موقوفات فراهم‌کنیم.

انتهای پیام
captcha