فضای جامعه نخبگانی ما با کلام الهی عجین است/ برنامه‌ریزی برای تدبر در قرآن در دانشگاه‌های علوم پزشکی
کد خبر: 3853674
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴
گزارش ایکنا از اختتامیه جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت؛

فضای جامعه نخبگانی ما با کلام الهی عجین است/ برنامه‌ریزی برای تدبر در قرآن در دانشگاه‌های علوم پزشکی

گروه مسابقات ــ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به شرکت 300 هزار نفری جامعه دانشگاهی در جشنواره‌ها و فعالیت‌های قرآنی که سال گذشته رخ داد، بیان کرد: این مسئله بدان معنی است که فضای جامعه نخبگان ما عمیق و عجین با کلام الهی است که نمونه‌های این حرکت را می‌توان در حضور دانشگاهیان عزیز در حرکت‌هایی نظیر پیاده‌روی اربعین و خدمت به سیل‌زدگان کشور مشاهده کرد.

فضای جامعه نخبگانی ما با کلام الهی عجین است/ برنامه‌ریزی برای تدبر در قرآن در دانشگاه‌های علوم پزشکی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به همدان؛ سومین مراسم اختتامیه بیست و چهارمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی همراه با برنامه تجلیل از برگزیدگان بخش‌های آوایی شامگاه پنجشنبه 9 آبان‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سیماسادات لاری، معاون فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت، حیدری مقدم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و دبیر جشنواره و سایر مسئولان قرآنی وزارت بهداشت در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با اجرای بهزاد احمدی، مجری شبکه قرآن و معارف سیما همراه بود، پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوی عدنان مؤمنین، نفر اول کارکنان دانشگاه علوم پزشکی آبادان و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در سخنانی اظهار کرد: در فضایی که خیلی از دشمنان به دنبال القای این هستند که فضای جوان و علمی کشور با ارزش‌های اسلام فاصله گرفته است اینکه در یک جشنواره قرآنی که در مجموع دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بیش از 70 هزار نفر در آن شرکت می‌کنند، نشان دهنده این است که تلاش دشمنان به جایی نرسیده است.

رستمی با اشاره به شرکت 300 هزار نفری جامعه دانشگاهی در جشنواره‌ها و فعالیت‌های قرآنی که سال گذشته رخ داد، بیان کرد: این مسئله بدان معنی است که فضای جامعه نخبگان ما فضایی عمیق و عجین با کلام الهی است که نمونه‌های این حرکت را می‌توان در حضور دانشجویان و دانشگاهیان عزیز در حرکت‌هایی نظیر پیاده‌روی اربعین و خدمت به سیل‌زدگان کشور مشاهده کرد.

فضای جامعه نخبگانی ما با کلام الهی عجین است/ برنامه‌ریزی برای تدبر در قرآن در دانشگاه‌های علوم پزشکی

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه طبق آمار به دست آمده بیش از 500 هزار نفر از دانشجویان امسال در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت داشتند، تصریح کرد: امروز ممکن است به واسطه برخی تغییرات که در سبک زندگی ایجاد شده برخی بخواهند این جلوه‌های زیبا را کمرنگ نشان دهند امام حقیقت جریان جوان و دانشگاهی ما همین چیزی است که مشخص و معین است.

رستمی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که در آن خداوند می‌فرماید اگر مسلمانان دست از اسلام بردارند قومی خواهد آمد که اسلام را حفظ خواهند کرد[فَإِن یَکْفُرْ بِهَا هَـؤُلاء فَقَدْ وَکَّلْنَا بِهَا قَوْماً لَّیْسُواْ بِهَا بِکَافِرِینَ: اگر مشرکان مکّه (به کتاب و حکم و نبوّت) کفر بورزند، کسان دیگری را نگهبان آن می‌سازیم که به آن کافر نیستند(انعام/89)]، به حدیثی از کلام معصوم(ع) اشاره کرد که این قوم از قوم سلمان فارسی هستند و ادامه داد: ویژگی‌های این گروه که خداوند از ایشان در قرآن یاد می‌کند، این است که ایشان خداوند را دوست دارند و خدا نیز آنها را دوست دارد. در برابر مؤمنان متواضع و در برابر کفار قوی و شکست‌ناپذیرند. این افراد که همان حزب‌‌الله هستند در راه خدا مجاهدت می‌کنند و از ملامت و طعنه‌های دشمنان نمی‌هراسند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: خداوند در قرآن مژده‌های زیادی به جوانان قرآنی داده است که قرآن با خون و گوشت آنها عجین می‌شود و شیاطین نمی‌توانند بین ایشان و قرآن فاصله اندازند و وجود قرآنیان مایه نورانیت جامعه می‌شود.

در ادامه این مراسم معنوی و قرآنی بخش اول تجلیل از برگزیدگان بخش آوایی در رشته آئین سخنوری با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سیماسادات لاری، معاون فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت، حیدری مقدم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد که در حین اجرای این برنامه معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت با اهدای یک جلد کلام‌الله مجید از رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تقدیر و تشکر کرد.

برنامه‌ریزی برای تدبر در قرآن در دانشگاه‌های علوم پزشکی

در ادامه، سیماسادات لاری، معاون فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت طی سخنانی ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران زحمتکش این جشنواره به ویژه همکاران خود در مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت بیان کرد: مسئله‌ای که باعث افتخار ماست این که درصد رشد شرکت‎کنندگان در جشنواره نسبت به سال گذشته از رشد 29 درصدی برخوردار شده است.

فضای جامعه نخبگانی ما با کلام الهی عجین است/ برنامه‌ریزی برای تدبر در قرآن در دانشگاه‌های علوم پزشکی

 

وی با اشاره به اینکه حضور اساتید در جشنواره امسال نیز نسبت به سال گذشته از رشد 140 درصدی برخوردار است، تصریح کرد: برگزاری یازده کارگاه آموزشی در کنار این جشنواره برای متسابقان و نیز برگزاری مسابقات تیمی، از جمله موضوعاتی است که جشنواره امسال را از سایر دوره‌ها متمایز کرده است.

معاون فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت ادامه داد: در سال‌های آینده توجه بیشتری به بحث معنابخشی در جشنواره خواهد شد تا جشنواره‌های آتی با شکوه هرچه بیشتر برگزار شود. همچنین برنامه تدبر در قرآن نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور راه‌اندازی و طراحی خواهد شد.

لاری ضمن تشکر از معاونان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، رؤسای دانشگاه‌ها و کارشناسان قرآنی با اشاره به سخنان آیت‌الله العظمی جوادی آملی در رابطه با ضرورت چنگ زدن مسلمانان به حبل‌الله و اینکه مسلمانان باید مسائل را با هم بفهمند، بیان کرد: برگزاری جشنواره قرآن و عترت و فعالیت دانشگاهیان عزیز در زمینه قرآن کریم نورانیت خاصی را به دانشگاه‌ها داده که چراغ راه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است. طبق نظر جامعه‌شناسان جوانان امروز تشنه معنویت هستند که شما قرآنیان عزیز می‌توانید با فعالیت خود و پرداختن به امر قرآن، ایشان را سیراب کنید.

در ادامه این مراسم قرآنی و پس از پخش کلیپ گزارشی از روز سوم جشنواره، بخش بعدی اهدای جوایز به نفرات برگزیده جشنواره بیست و چهارم قرآن و عترت وزارت بهداشت در رشته‌های ترجمه‌خوانی و حفظ پنج جزء قرآن کریم با حضور تنی چند از معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد.
همچنین، اجرای دو برنامه از سوی گروه تواشیح ثامن‌الائمه(ع) آبادان با نام‌های «مولای و السلام» و اهدای جوایز به برگزیدگان رشته‌های حفظ 10 و 20 جزء قرآن کریم از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که در پایان این بخش نیز حسین همتی، کارشناس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت طی سخنان کوتاهی، ضمن تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و همکاران خود در مرکز قرآن و عترت، اظهار کرد: لازم است تا از سه گروه کارشناسان قرآن و عترت دانشگاه‌ها، دبیران دانشجویی کانون‌های قرآن و عترت و همکاران مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت که در برگزاری جشنواره نهایت تلاش خود را به خرج دادند، تقدیر و تشکر کنم.
در ادامه، پس از پخش کلیپ سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با اهمیت پرداختن به قرآن و نیز تلاوت ترتیل یک صفحه از کلام‌الله مجید از سوی میلاد عاشقی، رتبه اول رشته حفظ کل این دوره از جشنواره، بخش بعدی اهدای جوایز به نفرات برگزیده جشنواره در رشته‌های حفظ کل، دعا و مناجات‌خوانی با حضور مسئولان وزارت بهداشت برگزار شد.

در پایان این بخش نیز برنامه یک دقیقه دعاخوانی با نوای علیرضا کچویی‌زاده، نفر اول رشته دعاخوانی بخش کارکنان جشنواره اجرا شد.

اهدای پرچم جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت به میزبان دوره بعدی جشنواره، دانشگاه علوم پزشکی مشهد (شهر مشهد مقدس)، با حضور مسئولان قرآنی و فرهنگی وزارت بهداشت، رشید حیدری مقدم و رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، تجلیل از زحمات رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان میزبان جشنواره بیست و چهارم و تجلیل از نفرات برگزیده رشته‌های قرائت و مسابقات تیمی دیگر بخش‌های این مراسم قرآنی بود.

گزارش تصویری ایکنا از اختتامیه جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha