پیشتازی رهبر معظم انقلاب در وقف کتاب
کد خبر: 3854461
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۴

پیشتازی رهبر معظم انقلاب در وقف کتاب

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف خراسان رضوی با اشاره به اهمیت وقف فرهنگی، گفت: وقف کتاب از جمله موقوفات فرهنگی است و رهبر معظم انقلاب با وقف بیش از ۲۵ هزار جلد کتاب در صدر واقفان کتاب در کشور هستند.

پیشتازی رهبر معظم انقلاب در وقف کتاببه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، بعدازظهر روز گذشته، 12 آبان‌ماه در همایش تجلیل از یاورن وقف که در تالار نور مشهد برگزار شد، وقف را سنت حسنه‌ای عنوان کرد که رسول اکرم(ص) بر آن تأکید داشته‌اند و گفت: ما بر سر سفره وقف‌هایی که توسط پیامبر اسلام(ص) و اهل‌بیت(ع) صورت گرفته، نشسته‌ایم.

وی با اشاره به اقدامات شایسته و بزرگی که در زمینه وقف توسط همه اصحاب وقف در بخش احیای وقف و موقوفات و بقاع متبرکه صورت گرفته است، افزود: بیش از ۷۰۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی در دهه وقف به بهره‌برداری می‌رسد و از 17 ربیع‌الاول تا دهه فجر 800 کیلووات نیروگاه خورشیدی دیگر نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل اوقاف خراسان رضوی اظهار کرد: اجرای پروژه‌های متعدد سرمایه‌گذاری برای موقوفات یکی از کارهایی است که به اشتغال، رونق وقف و موقوفات و تثبیت موقعیت مکانی موقوفات که مانع تعرضات حقوقی و تصرفات وقف و موقوفات می‌شود، کمک می‌کند.

احمدزاده بیان کرد: اگر فرهنگ وقف احیا شود، همانطور که موقوفات احیا می‌شود بسیاری از نیازمندی‌های جامعه نیز برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به وقف‌هایی که افراد می‌توانند داشته باشند، عنوان کرد: به‌عنوان مثال در موضوع وقف کتاب هر فرد با وقف یک جلد کتاب علاوه بر گام نهادن در راستای احیای سنت حسنه پیامبر(ص) در غنی‌سازی کتابخانه‌ها و مدارس کشور تأثیر به‌سزایی دارند.

مدیرکل اوقاف خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر که نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد دایر است نیز غرفه‌ای با عنوان وقف کتاب راه‌اندازی شده که افراد با وقف حتی یک کتاب می‌توانند در این کار خیر شریک شوند.

وی اظهار کرد: کتاب‌های زیادی وجود دارند که از چند صد سال پیش وقف شده و امروز مورد استفاده پژوهشگران و محققان است. رهبر معظم انقلاب با وقف بیش از ۲۵ هزار جلد کتاب در صدر واقفان کتاب در کشور هستند.

وقف برای آزادی زندانیان

احمدزاده ادامه داد: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با ورود بحث امور خیریه از جمله پیگیری آزادی زندانیان جرایم غیرعمد تاکنون با پرداخت ۱۲۰ میلیون تومان به سازمان زندان‌ها، تعدادی از زندانیان را آزاد کرده است.

وی گفت: همچنین همزمان با هفته وحدت و بزرگداشت ولادت پیامبر اعظم(ص) نیز مراسم گلریزان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد برگزار خواهد شد. از همه واقفان، خیران و افرادی که برای احیا و بروزآوری موقوفات تلاش کرده‌اند قدردانی می‌کنیم.

در ادامه حجت‌الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف خراسان رضوی، تصریح کرد: در استان بیش از 25 هزار و 500 موقوفه، 3000 متولی وقف، یکصد و 30 هزار مستأجر، 1200 هیئت امنا، بیش از 4000 خادم و 400 مبلغ وجود دارد.  همچنین امسال حدود 100 نفر در ایام اربعین در کربلا و بیش از 500 نفر در دهه پایانی صفر در خدمت زائران امام رضا(ع) بودند.

وی گفت: امروز از 12 گروه تجلیل می‌شود که شامل واقفان، علما و روحانیان، متولیان وقف، مستاجران اوقاف، مسئولان همکاری‌کننده با نهاد وقف، همکاران اوقافی، فعالان قرآنی، اصحاب رسانه، خادمان زائران اربعین در کربلا، خادمان زائران امام رضا(ع) در دهه پایانی صفر، اصحاب بقاع متبرکه، اعضای هیئت امنا، خدام، مراکر فرهنگی و مبلغان و مروجان وقف هستند.

انتهای پیام
captcha