هیچ نظام معرفتی و سیاسی بدون گفتمان شکل نمی‌گیرد
کد خبر: 3858222
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱

هیچ نظام معرفتی و سیاسی بدون گفتمان شکل نمی‌گیرد

گروه اجتماعی ـ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان گفت: هیچ نظامی در دنیا شکل نمی‌گیرد مگر آنکه مبانی و معرفت شناسی، اصول و انسان شناسی خاص خود را داشته باشد.

هیچ نظام معرفتی و سیاسی بدون گفتمان شکل نمی‌گیردبه گزارش ایکنا از همدان، مرتضی قائمی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان، سه شنبه، 28 آبان ماه در نشست تخصصی ناجا و جامعه اسلامی(مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری) اظهار کرد: هیچ نظامی در دنیا شکل نمی‌گیرد مگر آنکه مبانی و معرفت شناسی، اصول و انسان شناسی خاص خود را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه مرز بین مکاتب، معرفت شناسی است، گفت: هیچ دولتی نمی‌تواند به شکل التقاطی به جایی دست یابد مگر آنکه لیبرال، کمونیست و یا فاشیست باشد چرا که مبانی و ارزش‌های این مکاتب در مقابل بایکدیگر قرار دارد.
قائمی ابراز کرد: هر مکتبی در پاسخ به سه سوال خداشناسی، انسان شناسی و هستی شناسی شکلی خاص به خود می‌گیرد به طور مثال «سود، لذت و امنیت» مثلث لیبرال است که در صورت وجود مثلث دیگر «زر، زور و تزویر» حاصل می‌شود.
رئیس دانشگاه آزاد همدان ادامه داد: در نظام لیبرال، دلار نماینده زر، سلاح نماینده زور و رسانه نماینده تزویر است که در این سه موجب تحقق امنیت، لذت و سود برای حاکمان و ملت پایبند به این مکتب می‌شود.
وی با بیان اینکه لیبرال معادل اباحه گری است، گفت: ما در نظام اسلامی پایبند به 5 حکم، مستحب، واجب، حرام، مکروه و مباح هستیم حال آنکه در نظام لیبرال چیزی جز اباحه گری وجود ندارد.

تکلیف‌محوری؛ نقش مهمی در مکتب اسلامی دارد
قائمی ابراز کرد: در این میان نظام اسلامی نیز بر اساس معرفت دینی و اسلامی خود در پاسخ به سه سوال عنوان شده، مکتبی دینی و توحیدی که هدفش، کمال انسان، قرب الی الله و انجام تکالیف بود شکل داد.
رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه تکلیف محوری نقش مهمی در مکتب اسلامی دارد، گفت: تکلیف محوری نیز بدون سختی حاصل نمی‌شود و در این میان در نظام اسلامی هر انسانی بر اساس تکلیفی که بر دوش او نهاده شده به سوی هدفی واحد در حال حرکت است.
وی ابراز کرد: بُعد دیگر این دیدگاه، «گفتمان» است هیچ نظام معرفتی و سیاسی بدون گفتمان نمی‌تواند شکل گیرد، در گفتمان انقلاب اسلامی با مبانی معرفتی و دینی منظومه و شبکه ای از الزامات را می‌پذیرد که هریک لازمه دیگری است.
قائمی با بیان اینکه در نظام اسلامی وظایف و تکالیف در یک سیستم دینی منسجم تعریف شده است، عنوان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب، معنویت، اخلاق، اقتصاد، عدالت، امنیت و دانش در سیستمی واحد تعریف شده است.
رئیس دانشگاه آزاد همدان با بیان اینکه تفاوت حکومت اسلامی با سایر مکاتب، نگاه دینی و توحیدی آن است، گفت: جامعه و نظام اسلامی شکل گرفته تا مردم به کمال دست یافته و امور آنها در راستای دیانت ادامه یابد.
وی بیان کرد: تفاوت ناجا با سایر سیستم‌ها، هدف نهایی این مجموعه است که خدمت به مردم در راستای ارتقا معنویت و رفاه و آسایش آنها است، در گفتمان امام و انقلاب نیز همه یک هدف را دنبال می‌کنند هر چند که نوع کار آنها متفاوت باشد که این درست نقطه مقابل سکولاریسم است.


عزت؛ یکی از محور‌های اساسی در بیانیه گام دوم انقلاب
این مقام دانشگاهی ابراز کرد: همه نیرو‌های نظامی و انتظامی یک وظیفه دارند و آن مساعد نمودن شرایط برای ایجاد امنیت، آسایش و رفاه مردم جهت تعبد و الهی نمودن زندگی و قرب الی الله است.
در بیانیه گام دوم انقلاب، عزت یکی از محور‌های اساسی است که این مهم در نظام اسلامی نیز جز مبانی و اصول اساسی است، بنابراین اگر فردی حکومت اسلامی را پذیرفته است و درآن مشغول به خدمت در هر پست و جایگاهی است باید نسبت به همه مبانی آن نیز پایبند باشد.
قائمی ابراز کرد: انسان در حوزه نظریه پردازی سه حالت دارد، یا نظریه پرداز است، یا مبلغ نظریه خاصی است و یا مصرف کننده نظریه است که در این میان باید هر فردی موقعیت و جایگاه خود را نسبت به این سه حالت مشخص کند.
وی بیان کرد: نظام اسلامی یک گفتمان خاص دارد که همه ابعاد آن مشخص بوده و برای هر انسانی نیز مسئولیتی در نظر گرفته شده است که در نهایت همگی یک هدف و مبنا را دنبال می‌کنند، این مهم نیز گفتنی است که وحدت میان حوزه و دانشگاه نیز زمانی رخ می‌دهد که این دو مجموعه هدف و معرفت شناسی واحدی را دنبال کنند.

انتهای پیام
captcha