فاز دوم آرامستان موقوفه‌ای همدان تا دهه فجر افتتاح می‌شود
کد خبر: 3859159
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷

فاز دوم آرامستان موقوفه‌ای همدان تا دهه فجر افتتاح می‌شود

گروه اجتماعی ـ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان از ساخت فاز دوم آرامستان موقوفه‌ای همدان در زیر بنایی بالغ بر هزار و 700 متر مربع خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود این سایت در دهه فجر سال جاری افتتاح و به بهره برداری برسد.

فاز دوم آرامستان موقوفه‌ای همدان تا دهه فجر افتتاح می‌شودحجت‌الاسلام سید حسن رضوی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، از ساخت فاز دوم آرامستان موقوفه‌ای همدان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این سایت تا دهه فجر سال جاری افتتاح و به بهره‌برداری برسد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان با بیان اینکه زیر بنای سایت جدید آرامستان باغ بهشت همدان هزار و 700 متر مربع است، اظهار کرد: این فاز در دو بخش ساخته خواهد شد.
وی افزود: بخش نخست سایت جدید آرامستان با زیر بنای 1 هزار و 100 متر مربع در قالب سالن‌های خدماتی و بخش دوم با زیر بنای 600 متر مربع به عنوان سالن مصلی نماز میت ساخته خواهد شد.
رضوی اضافه کرد: سالن‌های خدماتی فاز دوم آرامستان باغ بهشت شامل، غسالخانه زنانه و مردانه، فضاهای جانبی شامل انبار، اتاق مداحی، اتاق استقرار روحانیون، فضای اداری ویژه پرسنل، نمازخانه و پارکینگ خواهد بود.
رئیس اداره اوقاف همدان با اشاره به اینکه هزینه ساخت صفر تا صد این پروژه 2 میلیارد تومان هزینه بردار است، ادامه داد: ساخت این پروژه در سال 94 استارت زده شد اما به دلیل مشکلات مالی و عدم بودجه متوقف شده، امسال در دستور کار اداره اوقاف قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه در فاز دوم آرامستان 6 سکوی زنانه و 6 سکوی مردانه تعبیه شده است، بیان کرد: از دلایل ساخت فاز دوم آرامستان، عدم پاسخ‌گویی یک غسالخانه با وجود آمار بالای اموات و همچنین فاصله زیاد بین غسالخانه و محل دفن اموات بود.
رئیس اداره اوقاف همدان ادامه داد: با ساخت سایت دوم آرام ستان، مرکز اداری و غسالخانه در فاصله مساوی با محل دفن قرار گرفته و دیگر خانواده و اقوام متوفی جهت حمل عزیز خود به زحمت نخواهند افتاد.
رضوی با بیان اینکه غسالخانه فاز نخست به صورت راکد باقی مانده و در صورت نیاز در مواقع اضطراری و بحرانی از آن استفاده خواهد شد گفت: از این پس با ساخت فار دوم آرامستان، خدمات غسالخانه در محل تازه ساخت به مردم ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات آرامستان، فضای کم پارکینگ ماشین بود گفت: در فاز دوم آرامستان حدود 10 هزار متر مربع فضای باز جهت پارک ماشین در نظر گرفته شده است تا دیگر در زمان برگزاری مراسم‌های مختلف در این محل و همچنین دفن اموات، مردم دیگر با مشکل پارک روبرو نباشند.
وی با بیان اینکه باید از ظرفیت حسینیه باغ بهشت بهتر استفاده شود گفت: این مکان جهت برگزاری برنامه‌های مختلف قرآنی، دینی و فرهنگی در ایام مختلف سال و همچنین برگزاری مراسم ترحیم اموات پس از دفن ساخته شده است که متأسفانه این مهم آنگونه که باید در میان مردم جا نیفتاده و از این ظرفیت بزرگ استفاده چندانی نمی‌شود.
رئیس اداره اوقاف همدان با بیان اینکه باغ بهشت همدان در مساحت 100 هکتار زمین برای دفن اموات وقف شده است ابراز کرد: 50 هکتار این زمین موقوفه‌ای برای دفن اموات استفاده شده است.
رضوی ادامه داد: از 50 هکتار باقی مانده نیز با ساخت فاز دوم و همچنین به دلیل فضای تپه ماهور بودن برخی بخش های آرامستان، تنها از این فضا، 30 درصد قابلیت دفن اموات را دارد بنابراین می‌توان گفت، تنها 10 الی 15 سال دیگر فضای کافی در این محل جهت دفن اموات وجود دارد.

انتهای پیام
captcha