علت تجمیع نظامیان آمریکا در عراق برای ایجاد بحرانی دیگر در منطقه
کد خبر: 3888817
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۳

علت تجمیع نظامیان آمریکا در عراق برای ایجاد بحرانی دیگر در منطقه

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: عقب‌نشینی‌ و تجمیع نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های عین‌الاسد و حریر، خارج‌کردن نیروهای سیاسی از بغداد و اربیل و نیز اخطار خروج اتباع آمریکایی از عراق به دلیل ویروس کرونا، سرپوش گذاشتن به ایجاد بحرانی دیگر در منطقه و یا فرار از عراق است.

تجمیع نظامیان آمریکا در عراق به دلیل کرونا است یا نقشه‌ای برای ایجاد بحرانی دیگر در منطقهحجت‌الاسلام علی‌مراد کیانی رئیس اداره تبلیغات اسلامی همدان و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: همانطور که در چند روز اخیر شاهد هستیم آمریکایی‌ها پایگاه‌های خود در عراق را تخلیه و نیروهای خود را در دو پایگاه امن مستقر کردند.
وی اضافه کرد: از طرفی سیاست راهبردی ایران پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی اخراج نظامیان آمریکا از منطقه بود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان همدان افزود: اولین اقدام ایران موشک باران پایگاه عین‌الاسد و شکسته شدن هیبت و هیمنه امریکا در جهان و در ادامه ناامن کردن منطقه برای آمریکایی‌ها بوسیله جبهه مقاومت بود.
وی اضافه کرد: پس از این اقدامات آمریکایی‌ها برای ایجاد یک جنگ روانی ابتدا چند مرکز حشد‌الشعبی را بمباران کردند تا به ظاهر یک مانور قدرت‌نمایی داشته باشند.
کیانی گفت: اما غافل از آنکه دولتی که مدعی ابرقدرتی در جهان بوده و خود را حاکم بلامنازع می‌دانست هم اکنون در برابر چند گروه جبهه مقاومت مثل کتائب حزب‌الله که در ظاهر به اندازه چند پایگاه بسیج بیشتر نیست، زانو زده و از ترس، پایگاه‌های خود را در دو پایگاه تجمیع نموده است.

لاک دفاعی امریکا در 2 پایگاه عین‌الاسد و حریر

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: آمریکا با استقرار سامانه موشک پاتریوت در لاک دفاعی رفته و با رجزخوانی ادای یک کشور پیروز را در آورده و با تهدید نابودی نیروهای مردمی کتائب حزب الله، درصدد توجیه شکست‌های مفتضحانه خود و خروج از عراق، بیماری کرونا را بهانه کرده است.
این فعال سیاسی ابراز کرد: این در حالیست که اگر قرار به مقابله با کرونا بود نیروهای آمریکایی به جای تمرکز در 2 پایگاه باید به کشور خود باز می‌گشتند.
وی ادامه داد: ناگفته نماند وضعیت شیوع کرونا در خود آمریکا به حدی نامطلوب است که آن کشور در یک بحران تمام عیار قرار گرفته است، بطوری که تا کنون بیش از ۱۹۰ هزار نفر از جمعیت آن کشور به ویروس کرونا مبتلا و بیش از ۴۱۰۰ تلفات داشته و روزانه حدود 20 هزار نفر بر جمعیت بیماران افزوده می‌شود.
کیانی گفت: نکته مهمتر آنکه باید در نظر داشت که 2 پایگاه عین‌الاسد و حریر به نسبت سایر پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق از امنیت بالاتری برخودار بوده و به همین علت سامانه پدافندی پاتریوت برای آنها در نظر گرفته شده تا از حملات احتمالی مصون بمانند.
آمریکا از راه تهدید به دنبال تسلیم گروه‌های شیعی عراق است
وی گفت: البته این یک روی سکه است روی دیگر سکه دخالت در امور سیاسی عراق است، پس از سقوط صدام حسین و حضور تمام عیار آمریکا در عراق و به قدرت رسیدن نیروهای همسو با ایران و در نهایت با شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و تصویب قانون خروج نیروهای سنتکام از عراق توسط پارلمان عراق و تلاش عادل المهدی رئیس دولت قانونی عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی؛ دولتمردان آمریکا، عربستان و برخی کشور‌های همسو با نفوذ در بین برخی گروه‌های سیاسی قصد دارند تا از بستر شیوع بیماری کرونا بهره جسته و از راه تهدید گروه‌های شیعی عراق را تسلیم خود سازند.
وی ادامه داد: آنها درصدد تعیین دولت دست نشانده با نخست وزیری عدنان عبدخضیر عباس الزرفی در عراق هستند تا ضمن عدم اجرای مصوبه مجلس برای اخراج نظامیان امریکایی، قدرت نفوذ ایران را کاسته و در مرحله بعد موجب تضعیف ارتباط بین جبهه مقاومت گردند هر چند که تاکنون برخی گروه‌های سیاسی مثل جریان صدر و حشدالشعبی با تشکیل کابینه توسط الزرفی مخالفت کردند.
کیانی گفت: سناریوی دیگر آمریکایی‌ها در عراق ممکن است برای سرپوش نهادن بر شکست‌های خود در برابر ایران و جبهه مقاومت و انحراف افکار عمومی آمریکا از بحران اجتماعی و اقتصادی ناشی از بیماری کرونا و بدست آوردن برگ برنده‌ای برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی باشد.
این کارشناس روابط بین‌الملل گفت: آمریکا، قصد انجام مجموعه‌ای از اقدامات و تحرکات ایزایی علیه نیروهای مردمی عراق به ویژه کتائب حزب الله مورد حمایت ایران دارد و یا به دنبال استفاده از وضعیت شیوع بیماری جهت انجام یک کودتای خونین دارد.
فعال کردن هسته‌های خاموش داعش به دست آمریکا در سه استان عراق
وی ادامه داد: همانطور که «محمد البلداوی» نماینده پارلمان عراق ازوجود ادله و شواهد از نیت آمریکا برای نوعی کودتا در عراق از طریق عناصر داعش خبر داد و اعلام کرد «ادله و قرائنی از طرحی آمریکایی برای توطئه علیه عراق از طریق تلاش برای کودتا وجود دارد».
کیانی گفت: قرائنی که ما به آن دست یافته‌ایم، حاکی از فعال کردن هسته‌های خاموش داعش در سه استان عراق یعنی صلاح الدین، نینوی و دیالی است، این گونه رفتار‌های امریکا موجب می‌شود تا یک بار دیگر منطقه را با چالش روبرو کند.
این فعال فرهنگی ابراز کرد: البته در صورت چنین اقدامی، آمریکا خود را از چاله در آورده و به چاه انداخته که گواه این مطلب بیانیه روز ۱۲ فروردین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که عنوان کرد «کوچک‌ترین خطای دشمنان شرور و ماجراجو در هر نقطه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران آخرین خطای آنان خواهد بود»، سپاه پاسداران با این بیانیه آب پاکی را روی دست آنها ریخت و توطئه آنها را یکبار دیگر در نطفه خفه کرد.

انتهای پیام
captcha