تهاجم صهیونیستی علیه مقاومت؛ این‌بار با ویروس منحوس
کد خبر: 3891110
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
ایکنا گزارش می‌دهد؛

تهاجم صهیونیستی علیه مقاومت؛ این‌بار با ویروس منحوس

تشدید محدودیت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و سنگ‌اندازی در جلوگیری از شیوع کرونا در بین آن‌ها، این ویروس منحوس را به سلاح جدیدی در دست اسرائیل تبدیل کرده تا به پشتوانه آن دامنه تجاوز خود را توسعه دهد و حلقه محاصره را علیه مقاومت فلسطینیان تنگ‌تر کند.

به گزارش ایکنا، اولین مورد ابتلا به کرونا در سرزمین‌های اشغالی به‌ طور رسمی در 11 فوریه 2020 (22 بهمن 1398) اعلام شد. بعد از آن افزایش مبتلایان به کرونا در سرزمین‌های اشغالی از جمله نوار غزه و کرانه باختری باعث شد که اقدامات محافظتی برای جلوگیری از گسترش این بیماری صورت گیرد، اما علی‌رغم برخی اقدامات نمایشی رژیم صهیونیستی، در واقعیت هیچ اقدام مؤثری برای فلسطینیان صورت نگرفت و ساکنان نوار باختری و غزه با مشکلات زیادی که به دلیل شیوع کرونا به وجود آمده است، روبه‌رو هستند.

این مشکلات طیف وسیعی از مسائل پزشکی تا مسائل اقتصادی را دربرگرفته و در این میان تراکم بالای جمعیتی در این مناطق به‌ خصوص نوار غزه باعث شده که خطر شیوع کرونا و احتمال تلفات در بین ساکنان نوار غزه و کرانه‌ باختری بسیار بالا باشد.

هتل‌هایی که بیمارستان شدند

اولین مورد از ابتلا به ویروس کرونا در کرانه‌ باختری در 5 مارس 2020(15 اسفند 1398) مشاهده شد. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کردکه این موارد ابتلا برای اولین‌بار در هتلی در منطقه بیت لحم، جایی که گروهی از گردشگران یونانی اواخر ماه فوریه از هتل بازدید کرده‌اند، کشف شده است که دو نفر مبتلا به این ویروس تشخیص داده شده‌اند.

 تا تاریخ 6 آوریل 2020(18 فروردین) 13 مورد از ابتلا به کرونا در نوار غزه و کرانه باختری وجود داشته است که 9 مورد از آنها بهبود یافته‌اند. رژیم اسرائیل از سال 1967 کرانه باختری را اشغال کرده است و این اشغال غیرقانونی بر هر جنبه‌ای از ابعاد زندگی فلسطینیان تأثیر می‌گذارد، از جمله کرونا.

در واقع شرایط در سرزمین‌های اشغالی به‌گونه‌ای پیش رفته است که فلسطینیان علاوه بر تحمل و مبارزه با اشغالگری رژیم صهیونیستی، باید با دشمن نامرئی دیگری به نام کرونا هم مبارزه کنند. از سوی دیگر فقدان امکانات و تجهیزات لازم برای کمک به بیماران فلسطینی از یک سو و کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی از سوی دیگر باعث شده که احتمال بالا رفتن تلفات انسانی در بین فلسطینیان بیش از پیش شود.

اهرم فشاری به نام کرونا بر مردم فلسطین

احمد بیغاوی(Ahmad Biqawi) فعال فلسطینی فضای مجازی که نوشته‌هایش در رسانه‌های عربی بازتاب وسیعی داشته است، در مورد وضعیت بیماران در طولکرم ـ از اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی ـ گفت: «چگونه می‌توان انتظار داشت که مردم نترسند و وحشت را گسترش ندهند؟ اگر سعی کنید دریابید که چه چیزی در هتل‌ها (محل قرنطینه و بستری افراد مبتلا به کرونا) اتفاق می‌افتد، خواهید فهمید که فعالان جوان و بدون تجربه پزشکی، جان و زندگی خود را به خطر می‌اندازند. آنها با پزشکان صحبت کردند و درباره افراد تحت قرنطینه مشاوره گرفتند و هرکاری که از دستشان برآید، دریغ نمی‌کنند».

بیغاوی با انتشار ویدئویی در این باره گفت: «این داوطلبان فاقد تجهیزات ایمنی مناسب هستند و از روپوش‌های کار مکانیکی‌، استفاده می‌کنند. باید به یاد داشته باشیم که ما تحت اشغال وحشیانه با بحران روبه‌رو هستیم و این همان چیزی است که وضعیت ما را بدتر می‌کند».

فقدان تجهیزات پزشکی در کرانه باختری و غزه مشکل اصلی نیست. تبعیض علیه فلسطینیان به بهانه شیوع کرونا، مشکل دیگری است که ساکنان کرانه باختری با آن مواجه هستند. در واقع علی‌رغم برخی از کاهش محدودیت‌ها در تردد فلسطینیان شاغل در سرزمین‌های اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی در عمل، سیاست‌های سرکوب‌گرانه و نژادپرستانه این رژیم علیه فلسطینیان ادامه دارد و با شیوع کرونا تشدید شده است. بیگانه‌هراسی علیه فلسطینی‌ها افزایش یافته تا این فرضیه که کرونا نوعی سلاح بیولوژیک علیه فلسطین از سوی رژیم اسرائیل است، در سرزمین‌های اشغالی گسترش پیدا کند.

غزه پرتراکم و خطرناک

با جدا افتادن غزه و عدم دسترسی به جهان به دلیل محاصره اسرائیل و مصر، اکنون احتمال آنكه ویروس کرونا در این نقطه گسترش پیدا کند، پائین است. با این حال، یک مورد هم می‌تواند بر تقریباً دو میلیون نفر جمعیتی که در این منطقه کوچک که به نوعی پرتراکم‌ترین منطقه خاورمیانه است، تأثیرات مخربی داشته باشد.

به گفته وزارت توسعه اجتماعی غزه، 70 درصد از جمعیت نوار غزه با ناامنی غذایی روبه‌رو هستند. در تابستان سال 2019، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که با کمبود «بی‌سابقه» داروهای ضروری و تجهیزات پزشکی روبه‌رو شده است؛ وضعیتی که هنوز ادامه دارد و بهتر نشده است. با وجود تراکم جمعیتی بسیار بالا ـ 5453 نفر در هر 2 کیلومتر مربع ـ جلوگیری از شیوع بیماری مهم است.

اهرم فشاری به نام کرونا بر مردم فلسطین

با شیوع کرونا، اهالی غزه‌ که از طریق مرز رفح با مصر برای ورود به این کشور و تأمین مایحتاج ضروری رفت‌وآمد می‌کنند؛ مجبور هستند به مدت 2 هفته در قرنطینه مرزی و در شرایط بد و تحقیرآمیزی باشند. از سوی دیگر، علی‌رغم اینکه هیچ مورد مثبتی در این مرکز قرنطینه از نظر ابتلا به کرونا گزارش نشده است، عدم شفافیت رسانه‌ها اضطراب بیشتری را در جامعه محاصره شده غزه ایجاد می‌کند.

رژیم صهیونیستی و محاصره اقتصادی نامحسوس

شاید در شرایط کنونی بیشترین نیاز فلسطین و مردم آن کمک‌های مالی و تجهیزات برای مقابله با شیوع کرونا باشد. اما دریافت همین کمک‌های اندک هم از سوی رژیم صهیونیستی با مشکل و مانع‌تراشی مواجه شده است. به دلیل کمبود امکانات، بیماران فلسطینی در هتل‌ها بستری می‌شوند زیرا در بیمارستان‌های کرانه باختی و غزه امکانات کافی وجود ندارند.

برای مثال می‌توان به اظهارات ابراهیم ملحم، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین در 17 مارس(27 اسفند) اشاره کرد که گفت: اسرائیل همچنان از آزاد کردن بودجه‌ای که از مالیات فلسطینی‌ها کسر می‌شود؛ امتناع می‌ورزد. فلسطین به این پول به شدت نیاز دارد تا توانایی خود را در مبارزه با بیماری افزایش دهد. در حدود 400 هزار کارگر فلسطینی از کرانه باختری روزانه به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کنند و با خطر جدی انتشار کرونا بین فلسطینیان مواجه هستند.

با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد که محدودیت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان به نوعی سنگ‌اندازی در جلوگیری از شیوع کرونا در بین فلسطینیان است. در واقع براساس گزارش‌ها و برخلاف ادعای این رژیم مبنی بر کمک انسان‌دوستانه در عمل شاهد هستیم که کرونا تبدیل به سلاحی در دست رژیم صهیونیست شده که در کنار آن، برنامه‌های خود را در مبارزه با مردم سرزمین اشغال شده فلسطین پیش ببرد.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha