وضعیت کرونایی کشور باعث رونق گرفتن بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی شد؛ اما این بار نیز، همچون وضعیتی که بر فضای واقعی کسب و کار در کشور حاکم است، ظاهرا هیچ نظارت و کنترلی از سوی اصناف یا مراجع قانونی بر نحوه کسب و کار، قیمتگذاری و ارائه خدمات فروشگاههای اینترنتی وجود ندارد. هر کس از گوشهای سایتی علم کرده و به فروش محصولات مشغول است. به جز برخی فروشگاههای اینترنتی معتبر، مشتریمدار و پاسخگو، عموم سایتها و فروشگاههای اینترنتی، ظاهرا نه تنها آداب کار و فعالیت در چنین فضایی را نمیدانند ـ یا اگر میدانند رعایت نمیکنند ـ بلکه این آبهای گلآلود را فرصت مناسبی برای کاسبی بیقید و بند یافتهاند. قیمتها و قیمتگذاریها ظاهرا قاعدهای ندارند، برخی سایتها به تعهدات خود در قبال مشتری پایبند نیستند و چون مرجعی برای رسیدگی به شکایات احتمالی مشتریهای گرفتار وجود ندارد، یا مراجع احتمالی دربند کاغذبازی است، آنها نیز همچنان به بیاخلاقی، بیاحترامی و یکهتازی خود ادامه میدهند.
در اینجا به عنوان مثال، به یکی از تجربیات ناخوشایند خرید خود از فروشگاههای اینترنتی اشاره میکنم و امیدوارم که شهروندان برای خریدهای اینترنتی خود صرفا به فروشگاههای معتبر و خوشنام مراجعه کنند.
از یک فروشگاه اینترنتی «نینی کالا/nini-kala.ir» یک سه چرخه کودک سفارش دادم. البته بعدا میفهمم که یک فروشگاه معتبر با همین اسم و با پسوند .com هم در کشورمان فعالیت دارد (معلوم نیست چرا به دو اسم مشابه اجازه فعالیت داده میشود)
سفارش رو آوردند. باز کردم دیدم رنگی که سفارش داده بودم نیست! قطعات کالا ناقص و معیوب بود!
زنگ زدم به نینی کالا میگویم اینطوری است داستان خرید من!
مسئول فروش میگوید: خب آن رنگ را نداشتیم. این رنگ را گذاشتیم!
میگویم: اولا باید زنگ میزدید میگفتید که رنگی که من میخواهم نیست. من رنگ دخترانه میخواستم. در ثبت سفارش هم رنگ را مشخص کردم. ثانیا قطعات براساس سفارش نیست و ثالثا معیوب هم هست!
میگوید: ما که کارتنها را باز نمیکنیم. از کارخونه اینجوری بوده!
میگویم: آقای محترم. من از شما جنس را خریدم براساس ویژگیهایی که در سایتتان برای کالا نوشتید! ولی آن چیزی که برای من آمده با سفارشی که دادم فرق داره.الان شما باید مرجوع کنید و دوباره محصول درست را بفرستید. یا اگر محصول را طبق سفارش ندارید، پول را پس بدهید!
میگوید: این سه چرخه از دیروز تا حالا 70 هزار تومان گرانتر شده است. اگر داشته باشیم هم گرانتر شده و باید مجدد سفارش بدهید!
زنگ زدم کارخانه سازنده که اتفاقا کارخانه خوشنام و معتبری هم هست (جیتویز). با مدیر فروش کارخانه صحبت کردم.
میگوید: ما اصلا به این فروشگاه اینترنتی محصول نمیفروشیم و نمیدانیم از کجا خریداری میکند. در ضمن محصولات ما کامله و نباید قطعاتش کم باشه.
میگویم: بالاخره محصول شما را میفروشد و این به برند شما ضربه میزنه ...
جواب درستی نمیگیرم. فقط توصیه میکند محصول را مرجوع کنم و از یک فروشگاه دیگه خرید! (اوج همکاری و مشتریمداری)
.
مجددا زنگ میزنم به نینی کالا. میگویم میخواهم مرجوع کنم.
میگوید: بهتر! ما از خدامونه جنسمون مرجوع بشه چون الان گرانتر بفروشیم (اوج ادب، راستی و مشتریمداری)
میگویم خب چیکار کنم برای مرجوع کردن؟
میگوید: خودتون زنگ بزنید به همان پیک که براتون آورده تا براتون مرجوع کنه! یا خودتون پیک بگیرید بفرستید.
میگویم: آقای محترم شما جنس را اشتباه فرستادید، خودتون هم باید پیک بفرستید برگردونه. من نباید به پیکتون زنگ بزنم.
میگوید: به ما ربطی نداره!
و ... بالاجبار به پیک زنگ میزنم ... شاید 20 بار. پیک فروشگاه دو روز تمام ما را علاف میکند. مدام بدقولی میکند و نمیآید!
روز سوم زنگ میزنم به فروشگاه. از این به آن پاسکاری میشوم. حس بسیار بدی است. الان دیگر پول کالا مهم نیست بلکه این بیاحترامیها و رفتار بد مدیران فروش و مدیر پیک و ... است که آزار دهنده است. در نهایت آقایی که مسئول پیکهاست میگوید: «خُب یک چیزی (پولی) شیرینی به پیک بده تا بیاد مرجوع کنه!»
میگویم: آقای محترم شما جنس را اشتباه و معیوب فرستادهاید و باید مرجوع کنید! من چرا باید بابت جنسی که اشتباه و معیوب فرستادهاید به پیکتان شیرینی بدهم!
و قصه کش پیدا میکند و پیک نمیآید و نه پیک و نه مدیران فروش دیگر تلفن ما را جواب نمیدهد!
این وسط فقط نه تنها یک جنس اشتباه و معیوب تحویل گرفتیم و پولمان از دست رفت، هم زمان را از دست دادیم، هم معطل شدیم، هم بیهوده پول پیک دادم و مهمتر از همه مورد توهین و بیاحترامی واقع شدیم!
افشین داورپناه
انتهای پیام