950 رقبه کشور متصرفی است
کد خبر: 3906891
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷

950 رقبه کشور متصرفی است

مدیرکل امور اوقافی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه ۳ میلیون رقبه در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد ۹۵۰ مورد متصرفی است.

950 رقبه کشور متصرفی استبه گزارش ایکنا از زنجان، سید فرهاد احدپناه، مدیرکل امور اوقافی سازمان اوقاف و امور خیریه، 5 تیرماه در حاشیه بازدید از موقوفه قیدار نبی(ع) اظهار کرد: طرح امین موقوفات به منظور احیای حقوق موقوفات با هماهنگی اداره اوقاف و امور خیریه محل و پیگیری و وصول مطالبات جاری و معوق از مستأجران پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از شهرستان‌ها حضور امین کمکی به کسب درآمد موقوفات نکرده است، گفت: باید ساز و کار مشخصی تعیین شود تا امین بر اساس آن به خوبی بتواند حقوق موقوفات را احیا کند و با تصدی‌گری امین، اوقاف تمرکز خود را روی مباحث دیگر بگذارد.

مدیرکل اجارات سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳ میلیون رقبه در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد ۹۵۰ مورد متصرفی است و در صورت عدم استفاده از ظرفیت امین به نقطه مطلوب نخواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه امین یا هیئت امنا باید به ارائه برنامه عملیاتی تحولی و تنظیم بودجه سالانه با رویکرد افزایش بهره‌وری موقوفه بپردازند، ابراز کرد: این افراد باید حفظ و مراقبت کامل در مورد امانت و حراست از اموال و املاک موقوفه و احیا، عمران و آبادانی املاک و رقبات موقوفه براساس قوانین و مقررات سازمان اوقاف را مدنظر قرار دهند.

احدپناه ادامه داد: تنظیم و ارائه صورتحساب و اخذ مفاصاحساب سالانه، احقاق حقوق موقوفه و طرح و تعقیب دعوی مطروحه و در صورت لزوم انتخاب وکیل یا مشاور حقوقی با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی و نیز رعایت غبطه وقف، شناسایی رقبات و تثبیت مالکیت موقوفه و اخذ سند مالکیت، انجام عملیات مالی و نگهداری اصل اسناد هزینه و ثبت و نگهداری اموال منقول موقوفه از دیگر وظایف امین است.

وی به اعتمادسازی بین مردم و آگاه‌سازی جامعه در مورد ثمرات وقف تأکید کرد و افزود: اعتمادسازی در جامعه از طریق بهره‌وری بیشتر موقوفات و همچنین اطلاع‌رسانی درباره خدمات انجام می‌شود و زمانی که مردم ثمرات وقف را ببینند در توسعه سنت حسنه وقف اهتمام بیشتری می‌ورزند.

انتهای پیام
captcha