چگونگی جبران خسارت‌های کرونا بر گردشگری / بیکاری 13 هزار راهنمای گردشگری
کد خبر: 3906928
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
اکبری تشریح کرد؛

چگونگی جبران خسارت‌های کرونا بر گردشگری / بیکاری 13 هزار راهنمای گردشگری

مدیرکل سابق دفتر مطالعات آموزش گردشگری با اشاره به خسارت‌های چند هزار میلیارد تومانی کرونا به بخش گردشگری، نحوه جبران این خسارت‌ها را تشریح کرد.

محمد رضا اکبری - گردشگریمحمدرضا اکبری، مدیرکل سابق دفتر مطالعات آموزش گردشگری در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به خسارت‌های کرونا بر گردشگری کشور، شیوه‌های جبران این خسارت‌ها را تشریح کرد.
 
وی با بیان اینکه مسئولان حوزه گردشگری برای مواقع بحران، برنامه‌ای ندارند، گفت: انتظار ما این بود برای زمانی که درگیر این بیماری هستیم یا برای پس آن برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند، اما چنین برنامه‌ای وجود ندارد.

 

روایت‌های گوناگون از خسارت‌های کرونا بر گردشگری

 
اکبری با بیان اینکه یکی از این برنامه‌ها برآورد خسارت‌های کرونا از روش‌های علمی است، گفت: چیزی که الان وجود دارد این است که اعداد مختلفی در مورد این خسارت‌ها اعلام می‌شود، مدیر جامعه هتل‌داران از خسارت پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی خبر می‌دهد، از سوی دیگر مسئولان وزارت گردشگری سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت کرونا به گردشگری را گزارش کرده‌اند. این رقم‌ها تقریبی است و اینکه چه میزان خسارت به اقتصاد گردشگری به دلیل کرونا وارد شده است به لحاظ علمی محاسبه نشده است.

این کارشناس گردشگری گفت: بخش خصوصی برای جبران این خسارت‌ها باید برنامه‌ریزی کند و از دولت و مسئولان بخش دولتی برای کمک به این حوزه انتظار چندانی نداشته باشند. کمکی هم از جانب دولت به این بخش نشده است؛ برنامه خاصی هم برای جبران این خسارت‌ها وجود ندارد.
 

بیکاری ۱۳ هزار راهنمای گردشگری

 
اکبری با تأکید بر اینکه بیشترین خسارت در زمان بحران متوجه نیروی انسانی است، گفت: ۱۳ هزار نفر راهنمای گردشگری در کشور بیکار شده‌اند، بسیاری از آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی و بسیاری از هتل‌ها تعطیل شده‌اند. ضمن اینکه پیشنهادی که در اوایل شیوع کرونا دادند تا بیماران کرونایی در هتل‌ها استقرار یابند نیز به لحاظ روانی می‌تواند گردشگر را دچار تردید کند.

وی تأکید کرد: کسب و کار بخش خصوصی در این بحران را فقط فعالان این بخش می‌توانند نجات دهند، به این صورت که زنجیره تأمین را شکل دهند. در این شرایط باید زندگی کردن با ویروس کرونا را بیاموزیم، در کشور‌های خارجی نیز برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کسب و کار‌ها بر مبنای وجود کرونا و زندگی با کروناست.

این استاد دانشگاه بیان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که بسیاری از کشور‌ها بر مبنای اعتمادسازی گردشگری خود را راه‌اندازی کرده‌اند. باید سطح اطمینان افرادی که از خدمات گردشگری استفاده می‌کنند را ارتقا داده و تا مطمئن شوند اگر سفر کنند به کووید ۱۹ مبتلا نخواهند شد.

 

لزوم برگزاری تور‌های اطمینان‌سازی

 
وی ادامه داد: این اطمینان‌سازی نیاز به برنامه‌ریزی و مانور اعتمادسازی دارد؛ به گردشگر‌های ورودی و حتی هموطنان خود نشان دهیم تمام پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با ویروس کرونا را در سطح کشور اجرا کرده و آن‌ها را در دستور کار داریم.

اکبری افزود: این اطمینان‌سازی را انجام نداده‌ایم، بخش خصوصی تور آشناسازی گذاشته است؛ این نوع تور که تعدادی خبرنگار و فعال گردشگری را به استانی ببریم و بگوییم، چون این‌ها توانسته‌اند مسافرت بروند سایر افراد هم می‌توانند به سفر بروند تور آشناسازی بوده و برای شرایط عادی به کار می‌رود، لذا هیچ سنخیتی با دوره بحران ندارد. در زمان بحران و پس از آن تنها باید تور اعتمادسازی برگزار کرد.
 

چگونگی کمک دولت به صنعت گردشگری در زمان کرونا

وی در ادامه به فعالیت بخش دولتی اشاره کرد و گفت: بخش دولتی پیشنهاد‌هایی مبنی بر تخفیف مالیاتی یا ارائه تسهیلات با بهره ۱۲ درصد داده است، این اقدامات نیز در شرایط بحرانی جواب نمی‌دهد، وقتی یک هتل از خدمات گردشگری درآمدی ندارد، عملاً نباید مالیاتی پرداخت کند، چنانچه در برخی از کشور‌ها این مالیات را صفر در نظر گرفته‌اند. از طرف دیگر وقتی تسهیلات برای بخشی که درآمد ندارد اختصاص داده می‌شود که توانایی بازپرداخت آن را ندارد یا باید دارای تنفس چندین ساله باشد و یا اینکه بهره کمی داشته باشد.
 
مدیرکل سابق دفتر مطالعات آموزش گردشگری یادآور شد: دولت باید بخشودگی مالیات را در این صنعت وارد کنند و کمک کنند تا زنجیره تأمین شکل گیرد، در ورود تور‌های اعتمادسازی به بخش خصوصی کمک کند. این‌ها می‌تواند به رونق دوباره صنعت گردشگری در زمانی که بحران وجود دارد، کمک کند.
انتهای پیام
captcha