نهادینه‌سازی فرهنگ ضدفساد موجب رفع مشکلات اقتصادی می‌شود
کد خبر: 3909238
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
بازخوانی بیانیه گام دوم انقلاب؛

نهادینه‌سازی فرهنگ ضدفساد موجب رفع مشکلات اقتصادی می‌شود

یک مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: آنچه که می‌تواند مانع رانت و فسادهای مالی و اقتصادی در کشور شود، «فرهنگ» است، اگر فرهنگ ضد فساد در کشور نهادینه شود، وضعیت اقتصاد کشور بهبود خواهد یافت.

نهادینه‌سازی فرهنگ ضدفساد موجب رفع مشکلات اقتصادی می‌شودبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام علی‌مراد کیانی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی استان، با حضور در دفتر ایکنا همدان، با اشاره به تاریخچه‌ای کوتاه از دوران قاجار و پهلوی که ایران در آن دوران کاملاً وابسته به غرب بود و انقلاب اسلامی موجب قطع این وابستگی شد، ضمن بازخوانی بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: از منظر تاریخی، ریشه‌های انقلاب به یک قرن گذشته بازمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه ناصرالدین شاه نیم قرن بر ایران حکومت کرد، افزود: یکی از اقدامات ناصرالدین شاه که در آن زمان اعتراض مردم را برانگیخت، «قرارداد توتون و تنباکو» بود. ناصرالدین شاه در آن زمان، قراردادی با شرکت انگلیسی منعقد کرد که امتیاز تجارت توتون و تنباکو ایران در انحصار این شرکت باشد، مردم نیز موظف بودند که محصولات خود را به این شرکت بفروشند.

رئیس تبلیغات اسلامی همدان با اشاره به اینکه یکی از اهداف انگلیس از قرارداد تنباکو آن بود که ایران را به‌عنوان مستعمره خود درآورد، افزود: در آن زمان، ایران، ترکیه، افغانستان و اتیوپی، 4 کشوری بودند که در جهان، مستعمره هیچ کشوری نبودند؛ اما این اقدام سیاسی ـ اقتصادی ناصرالدین شاه زمینه را برای استعمار انگلیس بر ایران فراهم می‌کرد. این اقدام ناصرالدین شاه، باعث شد تا مردم با محوریت علما و روحانیت همچون سیدجمال اسدآبادی، آشتیانی، سید‌علی‌اکبر فال اسیری و ... و با حمایت‌های قوی مرجعیت دینی یعنی مرحوم میرزای شیرازی در برابر آن ایستادگی کنند.

کیانی گفت: در آن زمان میرزای شیرازی با فتوای خود، مبنی بر اینکه استعمال توتون و تنباکو به منزله محاربه با امام زمان(عج) است، در برابر این اقدام ناصرالدین شاه ایستاد. مردم نیز به تبعیت از فرمان مرجع دینی خود، بسیاری از کشتزارها و خرمن‌های توتون خود را به آتش کشیده و قلیان‌ها نیز به نشانه اعتراض شکسته شد، این اعتراض به حدی پیش رفت که همسر ناصرالدین‌شاه نیز قلیان خود را شکست. همسر ناصرالدین شاه در پاسخ به علت این اقدام به همسر خود گفت: «این دستور کسی است که من را بر تو حلال کرد پس اطاعت از آن واجب است»، در ادامه این اعتراضات و فتوای مرجع بزرگ شیعه قرارداد تنباکو لغو شد.

این مقام مسئول افزود: پس از اعلام لغو قرارداد تنباکو به مرحوم میرزای شیرازی، ایشان گریه کرد وقتی علت گریه را سؤال کردند فرمود: «تا به امروز دشمن نفوذ و قدرت روحانیت و مرجعیت شیعه و اثرگذاری آن را نمی‌شناخت اما از این پس دیگر توطئه‌های دشمن علیه مرجعیت پایانی نخواهد داشت».

وی با بیان اینکه پس از آن انقلاب مشروطه شکل گرفت و خون‌های بسیاری ریخته شد تا مردم خود امور کشور را به دست گیرند، گفت: با گذشت زمان در سال 1302 رضاشاه پهلوی با کودتا، زمام امور کشور را به دست گرفت و انقلاب مشروطه را نیز بی‌خاصیت کرد، حکومت پدر و پسر در این سرزمین 55 سال به طول انجامید.

این فعال سیاسی با بیان اینکه امام خمینی(ره) یکی از روحانیان مبارز علیه محمدرضا شاه پهلوی بود، گفت: در سال‌های 41 و 42 امام خمینی(ره) در اعتراض به انجمن‌های ایالتی ـ ولایتی و ... قیام کرد و در پی آن قیام خونین مردم قم شکل گرفت. در ادامه با برگزاری چهلم شهدای قیام خونین قم در شهرهای مختلف و برگزاری نماز عید فطر در تهران به امامت عالم دینی شهید مفتح در شهریور 57 و در ادامه راهپیمایی‌های ضد پهلوی بسیار در اقصی نقاط ایران، انقلاب اسلامی در 22 بهمن‌ماه سال 57 به پیروزی رسید.

ویژگی‌های انقلاب ایران

کیانی با اشاره به اینکه انقلاب ایران دارای چند ویژگی مشخص بود، گفت: انقلابی که در 22 بهمن سال 57 به پیروزی رسید، کاملاً «مردمی» بود. یکی دیگر از ویژگی‌های این انقلاب، ‌ظهور در زمان منحصر به‌فرد و ویژه‌ای است، انقلاب اسلامی زمانی شکل گرفت که دنیا به دو بلوک بزرگ غرب به رهبری آمریکا و بلوک شرق به رهبری شوروی تقسیم شده بود. انقلاب اسلامی در زمان نظام دو قطبی شرق و غرب در دنیا شکل گرفت، در آن زمان هیچ کشوری نمی‌توانست بدون عضویت در این دو بلوک به‌صورت مستقل ادامه حیات بدهد اما انقلاب اسلامی با ظهور خود، تمام این معادلات را برهم زد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی همدان بیان کرد: انقلاب اسلامی در کشوری شکل می‌گیرد که همسایه جنوبی شوروی است و حاکم کشور نیز از دست‌نشانده‌های آمریکا است حال انقلاب، در چنین شرایطی با همت مردم و رهبری عالم، فرهیخته و دانا نسبت به زمان، شکل می‌گیرد. انقلاب اسلامی، دارای مجموعه‌ای از شعارهای عمیق است، آزادی، عدالت، اخلاق، استقلال، معنویت، عزت و ... از شعارهای انقلاب اسلامی است.

کیانی تصریح کرد: دکترین سیاست خارجی انقلاب اسلامی «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» است، ایران با انقلاب اسلامی خود، قطب سومی با محوریت مردم و دین به وجود آورد، انقلاب اسلامی با سیاست نه شرقی نه غربی نشان داد که پیرو هیچ یک از دو قطب شرق و غرب دنیا نیست و قطب سومی را با محوریت مردم (جمهوریت) و دین (اسلامیت) تشکیل داد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی، نظامی سه قطبی در دنیا شکل گرفت، گفت: آن زمان که دو قطب شرق و غرب در دوران جنگ سرد رویاروی یکدیگر ایستاده و به فکر نابودی هم بودند با شکل‌گیری انقلاب، عزم خود را جزم کردند تا این انقلاب نوپا را از بین ببرند. در این راستا با حمایت از دولت عراق، این کشور را به جنگ علیه ایران واداشتند، در جنگ تحمیلی علیه ایران، 37 کشور دنیا با تجهیزات نظامی و انسانی به حمایت از عراق در برابر ایران ایستادند.

کیانی گفت: در سال 1990 با فروپاشی شوروی، آمریکا یا همان قطب غرب با رویکردی باطل و افکاری شیطانی و انقلاب اسلامی با اصل حقانیت خود و اعتقادات دینی و قرآنی دو قطب باقی مانده در جهان شدند.

مبارزه با اسلام؛ اولویت اول آمریکا پس از فروپاشی شوروی

وی افزود: پس از فروپاشی شوروی، آمریکا مبارزه با اسلام با محوریت ایران را اولویت کاری خود قرار داد و در این راستا از هیچ اقدامی دریغ نکرد و با تحریم‌های مختلف ایران را تحت فشار قرار داد. در سال 2001 آمریکا با نقشه‌ای دیگر وارد میدان شد و حادثه 11 سپتامبر را به‌وجود آورد و پس از آن به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد و در ادامه، با معرفی ایران، عراق و کره شمالی به‌عنوان محور شرارت و تروریسم به مبارزه با این کشورها برخواست.

این مقام مسئول گفت: حمله به افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم یک روی سکه بود و روی دیگر سکه، کنترل توسعه اقتصادی چین با عنوان رقیب اقتصادی آمریکاست که با کنترل انرژی آسیای میانه و خاورمیانه این موضوع محقق می‌شد، در این راستا دولت آمریکا با بهانه‌های مختلف سعی می‌کند مسیر دسترسی چین به انرژی را ببندد تا مانعی در برابر قدرتمند شدن این کشور شود.آمریکا که زمانی اولویتش مبارزه با کمونیسم به رهبری شوروی بود پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی با تمام وجود مبارزه با اسلام را در پیش می‌گیرد و زمانی که نمی‌تواند به‌صورت مستقیم وارد شود، سامان‌دهی و تشکیل گروه‌های تروریستی را برنامه‌ریزی می‌کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی همدان ادامه داد: آمریکا در این نقشه نیز شکست می‌خورد؛ چرا که ایران می‌تواند گروه‌های ترویستی را مهار کرده و حتی موفقیت‌های بزرگی از قبیل شکست داعش و تقویت قدرت جبهه مقاومت را نیز کسب کند.

کیانی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب دارای هفت محور است، گفت: از ویژگی‌های مهم این بیانیه، «اراده قوی مردم» به‌ویژه جوانان است، در این بیانیه جوانان که گام دوم انقلاب را طی خواهند کرد از اهمیت بالایی برخوردار هستند. «امیدبخشی به آینده» از دیگر ویژگی‌های این بیانیه است، مردم باید بدانند که این انقلاب با بسیاری از کمبودها به‌خوبی توانسته در حوزه‌های مختلف همچون، پزشکی، هوا و فضا، نظامی، نانو‌تکنولوژی و ... رشد چشمگیری داشته باشد.

وی بیان کرد: تأکید بر «شناخت دقیق گذشته» از دیگر راهبردهای مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است، ایشان بر این معتقدند که نسل‌های گام دوم انقلاب باید هوشیار باشند تا دشمنان، اصل و ارزش این نظام و اقداماتی که در 40 ساله اول انقلاب شکل گرفته به دروغ و تحریف برای مردم بیان نکنند.

کیانی اشاره‌ای به اقتصاد کشور داشت و گفت: متأسفانه نظام اقتصادی ما اسلامی نبوده بلکه بر اساس نظام اقتصادی لیبرال شکل گرفته و اقتصاددانان و دولت‌مردان حوزه اقتصاد در کشور نیز، دارای افکاری غربی بوده و هستند. آنچه که می‌تواند مانع رانت و فسادهای مالی و اقتصادی در کشور شود، «فرهنگ» است، اگر فرهنگ ضد فساد در کشور نهادینه شود و مردم بدانند که اعمالی همچون، ربا، اختلاس و ... حرام است و نتایج بسیار بدی برای فرد در پی خواهد داشت، وضعیت اقتصاد کشور بهبود خواهد یافت.

نگاه به فرهنگ باید زیربنایی باشد

این مدرس دانشگاه ادامه داد: متأسفانه نگاه ما به فرهنگ یک نگاه روبنایی است نه زیربنایی، اگر فرهنگ در کشور ما درست شود، اقتصاد و بسیاری از حوزه‌های دیگر اصلاح خواهد شد؛ لذا باید همه سیاست‌گذاران، مجریان و متولیان امر وارد کار شوند. ما در حوزه فرهنگ دچار ضعف هستیم، زمانی یک کشور قدرتمند خواهد شد که در 4 مؤلفه یعنی حوزه «سیاسی»، «اقتصادی»، «فرهنگی ـ اجتماعی» و «نظامی ـ امنیتی» قدرتمند باشد.

وی با بیان اینکه در کشور به رسانه به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم در تقویت فرهنگ کمتر بها داده می‌شود، گفت: در جامعه غرب، به رسانه اهمیت بسیاری داده می‌شود به‌گونه‌ای که بخش چشمگیری از بودجه فرهنگی آمریکا و کشورهای اروپایی به رسانه اختصاص دارد. غول‌های رسانه‌ای دنیا در اختیار آمریکا است به‌گونه‌ای که نرم‌افزارهای دنیا در حوزه فیلم، سینما، انیمیشن، بازی و ... در اختیار هالیوود قرار دارد.

رئیس تبلیغات اسلامی همدان با بیان اینکه متأسفانه بودجه فرهنگی کشور در سال جاری کمتر از یک درصد است، ادامه داد: ما به دلایل و موانع مختلف از قبیل بودجه و برنامه‌های مدون نتوانسته‌ایم با سرعت بالا در این مسیر حرکت کنیم و از این نظر فاصله زیادی با کشور‌های غربی داریم؛ بنابراین باید درگام دوم انقلاب، با نگاه بر گام اول و امید به آینده اقدامات بسیاری در حوزه‌های مختلف به‌منظور رشد و پیشرفت کشور و رسیدن به تمدن نوین اسلامی صورت گیرد؛ چرا که مقام معظم رهبری در گام دوم، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی را به‌عنوان اهداف بلند این مرحله از انقلاب ترسیم کردند.

کیانی با اشاره به حمله نظامی ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد بیان کرد: آنکه هیمنه آمریکا را فروپاشید، ایران بود هرچند با توجه به اینکه موشک‌های ایران نقطه‌زن بودند می‌توانست حتی خوابگاه‌های این پایگاه را مورد هدف قرار دهد اما سیاست ایران طبق نظر رهبر معظم انقلاب، به جا گذاشتن هرچه کمتر تعداد کشته‌هاست. در بیانیه گام دوم، رهبری به اقدامات ارزشمند و البته ضعف‌ها نیز اشاره می‌کنند و مسئله تمدن‌سازی را مطرح می‌کنند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های گام دوم انقلاب، گفت: انقلاب ما انقلابی است که یک چله را پای ارزش‌های خود مانده بدون آنکه شعارهای آن کهنه شود، هرچند بین بایدها و واقعیت‌ها فاصله وجود دارد که باید در این راستای کاهش این فاصله تلاش کرد که یکی از این شعارها عدالت است.

تمدن‌های شکل‌گرفته در جهان

این مدرس حوزه بیان کرد: با مطالعه تاریخ جهان، می‌بینیم که تمدن‌های زیادی در طول تاریخ شکل گرفته است، تمدن بین‌النهرین، سومری‌ها، فینیقی‌ها و سایر تمدن‌ها در شرق و غرب جهان؛ اما تنها سه تمدن جهانی تاکنون توانسته شکل بگیرد، تمدن هلنی در اروپا و روم باستان که برگرفته از دین مسیحیت بود و افرادی همچون سقراط و افلاطون از بزرگان این تمدن بودند، دومین تمدن، تمدن اسلامی بود که در سرزمین حجاز و به دست پیامبر اکرم(ص) راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: این تمدن در طول عمر نبوت 23 ساله پیامبر(ص) مبنایی را ایجاد کرد که تا سال 650 هجری قمری ادامه داشت و در دوران بنی عباس شکل جامع خود را از دست داد که در دوران 250 ساله امامت اگر ائمه اطهار(ع) در رأس حکومت بودند شرایط دیگری ایجاد می‌شد هرچند همچنان پس از 14 قرن این تمدن حرف‌هایی برای گفتن دارد.

رئیس تبلیغات اسلامی همدان گفت: تمدن جهانی دیگر، تمدن غرب است که در عصر کنونی حاکم است و طبق فرمایش رهبری در مورد پیچ تاریخی که جهان در حال عبور از آن است افول این تمدن را شاهد خواهیم بود و این افول زمینه‌‍‌ای برای ساخت تمدن نوین اسلامی است که باید از تمام ظرفیت‌ها در این راستا بهره برد و هر قشر و صنفی در هر جایگاهی در این امر باید نقش خود را ایفا کند.

انتهای پیام
captcha