تدوین دانشنامه قرآنی «امنیت متعالیه» در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
کد خبر: 3911043
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲

تدوین دانشنامه قرآنی «امنیت متعالیه» در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن

مدیرگروه دایرةالمعارف‌های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن از تدوین دانشنامه قرآنی «امنیت متعالیه» خبر داد.

تدوین دانشنامه قرآنی «امنیت متعالیه» در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خراسانی، مدیرگروه دایرةالمعارف‌های قرآنی، گفت: دانشنامه قرآنی «امنیت متعالیه» در ادامه دانشنامه‌های تخصصی قرآنی برگرفته از دایرةالمعارف قرآن کریم به مخاطبان عرضه خواهد شد.
 
وی افزود: در این دانشنامه مدخل‌های مرتبط با امنیت براساس طرح و نظر حجت‌الاسلام نجف لکزایی ارائه می‌شود؛ وی بحث امنیت را نه در قلمرویی که امروز در دانش سیاسی مطرح است، بلکه براساس امنیتی برگرفته از مکتب اسلام ارائه کرده است و سبب شکوفایی استعدادهای انسان با محوریت عقل و آموزه‌های پیامبران الهی می‌شود.
 
مدیر گروه دایرةالمعارف‌های قرآنی با اشاره به اینکه شاخصه امنیت متعالیه این است که هم ناظر به دنیا و هم ناظر به آخرت است، افزود: امنیت متعالیه هم امور مادی و هم امور معنوی را شامل می‌شود و در سه ساحت باورها، اخلاق و رفتار حضور دارد. با توجه به تعریف ذکرشده از امنیت متعالیه، طیف وسیعی از مدخل‌های دایرةالمعارف ذیل این قلمرو و مفهوم قرار می‌گیرد و بر همین اساس، دانشنامه تخصصی «امنیت متعالیه» تدوین می‌شود.
 
وی گفت: بخش زیادی از مدخل‌های دایرةالمعارف قرآن کریم از عوامل و اسباب امنیت به ‌شمار می‌آید که این عوامل اعم از عوامل مادی و معنوی، باورها و اخلاق و رفتار انسان‌ها و افعال و اوصاف الهی و افعال و گروه‌های اثرگذار در ایجاد امنیت است.
 
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه طیف وسیعی از مدخل‌های دایرةالمعارف قرآن کریم ذیل امنیت قرار می‌گیرد، اظهار کرد: تلاش ما این است که جلد اول دانشنامه «امنیت متعالیه» در سال جاری منتشر و کارهای مقدماتی جلدهای دوم و سوم انجام شود. پیش‌بینی می‌شود که دانشنامه «امنیت متعالیه» در نهایت در حدود ۶ جلد منتشر و بیش از ۱۲۰۰ مدخل را شامل شود؛ امنیت متعالیه فراتر از اخلاق، فقه و کلام است و به مراتب از مجموع مدخل‌های دانش علوم سیاسی وسیع‌تر و گسترده‌تر خواهد بود.
انتهای پیام
captcha