عملکرد دانشگاه علوم پزشکی همدان در مدیریت بیماری کرونا تحسین‌برانگیز است
کد خبر: 3914576
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳

عملکرد دانشگاه علوم پزشکی همدان در مدیریت بیماری کرونا تحسین‌برانگیز است

نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت: عملکرد دانشگاه علوم پزشکی همدان در مدیریت بیماری کرونا رضایت بخش و تحسین برانگیز است.

عملکرد دانشگاه علوم پزشکی همدان در مدیریت بیماری کرونا تحسین‌برانگیز استبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از رابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا، پرفسور هاملمن در نشست خبری اصحاب رسانه در استانداری همدان در خصوص پیشرفت وضعیت کرونا در کشور و استان همدان اظهار کرد: امروز در نشستی که گزارش‌های استانی کرونا را بررسی کردیم و طی بازدیدی که از مراکز درمانی و آزمایشگاهی این استان داشتم بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم چراکه متوجه شدم همدان دو پیک را در روند این بیماری پشت سر گذاشته و دچار بحران یا کمبود ظرفیت‌های درمانی نشده است.
وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده و گزارش‌های واصله استان همدان در هر دو پیک با ظرفیت بیمارستانی 700 تخت آماده، ارائه خدمت کرده و در هر دو پیک از فاز نخست طرح‌های درمانی و مقابله‌ای فراتر نرفته زیرا برنامه‌ریزی اولیه کاملا در مسیر درمان و مهار بیماری پاسخگو بوده است.
نماینده سازمان بهداشت جهانی با ابراز خوشحالی از رسیدن آمار ابتلا به کرونا به نقطه ثبات نسبی، عنوان کرد: موفقیت دیگری که در این استان شاهد هستیم تولید اقلام بهداشت فردی است که نیاز این استان را در روند شیوع بیماری تأمین کرده است.
وی ادامه داد: همچنین بازدید از مرکز جامع سلامت دیباج به ما نشان داد تاکید بسیاری بر ارائه خدمات اولیه در کووید 19 انجام می‌شود و شناسایی بیماران در سطوح بسیار پایین نیز در این روند فعال است که بسیار مایه خرسندی است.

پویایی دانشگاه علوم پزشکی همدان در عرصه علمی و پژوهشی
پرفسور هاملمن همچنین با اشاره به ارائه85 تحقیق و پژوهش دانشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی همدان در رابطه با این بیماری گفت: لیست تحقیقات بلندی که در همدان انجام شده نشان از پویایی دانشگاه علوم پزشکی همدان در عرصه علمی و تحقیقاتی دارد و این امتیاز بزرگی برای این دانشگاه است.
وی افزود: امید آن داریم در سطح ملی هم پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه قرار گرفته و اجرا شود تا شاهد کاهش چشمگیر این بیماری در سراسر کشور باشیم زیرا با توجه به میزان ابتلایان به ویژه در تهران، مراقبت‌های لازم باید انجام شود تا بتوان این اپیدمی را کنترل کرد.
نماینده سازمان بهداشت جهانی با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی متأثر از کووید 19 مختص ایران نیست و کشورهای بسیاری در این رابطه دچار مشکل شده و آسیب دیده‌اند، گفت: آگاه باشید که شرایط کرونا هنوز معمول نشده و باید احتیاط لازم در این خصوص انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در برخورد با فضای عمومی این بیماری نه باید با وسواس برخورد کنیم و نه آن را رها کنیم بلکه باید شرایط را با دقت و احتیاط پشت سر بگذاریم، از وظایف رسانه‌ها در این رابطه این است که بدون ایجاد ترس، از جامعه حمایت کنند و در حذف عوامل تنش زای روانی گام بردارند.
پرفسور هاملمن در ادامه از فوت فعال رسانه‌ای استان همدان بر اثر ویروس کرونا اظهار تأسف کرد و گفت: تلاش‌های بسیاری برای ریشه کن کردن این بیماری در جای جای جهان انجام شده اما همچنان در بطن این بیماری قرار داریم و کشور ایران جز اولین کشورهایی بود که بعد از چین بیماری را تجربه می‌کرد بنابراین تلاش‌های بسیاری صورت داد که بسیاری از آنها برای جامعه جهانی قابل استفاده است.
وی بیان کرد: مسائل بسیاری هست که نه تنها از who بلکه از دیگر کشورها و به ویژه از روند این بیماری در ایران می‌توان بسیاری را آموخت، برنامه‌هایی در ابعاد کنترلی برای این بیماری در سر تا سر جهان، توسط سازمان جهانی بهداشت ارائه و تدوین شده است و بسیاری از آنها با تجربیاتی که در ایران وجود داشت تدوین شده است.

بیماریابی فعال در ایران؛ از جمله تجربیات قابل استفاده برای کشورهای جهان
نماینده سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه ظرفیت سازی یکی از اقداماتی بود که در روند این بیماری در ایران انجام شد، تبیین کرد: یکی از تجربیات خوب ایران که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد خدمات بهداشتی و بیمار یابی فعال است که از دورترین نقاط شهری و روستایی و از پایین‌ترین سطوح انجام می‌شود و در صورت لزوم کار برای ارجاع به بیمارستان‌ها و تداوم روند درمان تسهیل می‌گردد.
وی همچنین اظهار کرد: موضوع دیگر در تجربیات موفق این کشور، معرفی اصول فاصله اجتماعی در محل کار و مشاغل مختلف است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان ابتلا و انتقال بیماری را کاهش داد البته ایران توانمندی‌های بسیاری هم در تولید ابزار و تجهیزات بهداشتی داشته است و این می‌تواند به عرصه مقابله در سطوح اولیه کمک شایانی داشته باشد.
پرفسور هاملمن به مشکلات عمده‌ای که در روند این بیماری در اغلب کشورهای جهان وجود دارد اشاره و اظهار کرد: جایگزینی بیمارستان و کارکنان، اقدام مثبتی در جهت بازیابی توان کارکنان است که می‌توان در جهت رفع مشکل کمبود نیرو و بازیابی توان جسمی و روحی کارکنان درمانی از آن بهره برد و این راه حل هم به کارکنان و هم ظرفیت بیمارستان‌ها کمک خواهد کرد.
وی بیان کرد: راه دیگر برای رفع خستگی کارکنان، جابجا کردن و جایگزین کردن کارکنان در بخش کروناست که می‌تواند به این موضوع کمک کند، و در کنار این موضوع برچسب‌گذاری در ماجرای کووید 19 و ایجاد تبعیض از جمله دغدغه‌های اجتماعی است که باید رفع شود.

دغدغه پذیرش اجتماعی را برای کارکنان بهداشت و درمان کم کنیم
نماینده سازمان بهداشت جهانی ادامه داد: کارکنان بهداشت و درمان قهرمانان مبارزه با کرونا هستند بنابراین باید آنها را با آغوش باز بپذیریم و وقتی از محیط بیمارستان خارج می‌شوند دغدغه پذیرفته شدن دوباره در محیط خانواده و اجتماع، آنها را رنج ندهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، در رابطه با چگونگی تشخیص صداقت و شفافیت ارائه آمار در کشورهای مختلف گفت: آمار و ارقام رسمی که در کشورها ارائه می‌شود تعداد مواردی هستند که تایید آزمایشگاهی دارند که روند آن به عوامل متعددی بستگی دارد اما اخیرا روش تشخیص بیماری بر اساس آنتی بادی بدن فرد ایجاد شده که می‌تواند تشخیص دهد آیا فرد قبلا به بیماری مبتلا شده است یا نه؟
پرفسور هاملمن تبیین کرد: نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد تعداد افرادی که در بدن خود آنتی بادی کووید 19 دارند بسیار بیشتر از آماری است که کشورها از تعداد مبتلایان ارائه می دهند البته این به آن معنی نیست که آمار و ارقام رسمی اشتباه هستند بلکه روش‌ها متفاوت هستند.
وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در رابطه با واکسن نیز گفت: مرتبا این سوال پرسیده می‌شود البته پیشنهاداتی در این رابطه از سوی WHO مطرح می‌شود تا تولید و توزیع عادلانه آن زودتر انجام شود که در این خصوص در فاز اول «تولید»و در فاز دوم «در دسترس بودن» واکسن حائز اهمیت است.
نماینده سازمان بهداشت جهانی متذکر شد: در موضوع واکسن و برنامه‌های تهیه و توزیع آن وزارت بهداشت ایران پیگیری و حمایت لازم را ایجاد کرده البته ارتباطات درون و برون سازمانی بسیاری وجود دارد و این موضوع فراتر از تحریم‌های اقتصادی است.

عملکرد دانشگاه علوم پزشکی همدان در مدیریت بیماری کرونا تحسین‌برانگیز است

انتهای پیام
captcha