علاقه‌ای در دل آحاد انسان‌ها / معنای ولی چیست
کد خبر: 3915200
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶

علاقه‌ای در دل آحاد انسان‌ها / معنای ولی چیست

مسؤل مدرسه علميه منصوريه شيراز با بیان اینکه پیامبر مکرم اسلام(ص) طی 23 سال نبوت احادیث فراوانی در فضیلت و عظمت و جایگاه حضرت علی(ع) بیان کردند که در منابع اهل سنت هم موجود است، گفت: عشق به اسوه اخلاق، عبادات، انسانیت، شجاعت و مهرورزی یعنی حضرت علی(ع) انس و علاقه‌ای است که در وجود آحاد انسان‌هاست.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 17 مردادماه در سلسله نشست‌های معرفتی که به‌صورت مجازی برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن عید غدیر گفت: عید غدیر عید بسیار با عظمتی است که در برخی از روایات به افضل اعیاد از آن یاد شده است.

وی با اشاره به آیه 67 سوره مائده «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ...؛ اى پيامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‏ اى...» افزود: یکی از قاطع‌ترین و قوی‌ترین دلایل بر اهمیت غدیر و ولایت همین آیه‌ای است که خداوند بر رسول خود پیامبر(ص) نازل کرد که یک مقدمه تاریخی دارد.

حدائق با بیان اینکه پیامبر مکرم اسلام(ص) طی 23 سال نبوت احادیث فراوانی در فضیلت و عظمت و جایگاه حضرت علی(ع) بیان کردند که در منابع اهل سنت هم موجود است، گفت: حتی از بزرگان اهل سنت آمده است که وقتی می‌خواستیم پاک بودن یا نبودن کسی را از حیث ولادت متوجه شویم طبق حدیث پیامبر(ص) نسبتش با حضرت علی(ع) مقایسه می‌کردیم.

وی ادامه داد: کسانی که عداوت و کینه حضرت علی(ع) در وجودشان دارد، دلیل بر ناپاکی ولادت آن‌هاست و آن‌ها که عشق و ارادت در وجودشان نسبت به آن حضرت دارند، دلیل بر پاکی آن‌هاست.

مسؤل حوزه علمیه منصوریه شیراز اظهار کرد: نه فقط مسلمانان بلکه در شریعت‌های آسمانی دیگر شاهد بودیم افرادی که مسیحی و یهودی که شیفته حضرت علی(ع) هستند که یکی از آن‌ها جرج جرداق مسیحی است که در کتابش می‌نویسد، ای علی(ع) باید در قرن معاصر ما که علم ئ دانش بشر و ظرفیت انسان‌ها گسترش پیدا کرده، می‌بودید تا قدر تو را بهتر می‌دانستند.

وی بر این نکته تأکید کرد: این عشق به اسوه اخلاق، عبادات، انسانیت، شجاعت و مهرورزی، انس و علاقه‌ای است که در وجود آحاد انسان‌هاست.

حدائق در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین معنای «ولی» پرداخت و گفت: در واقعه غدیر پیامبر(ص) جمعیت انبوه مسلمانان را متوقف کرد و ساعت‌ها آن‌ها را نگه داشت و خطبه‌ای خواند و حتی چون صدای پیامبر(ص) به کل جمعیت نمی‌رسید افرادی را تعیین کردند تا تمام جملات پیامبر(ص) را به گوش همه افراد برساند و بعد از آن پیامبر(ص) از افراد اقرار می‌گرفت که آیا شنیدید آنچه که گفتم و همه می‌گفتند بله فهمیدیم تا کسی نباشد که بگوید در غدیر بودم ولی نفهمیدم که پیامبر(ص) چه گفت.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(ع) فارس ادامه داد: یکی از تحریف‌های که درباره واقعه غدیر اتفاق افتاد این بود که می‌گفتند می‌خواسته دوستی خودش را به علی(ع) به عموم مردم اعلام کند که مرحوم علامه امینی به‌صورت گسترده پاسخ این شبهه را می‌دهد که به اختصار بخشی از آن را بیان می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مولا در ادبیات عرب بیش از 20 معنی دارد، گفت: یکی از معانی مولا به معنی ولی به معنای حاکم و شخصیتی است که مبسوط الید و صاحب اختیار باشد و آن‌هایی که با نگاه بدبینی و تحریف وارد شدند، می‌گویند این مولا حکایت از دوستی دارد نه حکایت از ولایت و پیامبر(ص) نمی ‌خواست فرماید هرکه من بر او ولایت دارم، همان ولایت علی(ع) دارد بلکه می‌فرماید هرکه با من دوست است با علی هم دوست باشد.

حدائق افزود: علامه امینی می‌گوید کدام عقل سالمی باور می‌کند پیامبری که اسوه عدل و تقوا و تدبیر است بیش از یکصد هزار نفر جمعیت را که در گرمای طاقت‌فرسا و تن خسته ساعت‌ها نگه دارد و سخنرانی کند که این سخنرانی  بیش از نیم ساعت زمان برده است تا بگوید هر که من با او دوستم، او با علی(ع) دوست است.

مسؤل حوزه علمیه منصوریه شیراز اضافه کرد: علامه امینی می‌گوید پیامبر(ص) خیلی وسیع‌تر از این بیان کرد و در روایتی فرمود  نسبت علی(ع) به من مانند نسبت هارون به موسی(ع) است یا اینکه خطاب به حضرت علی(ع) می‌فرماید جایگاه شما در امت اسلام مثل سوره توحید است لذا پیامبر(ص) این جمعیت را نگه داشت که ولایت علی(ع) بر مسلمین را ثابت کند.

وی بیان کرد: نکته دیگری که علامه امینی می‌گوید این است که پیامبری که اسوه عقل و تدبیر است و از او جز تدبیر و درایت سراغ نداریم، چگونه وقتی می‌خواهد برود برای خود جانشین تعیین نمی‌کند و می‌رود و امت اسلام را به حال خود رها می‌کند لذا مولا در این روایت و این سخن رسول‌الله به معنای ولی و حاکم اسلامی است.

حدائق تأکید کرد: آنقدر ولایت اهمیت دارد که امام صادق(ع) می‌فرمایند من تابع ولایت علی(ع) باشم، محبوب‌تر از این است که بگویند فرزند علی(ع) است و این نکته بسیار بزرگی است زیرا ولایت علی(ع) بر من امام صادق(ع) واجب است اما اینکه من فرزند علی(ع) هستم یک فضیلت و امتیاز است لذا واجب بر فضیلت ترجیح دارد و این حدیث اهمیت مسئله ولایت را می‌رساند.

انتهای پیام
captcha