مبلغان برای ترویج پیام کربلا از روش‌های نوین استفاده کنند
کد خبر: 3919154
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸

مبلغان برای ترویج پیام کربلا از روش‌های نوین استفاده کنند

پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی، با اشاره به رواج اخبار و اطلاعات غلط در دنیای امروز به سبب رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: جوانان امروز در مواجهه با اخبار بعضاً دروغ و شبهه‌ها هستند، بنابراین مبلغان نیز باید برای ترویج پیام کربلا و عاشورا از روش‌های نوین استفاده کنند تا واقعیات درست و حقیقی انعکاس یابد.

تاسوعا و عاشورای حسینی؛ زمینه رشد معنوی جامعه اسلامی استمحمد پیری‌بنه، پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، بیان کرد: ایام محرم فرصتی برای بازخوانی واقعه کربلا است، چرا که این رخداد پس از گذشت سال‌ها هنوز هم در تمام زمان‌ها و مکان‌ها می‌تواند حق طلبی، امر به معروف و نهی از منکر، تلاش برای اصلاح و روشنگری و بیداری کل بشریت را ترویج دهد.

وی با بیان اینکه امروز پیام عاشورا بیش از زمان خودشان فراگیر شده است، اظهار کرد: پیام امام حسین(ع) زنده و جاودانه است و محدود به عرصه جغرافیایی خود نشده، بلکه در گوشه گوشه جهان این ندا شنیده می‌شود و تاثیرگذاری آن نیز روز به روز رو به افزایش است.

پیری بنه، بیان کرد: فلسفه قیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) بیش از گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و اگر آموزه‌های عاشورا صرفاً به حرف و شعار بسنده شود و در رفتار‌ها تجلی نیابد و در برابر خانواده و جامعه نمود نیابد، تاثیرگذار نخواهد بود.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه جامعه مخاطب ما نیز امروزه همچون جامعه مخاطب حضرت زینب(س) شبهات زیادی در ذهن دارد، تصریح کرد: حضرت زینب(س) برای روشنگری و پیام آوری با صراحت لهجه، شجاعت، رعایت اخلاق و محبت گام برداشته است و این همان معیار‌هایی است که باید مورد توجه مبلغان نیز باشد.

وی حسن اخلاق حضرت رسول(ص) را سبب انتشار و گستردگی اسلام دانست و گفت: مبلغان نیز باید با چنین خطی مشی به پرسش‌ها و چالش‌های مخاطبان به ویژه جوانان پاسخ دهند، چرا که جوانان به جهت فاصله زمانی نتوانسته‌اند درک تجربی از دوران انقلاب و دفاع مقدس داشته باشند.

پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی، علت ماندگاری عاشورا را پایبند شدن کربلایی‌ها به اعتقاداتشان و جلوه‌گری آن در عمل دانست و گفت: اگر جوانان ما که امروز دارای ظاهری متفاوت هستند نتوانند در برخی جلسات دینی حضور پیدا کنند و شبهات خود را بیان کنند، پس کجا بایستی آموزش ببینند؟ ما باید اجازه دهیم که این جوانان سؤالات و شبهات دینی خود را مطرح کنند و ما نیز بتوانیم تحمل پذیرش و توانایی پاسخگویی به آن را داشته باشیم.

پیری بنه با اشاره به رواج اخبار و اطلاعات غلط در دنیای امروز به سبب رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: جوانان امروز در مواجهه با اخبار بعضا دروغ و شبهه‌ها هستند، پس مبلغان نیز باید برای ترویج پیام کربلا و عاشورا از روش‌های نوین استفاده کنند تا این مضامین از گستردگی بیشتری برخوردار باشند.

وی عملکرد مبلغی که از کنار مشکلات اجتماعی جوانان و معضلات خانواده‌ها به راحتی عبور می‌کند را در تأثیرگذاری بر جوانان به لحاظ ترویج مفاهیم دینی ضعیف دانست و اظهار کرد: تعالی فکری و روحی کودکان در خانواده‌ای که خشونت و بد زبانی غلبه داشته باشد رخ نمی‌دهد و کودکان دینداری تربیت نمی‌شوند و به این ترتیب شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

پیری‌بنه افزود: امروزه اگر بخواهیم پیام‌آور واقعه کربلا باشیم و راه امام حسین(ع) در حق طلبی را ادامه دهیم باید مفاهیم عاشورایی را در سبک زندگی فردی و اجتماعی خود تجلی دهیم.

انتهای پیام
captcha