بررسی مبانی اخلاقی تشکیل حکومت اسلامی در فصلنامه «اخلاق در علوم و فناوری»
کد خبر: 3920594
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳

بررسی مبانی اخلاقی تشکیل حکومت اسلامی در فصلنامه «اخلاق در علوم و فناوری»

دومین شماره پانزدهمین دوره فصلنامه «اخلاق در علوم و فناوری» با مجموعه مقالاتی از جمله «مبانی فقهی و اخلاقی تشکیل حکومت اسلامی» و «ارتباط رهبری معنوی با سرمایه روانشناختی و معنویت در کار به منظور نیل به اخلاق کاری در سازمان» روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایکنا؛ دومین شماره پانزدهمین دوره فصلنامه «اخلاق در علوم و فناوری» به صاحب‌امتیازی انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «بیماری کووید 19، جامعه جهانی‌، ملاحظات اخلاقی»، «مبانی فقهی و اخلاقی تشکیل حکومت اسلامی»، «رابطه نوین رویکرد صادقانه و فروتنانه رهبری اخلاقی با عملکرد سازمانی»، «اثرمیانجی اخلاق کاری در ارتباط رهبری اخلاقی و عدالت سازمانی با اشتیاق شغلی»، «ارتباط رهبری معنوی با سرمایه روانشناختی و معنویت در کار به منظور نیل به اخلاق کاری در سازمان»، «رابطه اخلاق حرفه‌ای و تعهد سازمانی».

مبانی فقهی و اخلاقی تشکیل حکومت اسلامی

در چکیده مقاله «مبانی فقهی و اخلاقی تشکیل حکومت اسلامی» می‌خوانیم: «علم اخلاق، علمی است که در آن از ملکات انسانی مربوط به قوای نباتی، حیوانی و‏‎ ‎‏انسانی بحث می‌شود. در این علم، شناخت ملکات فاضله از رذایل، مورد بحث قرار‏‎ ‎‏می‌گیرد، تا به واسطه آن، آدمی خود را به ملکات فاضله بیاراید و به این وسیله از او افعالی‏‎ ‎‏سرزند که موجب نیل به سعادت اخروی گردد. اهمیت تعاملات سیاست و اخلاق سال‌هاست که مورد توجه صاحبنظران بوده است. روشن شدن تعاملات اخلاق و سیاست از آن روی اهمیت داردکه تکلیف بسیاری از مقولات مهم و بحث برانگیز که زیرمجموعه این دو به شمار می‌روند روشن خواهد شد. رابطه سیاست و اخلاق به ویژه در حکومت اسلامی بیشتر مورد توجه است. از این روی پژوهش حاضر به بررسی مبانی فقهی و اخلاقی در تشکیل حکومت اسلامی پرداخته است.

حکومت اسلامی را می‌توان حکومت قانون الهی دانست چرا که برپا داشتن مکارم اخلاقی، تحقق عدالت اجتماعی، و حفظ عزت و کرامت انسانی تنها در پرتو احکام الهی قابل دستیابی است و برای اجرای احکام الهی برقرار ساختن حکومت اسلامی و الهی اهمیت فراوان دارد. حکومت اسلامی باید متعهد بر اخلاق باشد چرا که در نظام سیاسی مردمسالاری دینی، اگر عطف بر دو مؤلّفه مشروعیت آن، یعنی حقّانیت و مقبولیت، نقد و نظارت لازم صورت نگیرد، به دلیل اعتمادگرایی مفرط در بستری از باورهای دینی و عاطفه‌گرایی مرتبط و پیشینه استبدادی و ضعف و سست بنیادی نهادهای مدنی و تاریخی، امکان بروز آسیب‌هایی از قبیل تشدید یکه‌سالاری و ظهور استبداد دینی، تقویت حکومت مطلقه دینی با پشتوانه مقبولیت مردمی، بروز ماکیاولیسم مذهبی و دولایه شدن تزویر و ریا در لوای حکومت دینی و مردمی، دو چندان می شود.»

ارتباط رهبری معنوی با سرمایه روانشناختی

در طلیعه مقاله «ارتباط رهبری معنوی با سرمایه روانشناختی و معنویت در کار به منظور نیل به اخلاق کاری در سازمان» آمده است: «هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط رهبری معنوی با سرمایه روانشناختی و معنویت کاری به منظور نیل به اخلاق کاری در سازمان است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش250 نفر از کارکنان اداره بازرگانی و اتاق بازرگانی شهرستان خرم آباد هستند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای نمونه‌ای به حجم 151 نفر انتخاب گردیده است. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد بوده که روایی آن با استفاده از از روش اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ آزمون شده است. در این پژوهش برای تحلیل داده‌ها از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای Amos و Spss استفاده گردیده است.

نتایج پژوهش مشتمل بر هفت فرضیه است که تمامی فرضیات در سطح خطای 95% تایید شده‌اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدیران و رهبران سازمانی با القای احساس امید، ایمان و بصیرت بخشی به کارکنان سازمان می‌توانند باورهای افراد به توانایی‌هایشان برای دستیابی به موفقیت (سرمایه روانشناختی) را تحت اثر قرار داده و از این طریق زمینه نیل به اخلاق کاری در سازمان را فراهم سازند. نتایج نشان‌دهنده آن است که مدیران و رهبران سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از انگیزش درونی و القای معنویت الهام بخش سطح معنویت در کار را بهبود بخشیده و از این طریق زمینه ساز اخلاق کاری مناسب در سازمان شوند.»

انتهای پیام
captcha