4 حرکت تا تعالی روح؛ از حرکت در مسیر خداباوری تا درک نظارت الهی
کد خبر: 3926899
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
معصومه‌سادات صادقی تبیین کرد؛

4 حرکت تا تعالی روح؛ از حرکت در مسیر خداباوری تا درک نظارت الهی

یک استاد حوزه و دانشگاه، ضمن تبیین جایگاه و نقش زنان در استمرار حماسه عظیم راهپیمایی اربعین حسینی، گفت: انسان باید چهار نوع حرکت داشته باشد تا به تعالی روحی برسد؛ اولین حرکت، قرار دادن بعد مادی در مسیر خداباوری، خدا محوری، عبادت و نظارت الهی است.

مسئولیت‌پذیری، مهمترین درس اربعین است/ ذکر حامل؛ شرط درک حضوربه گزارش ایکنا، معصومه‌سادات صادقی، استاد حوزه و دانشگاه، امروز، 12 مهرماه، در نشست «جایگاه و نقش زنان در استمرار حماسه عظیم راهپیمایی اربعین حسینی»، که از سوی حوزه علمیه بانوان برگزار شد، گفت: با مرور حوادث بین عاشورا تا اربعین بیشتر به حضور زنان پی می‌بریم و اینکه نقش مدیریتی زنان قابل ستایش است. اگر زنان در کربلا حضور نداشتند ما نمی‌توانستیم به این معرفت دست بیابیم که بعد از 1400 سال این حرارتی که در دل‌ها از عشق امام و خاندانش ایجاد می‌شود، برای چیست.

وی با بیان اینکه امسال که توفیق حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین را نداریم، باید از لحاظ معرفتی خودمان را به ایشان نزدیک کنیم، افزود: امام حسین(ع) تجلی سعادت و کرامت انسانی هستند و فرصت اربعین می‌تواند به ما کمک کند تا در مسیر حسینی قرار گیریم.

صادقی با بیان اینکه انسان از دو بُعد روحی و مادی ساخته شده است، تصریح کرد: اگر بعد مادی ما در مسیر بعد روحانی هدایت شود، انسان می‌تواند به تعالی روحی برسد. انسان باید چهار نوع حرکت داشته باشد تا به تعالی روحی برسد؛ اولین حرکت، قرار دادن این بعد مادی در مسیر خداباوری، خدا محوری، عبادت و نظارت الهی است. 

وی افزود: حرکت دوم این است که انسان اهل توبه و انابه شود و در مسیر حرکت کند؛ در قصه کربلا حُر را مشاهده می‌کنیم که اشتباه کرد و تسلیم بعد مادی وجودش بود ولی به بعد روحی خود پی برد؛ با خود فکر و ارزیابی کرد و بازگشت؛ کار حر به جایی رسید که امام دستمالش را بر پیشانی او بستند و سالیان بعد وقتی دستمال را از جسد وی باز کردند خون بند نیامد.

صادقی اظهار کرد: حرکت سوم آن است که اهل تلاش باشیم، تلاش برای جبران و رشد که مجاهده می‌خواهد، مسلماً در راه الهی ماندن، مشکلات خاصی دارد ولی نباید در مسیر دچار سستی شویم؛ در دستگاه امام حسین(ع) انسان تطهیر می‌شود، ولی مهم بعد از آن است که بتوانیم پاکی را حفظ کنیم.

ذکر حامل

استاد حوزه علمیه بانوان اضافه کرد: مرحله دیگر اینکه انسان به درک حضور خداوند برسد و زمانی به این جایگاه می‌رسد که اهل ذکر باشد؛ از پیامبر(ص) نقل شده که اهل ذکر حامل یعنی ذکر خفی باشید و در هر مرحله زندگی خدا را شاهد، حاضر و ناظر ببینید حتی در زمان گناه. 

وی با بیان اینکه باید سبک زندگی ما حسینی، مهدوی و دینی باشد، افزود: برای رسیدن به این سبک زندگی باید در مسیر آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ» باشیم؛ یعنی اجابت خداوند دو اصل مبدأشناسی و معادشناسی نیاز دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به درس‌های اربعین به عموم مردم به خصوص بانوان، تصریح کرد: مهمترین درس، مسئولیت‌پذیری است تا انسان به تعالی روحی برسد؛ این حس در همه حاضران کربلا وجود داشت، بنابراین کسی نمی‌تواند خود را فارغ از مسئولیت‌پذیری بداند.

انواع تسبیحات

وی افزود: مسیر دیگری که به تأسی از برجستگان کربلا باید طی کرد این است که حرکت کنیم و گزینش و گرایش ما در مسیر صحیح یعنی صراط مستقیم و شناخت خداوند باشد و بعد از شناخت خدا، او را صحیح تسبیح کنیم. تسبیحات چند نوع است؛ یک نوع تسبیح متعلق به حضرت زهرا(س) است که امام صادق(ع) فرمودند ثواب هزار رکعت نماز مرا دارد. نوع دیگر تسبیحات اربعه است که هدیه خدا به موسی(ع) بوده است. نوع سوم تسبیح هم ذکر رکوع و سجده است؛ لذا برای رهایی از وسوسه‌های شیطان باید اهل این تسبیح باشیم. شیطان، عیسی(ع) را وسوسه کرد که تو خودت خدایی و چرا می‌خواهی مردم را به خدایی غیر خود دعوت کنی، ایشان سه مرتبه «سبحان الله» گفت تا نجات پیدا کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اربعین در رشد شخصیتی همه افراد سهم زیادی دارد زیرا همه جلوه‌های سعادت و مسئولیت‌پذیری را در کربلا و اربعین می‌بینیم، افزود: اربعین یعنی تأسی به پیام عاشورا و زینب(س) و ما نیز باید به سهم خود پیام‌رسان نسل آینده به سمت پاکی و توحید باشیم. تعهد و مسئولیت‌پذیری حضرت زینب(س) است که حضرت فقط وقتی از گودال بیرون آمد گریه کرد و تا مدینه گریه نکرد؛ انسان اگر می‌خواهد پیام‌رسان حقیقت باشد خدا چنین کرامت و عزت و صبری به او می‌دهد. 

درس‌های عاشورا و اربعین

وی با بیان اینکه اربعین سراسر درس برای بانوان است، اظهار کرد: اولین درس اینکه انسان برای خدا قیام و حرکت کند زیرا کار خدایی باقی می‌ماند؛ همه خواستند چراغ امام حسین(ع) خاموش شود ولی هر روز پر نورتر می‌شود. درس دیگر نهراسیدن در برابر طوفان و تبلیغات دشمن است؛ زینب(س) هیچ هراسی از دشمن نداشت و دشمن از هیبت زینب(س) هراس گرفت. 

وی اضافه کرد: درس دیگر از اربعین این است که هرکس بخواهد عفیف باشد، خدا او را کمک می‌کند و عفیف نگاه می‌دارد؛ هیچ کس جرئت جسارت به اهل‌بیت(ع) را نیافت و اگر نقل است معجر از سر اهل بیت(ع) برداشتند، معجر فقط از کودکان برداشتند؛ زینب(س) فرمود هرگز کنیزی ِ ما رخ نخواهد داد و کسی جرئت ندارد به این خانواده تعرض کند. هر کس بخواهد عفیف باشد یاری خدا را دارد و این وعده قرآن است.

صادقی در پایان با اشاره به وضعیت کرونایی امسال و تعطیلی پیاده‌روی اربعین، تأکید کرد: هر جا نام حسین(ع) برده شود، حتی در فضای مجازی، آنجا محل اجابت دعا و اخذ حوایج دنیوی و اخروی و معرفتی است.

انتهای پیام
captcha