وجود ۸ هزار و ۲۵۱ موقوفه در کرمان
کد خبر: 3928856
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱

وجود ۸ هزار و ۲۵۱ موقوفه در کرمان

مدیرکل اوقاف کرمان با اشاره به وجود ۸ هزار و ۲۵۱ موقوفه در این استان، گفت: ۷ هزار و ۳۳۲ موقوفه متصرفی‌ است که متولی ندارند.

به گزارش ایکنا از کرمان، حجت‌الاسلام علی جلالی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان امروز دوشنبه، 21 مهرماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به وجود 8 هزار و 251 موقوفه در استان، گفت: 8 هزار و 251 موقوفه در استان کرمان داریم و موقوفات جدید را با نیت‌های جدید داشته‌ایم.

وی افزود: 7 هزار و 332 موقوفه در استان کرمان متصرفی‌ است که متولی ندارند و یا برای متولی آن مشکلی پیش می‌آید و تا زمان تعیین متولی بعدی در اختیار اوقاف است.

مدیرکل اوقاف کرمان با اشاره به وجود 75 هزار و 439 رقبه در استان، بیان کرد: از این تعداد 50 هزار و 834 رقبه متصرفی، 24 هزار و 901 رقبه غیرمتصرفی و 115 رقبه اشتراک‌التولیه هستند.

وی بیشترین رقبه استان کرمان را مربوط به مزرعه طهماسب‌آباد با 14 موقوفه و 30 هزار رقبه دانست و تصریح کرد: مردم استان کرمان بیشترین وقف مذهبی را برای تعزیه و عزاداری امام حسین(ع) داشته‌اند.

جلالی با اشاره به وجود 218 بقعه و اماکن متبرکه در استان کرمان، اظهار کرد: از این تعداد 100 بقعه و 118 مکان متبرکه است که 14 بقعه آن از بقای شاخص کشوری بوده و 22 بقعه نیز شاخص استانی هستند.

وی با اشاره به اقدامات مرکز افق در بقاع متبرکه استان کرمان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی بیان کرد: این مراکز در حوزه‌های مختلفی چون تهیه جهیزیه و کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد فعالیت می‌کنند.

مدیرکل اوقاف کرمان با اشاره به اینکه برای نخستین بار در کشور هیئت امنای موقوفات با نیات حوزوی در استان تشکیل شده است، افزود: موقوفات حوزه علمیه در استان شناسایی شده و در اختیار هیئت امنا قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه به‌دنبال سرمایه‌گذاری و ارزش افزوده موقوفات استان کرمان هستیم بیان کرد: طی بعضی سال‌ها نسبت به موقوفات استان بی‌مهری شده است. در سال جاری با اقدامات انجام شده و با ایجاد کارگروه‌های تخصصی و بهره‌گیری از نظر و تجربه کارشناسان محصول بیشتری از باغات پسته برداشت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در راستای ایجاد ارزش افزوده بیشتر طرح راه‌اندازی شرکت فرآوری پسته ارائه شده است، افزود: فاز دوم بازارچه شهرداری کرمان برای اشتغال در دهه وقف با کمک سرمایه‌گذار فعال شده است.

مدیرکل اوقاف کرمان با اشاره به اینکه در این مجموعه 24 مغازه به‌عنوان مجموعه صنایع‌دستی ایجاد شده است، گفت: این بازارچه‌ها در شهرستان‌های سیرجان، بم و زرند نیز راه‌اندازی می‌شوند.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته وقف در استان کرمان گفت: این برنامه‌ها 24 مهرماه از محل مزار شهید سپهبد قاسم سلیمانی آغاز می‌شود و نشست مجامع قرآنی، برگزاری عزاداری در بقاع متبرکه، دیدار با مسئولان استانی، افتتاح پروژه‌های عمرانی و همایش یاوران وقف از دیگر برنامه‌ها این هفته در استان کرمان است.

مدیرکل اوقاف کرمان تأکید کرد: اهدای 8 دستگاه تنفسی به ارزش 240 میلیون تومان به بیمارستان‌ها از محل نیات واقفان، تجلیل از کادر پزشکی استان و اهدای بسته‌های بهداشتی به بیمارستا‌ن‌ها نیز در برنامه است.

انتهای پیام
captcha