ملایر؛ پیشتاز در امر وقف/ سرمایه‌گذاری‌ در وقف درآمدهای پایداری به همراه می‌آورد
کد خبر: 3930160
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸

ملایر؛ پیشتاز در امر وقف/ سرمایه‌گذاری‌ در وقف درآمدهای پایداری به همراه می‌آورد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر به سرمایه‌گذاری در حوزه نیازهای کنونی جامعه اشاره کرد و گفت: این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند در آینده درآمدهای پایداری را به همراه آورد و باعث احداث و تکثیر رقبه و کمک به توسعه شهرستان با نیت واقف شود.

ملایر پیشتاز در امر وقف/ سرمایه‌گذاری‌ در وقف درآمدهای پایداری به همراه می‌آوردبه گزارش ایکنا از همدان، وقف سنتی زیبا و از یادگاران پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار است که از آن زمان تا به امروز در بین مسلمانان به یادگار مانده است. وقف نه‌ تنها در کشور ما بلکه در بین بسیاری از کشورهای اسلامی نیز دیده می‌شود و بعد از گذشت سال‌ها از فوت واقفان هنوز هم مردم از منافع و برکات این موقوفات استفاده می‌کنند.

در قرآن کریم نیز به احسان و انفاق بسیار سفارش شده است. آیه 92 سوره آل‌عمران می‌فرماید: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّون؛ هرگز به حقيقت نيكوكارى نمى‌رسيد، مگر اينكه از آنچه دوست می‌دارید [درراه خدا] انفاق كنيد.» بنا بر این آیه، نهایت نیکی زمانی است که انسان آنچه را دوست دارد در راه خداوند انفاق کند. یکی از بهترین مصادیق انفاق، وقف است؛ بنابراین می‌توان یکی از مصادیق این آیه را وقف دانست. رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: «إذا ماتَ الإنسانُ انقَطَعَ عَمَلُهُ إلّا مِن ثَلاثٍ: إلّا مِن صَدَقَةٍ جاریَةٍ أو عِلمٍ یُنتَفَعُ بِهِ أو وَلَدٍ صالِحٍ یَدعُو لَهُ؛ هرگاه فرزند آدم بمیرد عمل او قطع می‌شود مگر از سه چیز، صدقه جاریه (وقف)، عملی که از آن سود برده شود و فرزند صالحی که برای او دعا کند.»

ملایر دومین شهرستان بزرگ استان همدان است، شهری که تا بیش از جهانی ‌شدنش شاید مردم ایران‌زمین آن را به نام واقفان خیراندیش می‌شناختند و سال‌ها تابلوی ورودی شهر ملایر این است: «به شهر واقفان خیراندیش خوش‌آمدید». 63 و نیم درصد از اراضی آن موقوفه است و بیشترین و بزرگ‌ترین این موقوفات یادگار مرحوم شادروان سیف‌الدوله بوده که امروز عواید و برکات این موقوفات باعث توسعه شهرستان ملایر در حوزه‌های مختلف شده است. امروز بیش از هر زمان رد پای وقف و موقوفات شادروان سیف‌الدوله در توسعه مشاهده می‌شود.

توسعه حوزه بهداشت و درمان، توسعه حوزه آموزش، توسعه حوزه فرهنگی، قرآنی و... از برکات موقوفات ملایر است که علاوه بر این باعث تشویق و قدم گذاشتن تعداد زیادی از خیران در حوزه وقف و موقوفات شده است. چندین مرکز آموزشی، درمانی، بهداشتی، کتابخانه، مدرسه شبانه‌روزی، دانشکده علوم قرآنی و چندین مرکز عام‌المنفعه از اثرات و ثمرات این واقف خیراندیش در ملایر است. دهه وقف فرصتی برای شناخت بیشتر واقفان و تشویق خیران و نیکوکاران به حوزه وقف با توجه به نیازهای روز جامعه و قدم گذاشتن در این راه باقیات و صالحات است.

پژمان جعفری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه شهرستان ملایر با بیش از 170 موقوفه، جایگاه برتر را در استان همدان دارد، افزود: موقوفات سیف‌الدوله، شیخ‌الملوک فخرالحاجیه و... از مهم‌ترین موقوفات درآمدزا در ملایر هستند که در راستای کمک به زوج‌های جوان، پیشرفت علوم روز، درمان بیماران صعب‌العلاج، امور اشتغال‌زا، کمک به مدارس و... صرف می‌شود. برنامه‌های مختلفی از سوی اداره اوقاف و امور خیریه ملایر در حوزه‌های مختلف در سال‌های اخیر انجام‌شده که این برنامه‌ها به منظور نیت واقف و کمک به توسعه شهرستان بوده است.

جعفری ساخت بخش ۲۵ تختخوابی بیمارستان امام حسین(ع) ملایر را در راستای نیت واقف مرحوم سیف‌الدوله دانست و خرید تجهیزات بیمارستانی، کمک‌ برای درمان بیماران صعب‌العلاج و نیازمند، کمک‌ به مدارس موقوفه، اجرای طرح مهر تحصیلی برای دانش‌آموزان نیازمند، ساخت فروشگاه رفاه، مرمت مدارس، استخر سیفیه، ساخت پروژه مسکونی و تجاری میدان جهاد و تهیه سبدهای معیشتی در ایام کرونا و لوازم بهداشتی و ماسک را از جمله برنامه‌های اداره اوقاف طی سال‌های اخیر برشمرد. بسیاری از این کمک‌ها در راستای نیت واقف و با مجوز و مقطعی انجام می‌شود. کمک‌های اوقاف در سایر حوزه‌ها از جمله برنامه‌های مناسبتی، امور قرآنی و مسابقات، اجرای طرح‌های مختلف در بقاع و کمک به موکب‌های اربعین بوده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با بیان اینکه امروز شاهد ثمرات و برکات موقوفات در ملایر هستیم، گفت: دیدگاه مردم باید به وقف و موقوفه تغییر کند. امروز درآمدهای اوقاف در راستای نیت واقف در خود شهرستان هزینه می‌شود. اگر در جایی دیگر مثل عتبات عالیات هزینه می‌شود براساس نیت واقف است. این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند در آینده درآمدهای پایداری را به همراه آورد و باعث احداث و تکثیر رقبه و کمک به توسعه شهرستان با نیت واقف شود.

جعفری با اشاره به اینکه اداره اوقاف و امور خیریه ملایر امسال از ابتدای شیوع کرونا اقدامات زیادی را انجام داده است، افزود: این اداره در کنار سایر نهادها در امور مختلف کنار کادر درمان و در راستای خدمات‌رسانی به همشهریان تلاش کرده است. از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا تا به ‌حال بیش از ۳۰۰ بیمار کرونایی از سوی اداره اوقاف و امور خیریه ملایر خدمات درمانی دریافت کرده‌‌اند. طی چند هفته اخیر نیز 700 میلیون ریال برای تهیه تجهیزات پزشکی از جمله خرید ماسک سه لایه ‌و n95، برانکارد، دستگاه طب‌سنج، دستگاه اکسیژن‌سنج و...هزینه شده و در خدمت همشهریان و مجموعه درمان شهرستان قرار گرفته است.

همچنین وی توزیع 2 هزار بسته غذای گرم را در بین نیازمندان در ایام اربعین، پخش زیارت اربعین در جوار آستان مقدس امامزاده عبدالله ملایر (بدون حضور زائرین) و مساعدت و مشارکت با دیگر نهادها در برنامه‌های اربعین را از دیگر اقدامات این اداره برشمرد.

انتهای پیام
captcha