بار حوزه روی دوش 20 درصد روحانیون است/ برخی با عقاید شیعه بازی می‌کنند
کد خبر: 3939524
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
آیت‌الله مروجی طبسی:

بار حوزه روی دوش 20 درصد روحانیون است/ برخی با عقاید شیعه بازی می‌کنند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مرحوم جعفرالهادی در راستای حفظ عقاید شیعه کار می‌کرد، اظهار کرد: امروز 20 درصد در حوزه کار می‌کنند و سنگینی کار حوزه روی دوش همین عده از امثال مرحوم خوشنویس است و 80 درصد از محصول دیگران استفاده می‌کنند. متأسفانه برخی هم‌لباسی‌ها نیز به جای ساختن، خراب می‌کنند و عقاید شیعه را زیر سؤال برده و باورهای مردم را تضعیف می‌کنند.

محمدجعفر طبسیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدجعفر طبسی، استاد سطح عالی حوزه، شامگاه یکشنبه، 16 آذرماه، در دومین مراسم مجازی بزرگداشت حجت‌الاسلام و المسلمین جعفرالهادی (خوشنویس) با اشاره به اهتمام جدی علمای بزرگ به حفظ عقیده شیعیان، گفت: تمام مباحث کلامی سیدمرتضی یک طرف و از صفحه 191 تا 238 «ذخیرة فی‌الکلام» ایشان هم یک طرف؛ همه در مورد اثبات خلافت بلافصل امیرالمؤمنین(ع) است؛ در آثار بسیاری از بزرگان دیگر هم محور بحثشان امامت بوده است، درست همان مسائلی که در دوره معاصر مورد انتقاد برخی افراد سفیه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه عمدتاً افراد در مسائل معاد، عقل و ... اشکال نمی‌کنند، ولی در امامت اشکال‌گیری می‌کنند که این مسئله نشان می‌دهد تعمدی برای تاختن به عقاید شیعه وجود دارد، افزود: نجاشی وقتی تألیفات شیخ صدوق را نقل می‌کند، چهار اثر برای او ذکر می‌کند که متأسفانه حتی یکی از آنها وجود خارجی ندارد؛ از جمله «اثبات الخلافة»، «اثبات النص علی الائمة(ع)» و ...؛ این در حالی است که برخی مدعی هستند که نصی برای امامت امام علی(ع) نداریم.

مروجی طبسی بیان کرد: شیخ صدوق گاهی اسب و قاطری را کرایه و فرسنگ‌ها راه طی می‌کرد، به خاطر یک سند روایت تا آن را از ارسال به اسناد برساند. کتاب «الاعتقاد» ایشان باید در حوزه و دانشگاه‌ها تدریس شود تا جوانان بیشتر با عقاید شیعه آشنا شوند. او گفته است: «و نعتقد ان الله تبارک و تعالی خلق ما جمیع ما خلق له و لاهل بیته(ع) و انه لولاهم لما خلق الله السماء و الارض و لاالجنه و لاالنار و لا آدم و لا آدم و حوا و ...».

برخی روحانیون با عقاید شیعه بازی می‌کنند

وی اضافه کرد: مرحوم جعفرالهادی در همین راستا یعنی در حفظ عقاید شیعه کار می‌کرد؛ الان واقعاً احساس خطر می‌کنیم، برخی عقاید مسلم شیعه را زیر سؤال می‌برند. آیا مگر ولادت امام زمان(عج) از عقاید مسلم شیعه نیست، آیا مگر عصمت امام علی(ع) و اهل بیت(ع) از عقاید مسلم شیعه نیست، ولی هم‌لباسی‌های ما آن را زیر سؤال برده‌اند. آن بزرگواران کار کردند و ساختند و برخی دارند منهدم و خراب می‌کنند. مرحوم خوشنویس از میان ما رفت و واقعاً به وظیفه خود عمل کرد، اما آیا سراغ داریم جایی که وی حرفی بزند و کتابی بنویسد که موجب تضعیف اعتقاد مردم شود؟ جوانانی از من می‌پرسند که ما حرف کدام یک از شما را قبول کنیم، حرف شما یا فرد هم‌لباسی شما را که در حوزه درس خوانده است و برخی اعتقادات شیعه مانند عصمت را به چالش می‌کشد. چرا برخی از ما این قدر با عقاید شیعه بازی می‌کنند.

آیت‌الله مروجی طبسی با بیان اینکه هنر نیست که عقاید شیعه را با بیان کذایی زیر سؤال ببریم، اضافه کرد: آقای خوشنویس سمت استادی به گردن بنده داشت؛ یادم نمی‌رود بیش از 30 سال پیش مقداری از شرایع را در نزد ایشان تلمذ کردم. قبل از آن که منبر بروم جلساتی با ایشان داشتم و ایشان اشکالات مرا می‌گرفت، ولی همیشه ابتدا به مقدار زیاد تشویق و در خاتمه نقد کوتاهی هم ابراز می‌کرد. وی واقعاً از افرادی بود که به وظیفه خود به خوبی عمل می‌کرد و بیش از اندازه کار کرد؛ پرکار و وظیفه‌شناس بود و خود را در برابر مذهب و دین مسئول می‌دانست.

بار حوزه روی دوش 20 درصد روحانیون است

وی با اشاره به برخی آثار مرحوم جعفرالهادی، افزود: امروز در حوزه علمیه 20 درصد کار می‌کنند و سنگینی کار حوزه روی دوش همین عده از امثال مرحوم خوشنویس است و 80 درصد از محصول دیگران استفاده می‌کنند. کتاب «العقیدة کما هی» که یک کتابچه است، بیش از 53 بار به بیش از 30 زبان زنده دنیا چاپ شده است. مقام رهبری به آیت‌الله مکارم فرموده بودند که این کتاب را ترویج بدهید. البته ترجمه برخی صفحات این کتاب دارای اشکال است که باید اصلاح شود، ولی به نظر بنده همین یک کتاب برای قیامت استاد جعفرالهادی کافی است.

بار حوزه روی دوش 20 درصد روحانیون است/ برخی با عقاید شیعه بازی می‌کنند

وی اضافه کرد: کتاب دوم ایشان هم «شئون الاقتصادی» است که مقدمه این کتاب جا دارد به تنهایی کار شود؛ زیرا نزدیک به 40 صفحه در مورد اقتصاد اسلامی نوشته است؛ کتاب سوم ایشان هم «فاطمه زهرا از دیدگاه عایشه» است که کتاب خوبی است. این کتاب نمایانگر عشق و علاقه ایشان به صدیقه طاهره و شهیده است.

آیت‌الله مروجی طبسی اضافه با اشاره به تربیت شاگرد از سوی مرحوم خوشنویس گفت: وی شاگردانی تربیت کرد که استاد و رئیس دانشگاه شدند. در هندوستان صدها شاگرد تربیت کرد، در حالی که عمر ایشان به 80 سال هم نرسید؛ عمر بسیار بابرکتی داشت. نکته دیگر اخلاق نیک و احترام ایشان به اکابر بود، مکرر دست بزرگان را می‌بوسید و احترام می‌کرد. بیت خوشنویس دو فاضل و داماد اهل تحقیق دارند؛ سفرهای این مرد در داخل و خارج از کشور از گلپایگان تا ساحل عاج بوده است که به نظر بنده باید این تلاش‌های میدانی تبلیغی این استاد در قالب عکس و سخنرانی و ... جمع‌آوری شود.

انتهای پیام
captcha