توجه به بومی‌سازی دانش در طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی
کد خبر: 3940259
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵

توجه به بومی‌سازی دانش در طرح‌های فناورانه جهاددانشگاهی

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با اشاره به تلاش این نهاد برای طرح‌های فناورانه گفت: طرح‌های خوبی در طول سال گذشته انجام شده و گزارش‌ها هم حاکی از مطلوبیت این طرح‌ها به ویژه در حوزه کاهش وابستگی‌ها و بومی‌سازی‌ دانش دارد.

به گزارش ایكنا از فارس، مهدی باصولی، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی عصر دیروز،‌ ۱۹ آذر در جریان سفر به شیراز و در حاشیه دیدار با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با تأکید بر تلاش جهاددانشگاهی فارس برای ورود به طرح‌های فناورانه گفت: با عنایت رهبر معظم انقلاب یکسری طرح‌های فناورانه از محل صندوق توسعه ارزی در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: طرح‌های خوبی در طول سال گذشته انجام شده و گزارش‌ها هم حاکی از مطلوبیت این طرح‌ها به ویژه در حوزه کاهش وابستگی‌ها و بومی‌سازی‌ دانش دارد. تمام حوزه‌های مختلف از فناوری و کشاورزی گرفته تا فنی و مهندسی و بین رشته‌ای در این طرح‌ها در نظر گرفته می‌شود، به‌عنوان مثال سال‌هاست مترو وارد کشور ما شده اما فکر نکرده‌ایم که خودمان آن را تولید کنیم یا اصلاح نژاد دام سبک و سنگین که جهاددانشگاهی در سال‌های اخیر به این موضوع ورود کرده است.

باصولی با بیان اینکه تمرکز بر اجرای طرح‎های فناورانه جهاد دانشگاهی کشور برای سال ۱۴۰۰ نیز تمدید شده است، ابراز امیدواری کرد که در لایحه بودجه سال آینده، اعتبارات لازم اجرای گسترده آن‌ها به تصویب برسد.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی اضافه کرد: پژوهشگاه ابن سینا نیز اقدام بسیار خوبی انجام داده که منتج به این شده تا در استان گلستان تعداد زیادی دام سنگین تحت پوشش پروژه اصلاح نژاد قرار بگیرند. با تغییر نژاد در دام‌ها، زایش گاهی تا عدد ۵۰ هم رسیده است.

باصولی اعلام آمادگی کرد که در صورت ارسال تقاضا از فارس، این مهم در این استان هم اجرایی شود و ادامه داد: در دو سال گذشته توان جهاددانشگاهی فارس بر تقویت و تکمیل زیرساخت‌ها قرار داده شد اما اکنون و برای سال جاری سه طرح عصاره‌گیری گل‌محمدی، کود نیترات و آزمایشگاه تحقیقات ویروسی در دست بررسی قرار گرفته که به عنوان مثال پروژه عصاره‌گیری گل محمدی به نتایج خوبی رسیده و در مراحل اجرایی است. انتظار می‌رود این طرح‌ها با توجه به ظرفیت‌های موجود در فارس عملیاتی شوند.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی قول مساعد داد که با ورود جهاددانشگاهی فارس به طرح‌های فناورانه، منابع و دانش لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

وی همچنین خواستار تخصیص اعتبار و حمایت مجموعه مدیریت ارشد فارس برای بازسازی ساختمان آسیب دیده مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی شیراز در حوادث آبان‌ماه سال گذشته و افزایش تخصیص بودجه بیشتر از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس برای جهاددانشگاهی این استان شد.

باصولی در ادامه سخنان خود با اشاره به وجود مزیت‌های استان در حوزه‌های مختلف، بیان کرد: فارس از بی‌بدیل‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود و اقلیم بی‌نظیر، پتانسیل‌های گردشگری، صنعتی و کشاورزی آن بر کسی پوشیده نیست و نمی‌توان آن‌ها را کتمان کرد.

وی با بیان اینکه شیراز سرآمد مقصد اول گردشگری به ویژه در حوزه فرهنگی است، گفت: اما واقعیت این است که علی‌رغم همه تلاش‌های انجام شده اما کمتر توانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی ادامه داد: جهاددانشگاهی از ابتدای تاسیس تاکنون در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، تجاری سازی و ... ورود کرده و به اقتضای زمان ماموریت‎های متفاوتی را به سرانجام رسانده است.

باصولی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تلاش کرده‎ایم تا متناسب با ظرفیت استان‌ها، فعالیت‌های شاخصی اجرایی شود، گفت: اجرای طرح‌ها در محورهای مختلف براساس نظر نخبگان و مدیران استانی برای ما حائز اهمیت است.

انتهای پیام
captcha