تشکیل مجالس لعن نشانه تحجر است / امام صادق(ع) و بنیان مذاهب خمسه
کد خبر: 3941955
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
حجت‌الاسلام علم‌الهدی:

تشکیل مجالس لعن نشانه تحجر است / امام صادق(ع) و بنیان مذاهب خمسه

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به رویکرد تقریبی آیت‌الله واعظ‌‌زاده خراسانی تشکیل اظها کرد: مجالس لعن نشانه تعصب و تحجر است، امروز دشمن کاری کرده که در رسانه‌ها اهل تسنن را با چهره داعش و شیعه را با تصاویر قمه‌زنی در تاسوعا و عاشورا معرفی کنند. آیت‌الله واعظ‌زاده و همفکران ایشان در مجمع تقریب با افراطی‌گری در شیعه و سنی مخالفت داشتند و آن را موجب سقوط اسلام می‌دانستند.

مجالس سب و لعن خدمت به اسلام نیستبه گزارش ایکنا، نوبت صبح همایش اندیشه‌های قرآنی _ تقریبی آیت‌‍الله واعظ‌زاده خراسانی 29 آذرماه با حضور آیت‌الله احمد مبلغی، استاد سطح خارج حوزه و حجج اسلام علم‌الهدی و مؤمن‌زاده از شاگردان این عالم برجسته حوزه علمیه خراسان از سوی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحامد علم‌الهدی، عضو مجمع تقریب و استاد حوزه علمیه، در سخنانی در این همایش با موضوع «رویکرد تقریبی آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی»، گفت: در دوره آیت‌الله بروجردی دفتر دارالتقریب تشکیل شد، ولی با رحلت ایشان، فعالیت دارالتقریب مقداری تضعیف شد، چون حکومت پهلوی هم انگیزه چندانی برای پیگیری مسئله تقریب جهان اسلام نداشت؛ بعد از انقلاب تجدید بنای دارالتقریب در دستور کار قرار گرفت و آیت‌الله واعظ‌زاده به دبیرکلی مجمع انتخاب شدند و بنده هم معاون امور ایران مجمع در دوره مدیریت ایشان بودم.

وی افزود: ایشان با وجود سن بالا هر روز صبح اول وقت سر کار حاضر می‌شدند و همین سبب می‌شد تا کارمندان جرئت تأخیر نداشته باشند؛ تا اذان ظهر هم به صورت یکسره و بی‌وقفه مطالعه و تحقیق می‌کرد مگر زمانی که ملاقاتی داشت. از خصوصیات اخلاقی وی این بود که می‌فرمود در بین شیعه و اهل تسنن کسانی موافق تقریب نیستند و کارشکنی هم می‌کنند ولی شما دنبال برخورد و درگیری با این افراد نباشید؛ اگر سخن ما را پذیرفتند که فبها و اگر نه نباید درگیری درست شود.

علم‌الهدی با بیان اینکه آیت‌الله تسخیری و آیت‌الله واعظ‌زاده همکاری و همفکری بسیار نزدیکی با هم داشتند، اضافه کرد: ایشان دبیرکل مجمع بودند ولی به علت کهولت سن و با اصرار آن مرحوم، مقام معظم رهبری استعفایشان را پذیرفتند و آیت‌الله تسخیری جایگزین شدند؛ در یکی از نشست‌ها و جلسات خصوصی که جز این دو بزرگوار شخصیت‌های دیگر هم وجود داشتند، فرمودند شما تصور می‌کنید امام صادق که 4 هزار شاگرد تربیت کرد چند نفرشان شیعه بودند؟ مطمئنا 50 نفر شیعه در پای درس امام نبود و مابقی افراد اهل تسنن بودند.

امام صادق(ع) و بنیان نهادن مذاهب خمسه

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ایشان می‌گفت امام صادق(ع) روش و شیوه‌ای داشت که کسانی که او را امام نمی‌دانستند ولی به عنوان یک عالم و اندیشمند قبول داشتند بر سر جلسه و بحث و درس علمی او حاضر می‌شدند. آقای واعظ‌زاده می‌گفت به جرئت می‌توان گفت امام صادق مؤسس مذاهب اربعه بود و صرفا رئیس مذهب شیعه نبود؛ ابوحنیفه افتخار می‌کرد که اگر من دوسال شاگردی امام را نداشتم هلاک می‌شدم؛ هم او افتخار می‌کند و هم امام صادق او را به شاگردی پذیرفت.

وی اظهار کرد: عصر بنی العباس زمانی بود که شیعیان را سر می‌بریدند و ابراز محبت به امام علی(ع) جرم بود، لذا امام صادق(ع) با تدبیر تلاش کردند تا جان شیعیان را حفظ کنند؛ بنابراین می‌توان گفت که امام در چنین شرایط اختناق مذاهب اربعه را ایجاد کردند، زیرا اگر همه اهل تسنن به صورت واحد در برابر شیعه قرار می‌گرفتند چیزی از شیعه باقی نمی‌ماند؛ آیت‌الله واعظ‌زاده معتقد بود هنوز هم شیعه در جهان اسلام در اقلیت است و امروز باید روش امام صادق(ع) را ادامه بدهیم به خصوص اینکه دشمن قصد دارد ما را از مسلمین جدا کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه این همه احادیث مشترک در اهل تسنن و شیعه بیانگر این است که امام باقر(ع) و صادق(ع) تلاش کردند تا مسلمین را رشد فکری دهند و جان شیعه و محبان خود را حفظ کنند، تأکید کرد: امروز اگر جهان تشیع را داریم به برکت زحمات امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است. امروز اگر سخن از وحدت اسلامی داریم پرچمدار آن امام علی(ع) و امام باقر (ع) و امام صادق(ع) هستند؛ امام علی تشنه حکومت و خلافت نبود لذا برای حفظ مسلمین و جامعه اسلامی کوتاه آمد.

سب و لعن خلاف سیره اهل بیت(ع) است

علم‌الهدی تصریح کرد: اگر مدعی شیعه اهل بیت(ع) هستیم در هیچ جایی نداریم که ائمه سب و لعن کرده باشند؛ چرا برخی تصور می‌کنند با سب و لعن می‌توان به پیشرفت رسید؛ تشکیل مجالس سب و لعن خدمت به شیعه و اسلام نیست و نشانه تعصب و تحجر است؟ امروز دشمن کاری کرده که در رسانه‌ها اهل تسنن را با چهره داعش و شیعه را با تصاویر قمه‌زنی در تاسوعا و عاشورا معرفی کنند. در چنین شرایطی یک انسان بی‌طرف و غیرمسلمان آیا رغبت می‌کند به سمت اسلام بیاید؟ آیت‌الله واعظ‌زاده و هم‌فکران ایشان در مجمع تقریب با افراطی‌گری در شیعه و سنی مخالفت دارند و آن را موجب سقوط اسلام می‌دانند.

انتهای پیام
captcha