هماهنگی متولیان امور قرآنی لرستان را خواستاریم + فیلم
کد خبر: 3942659
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
ایران؛ سرای قرآن / بررسی تحولات امور قرآنی لرستان در دوران کرونا؛

هماهنگی متولیان امور قرآنی لرستان را خواستاریم + فیلم

عزت‌الله گوشه‌ای، مدرس و پیشکسوت قرآنی و مهدی سعادتی‌کیا، قاری و فعال قرآنی، با اشاره به بخش‌هایی از مشکلات امور قرآنی، ادارات و مؤسسات استان لرستان و ضمن بیان راهکار‌هایی برای بهبود شرایط فعلی، بر توجه ویژه‌تر نهادهای متولی تأکید کردند.

صعود به قله ستاره‌پروری و سقوط مدیریت قرآنی در مهد پهلوانی ایرانهمه‌گیری بیماری کرونا در ایران و جهان، فعالیت‌های قرآنی را نیز تحت تأثیر قرار داده و بسیاری از جلسات و محافل را به تعطیلی کشانده است. در این شرایط با استفاده از فضای مجازی، گفت‌وگو‌هایی با فعالان قرآنی استان‌های مختلف خواهیم داشت تا ضمن معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قرآنی اقصی نقاط کشور، از مسئولان و نهاد‌های تصمیم‌گیرنده در توسعه فرهنگ قرآنی، حل مشکلات فعلی را مطالبه کنیم. طی هفته‌های گذشته با فعالان قرآنی آذربایجان غربی، مازندران، سیستان‌ و بلوچستان و سمنان به گفت‌وگو پرداختیم و این هفته با فعالان قرآنی استان لرستان گپ‌وگفت مجازی داشتیم.

لرستان سرزمینی است تاریخی با آثار باستانی و طبیعی، آبشار‌های خروشان و کوه‌های سر به فلک کشیده که از آن به عنوان یکی از مهمترین مناطق باستانی ایران نام برده می‌شود. لرستانی که رهبر معظم انقلاب از این خطه با عنوان یکی از شجاع‌ترین و با اخلاص‌ترین مردم نام‌ برده‌اند. دیاری که هم در صحنه جنگ تحمیلی، شهامت و وفاداری زیادی نشان داد و شهدای بسیاری را تقدیم وطن کرد. لرستانی که از دیرباز تاکنون مهد پهلوانان و دلیران ایران زمین بوده و قرن‌هاست که صدای ضرب و زنگ زورخانه‌ها، روح باصفای مردم این دیار را نوازش می‌کند و قهرمانان و ملی‌پوشان ورزش لرستان، پهلوانی را بر قهرمانی مقدم می‌دانند و از این رو لرستان بیشترین قهرمانان پهلوان‌صفت را، که پرچمدار دفاع از حق و پاسدار ارزش‌های اسلامی، اخلاقی و انسانی هستند، داراست.

عزت‌الله گوشه‌ای، پیشکسوت قرآنی و مهدی سعادتی‌کیا، قاری ممتاز و فعال قرآنی استان لرستان، چهره‌هایی هستند که در گفت‌وگو با ایکنا بخش‌هایی از مشکلات فعالیت‌های قرآنی، ادارات و مؤسسات قرآنی استان خود را بیان و راهکار‌هایی را نیز برای بهبود شرایط فعلی ارائه کردند. آنچه از نظر می‌گذرد، حاصل این گفت‌وگوست:

ایکنا - جناب آقای گوشه‌ای، خود را بیشتر معرفی کنید و بگویید چه شد که به قرآن و امور قرآنی روی آوردید؟
 
متولد سال ۴۳ در شهر خرم‌آباد هستم. از همان دوره کودکی به همراه برادر بزرگ‌ترم با حضور در مسجد صاحب‌الزمان(عج) در فضای قرآنی قرار گرفتم و پس از گوش دادن نوار کاست‌های تلاوت قاری مصری استاد عبدالباسط، جذب قرائت او شدم و شروع به خواندن قرآن با صوت و لحن کردم. روخوانی و روان‌خوانی را با رهنمود‌های برادرم و قرائت را تحت نظر مرحوم استاد حاج حشمت‌الله امرایی و مصطفی تقوی فراگرفتم. از ابتدای انقلاب دوره‌های تخصصی را زیر نظر اساتید اهل فن در تهران، اهواز و کرمانشاه گذراندم که با تمرینات فراوان و استعانت از خداوند متعال در این راه توفیقاتی را کسب کردم و اکنون به‌عنوان قاری و مدرس قرآن در استان فعالیت می‌کنم.

در سال ۷۶ موفق به کسب رتبه برتر قرائت در کل کشور شدم و همچنین در مسابقات قرآن نیرو‌های مسلح به‌ویژه ارتش رتبه‌های برتری را کسب کرده‌ام و نزدیک به ۳۵ سال است که به تلاوت و تدریس قرآن مشغولم و هم‌اکنون نیز مدیر مؤسسه قرآنی یوسف نبی (ع)، مسئول جامعه قرآنی شهرستان خرم‌آباد و نماینده شورای عالی قرآن در استان لرستان هستم.

ایکنا - وضعیت مؤسسات و نهاد‌های قرآنی در استان لرستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
یکی از مهمترین مشکلاتی که در مؤسسات قرآنی نه تنها در استان لرستان بلکه در سراسر ایران وجود دارد، نبود بودجه است. این موضوع یکی از معضلاتی است که همه مؤسسات قرآنی با آن درگیرند و علی الخصوص بعد از شیوع کرونا به مدت یک سال است که مؤسسات در استان تعطیل شده‌اند و تنها برخی از آن‌ها دایر هستند. البته به صورت خودجوش فعالیت‌هایی را در این عرصه انجام می‌دهم، اما این جلسات به دلیل نبود توجه، دیگر حال و هوای قبل از کرونا را ندارد.

مدیریت امور قرآنی لرستان مطلوب نیست
 
مشکل دیگر بی‌توجهی مسئولان به فعالیت‌های قرآنی است. متأسفانه مسئولان ذی‌ربط، بهایی به فعالیت‌های قرآنی نمی‌دهند و مدیریت قرآنی در سطح استان لرستان حقیقتاً مطلوب نیست. حتی مسئولانی که متولی اصلی مباحث قرآنی در استان هستند به‌هیچ وجه پاسخگوی نیاز‌های قرآنی استان نیستند و دیگر دستگاه‌ها و نهاد‌ها در وادی فعالیت‌های قرآنی حاضر نمی‌شوند و تلاشی هم در این باره نمی‌کنند. شاید در برخی از مواقع فعالیت‌هایی را در حد بخشنامه انجام دهند، اما اگر بتوانند فراتر از بخشنامه فعالیت کنند، موفق خواهند بود؛ لذا مدیریت قرآنی در سطح استان لرستان بسیار ضعیف است و معضلات و مشکلات در این عرصه به حد بسیار زیادی رشد داشته است.
 
نبود فرد متخصص در دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی منجر به این شده است که کار آنطور که باید پیش نرود و به دست کاردان سپرده نشده است. قطعا یک فعال قرآنی و آشنا به امور قرآنی می‌تواند این مسائل را به خوبی درک کند و درد‌های جامعه قرآنی و دغدغه‌مندی‌های آنان را به گوش مسئولان برساند.

ایکنا - روند فعلی و آینده فعالیت‌های قرآنی در استان لرستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
اگر این فعالیت‌ها به همین منوال پیش برود، آینده خوبی را برای فعالیت‌های قرآنی در لرستان نمی‌بینم. شرایط به گونه‌ای شده است که خود ما به سراغ خیرین می‌رویم و با التماس برای انجام فعالیت‌های قرآنی از آن‌ها کمک می‌گیریم. در استان لرستان اگر پیش هر مسئولی برویم در ظاهر با ما به خوبی برخورد می‌کنند و بی‌اخلاقی نمی‌کنند، اما به‌جای حمایت مالی اعلام می‌کنند که هیچ بودجه‌ای برای فعالیت‌های قرآنی نداریم. سؤال اینجاست که اگر نهاد فرهنگی، تبلیغی و قرآنی در کشور پول نداشته باشد، برای چه فعال است؟ چه فعالیتی انجام می‌دهد که به خاطر آن حقوق دریافت می‌کند؟

متولیان امور قرآنی برای قرآن کار نمی‌کنند
 
متأسفانه متولیان امور قرآنی برای قرآن کار نمی‌کنند و حمایتی انجام نمی‌دهند. اگر این روند به همین شکل پیش برود، قطعا وضعیت جامعه از لحاظ اعتقادی و معنوی دچار بحران‌های بیشتری می‌شود. بی‌حجابی و بی‌بندوباری در جامعه به دلیل بی‌توجهی به آموزه‌های قرآنی است. متأسفانه عمل به قرآن و آموزه‌های آن بسیار ضعیف شده است؛ در حالی که مدیران نهاد‌های فرهنگی و قرآنی ما باید از چهره‌های قرآنی باشند، اما متأسفانه هیچ توجهی به این موضوعات نمی‌شود و جایگاه قاری همان طور که بر اساس آیات و روایات و احادیث آمده است به خوبی دیده نشده است.
 
اگر مسئولان و متولیان قرآن را می‌دانند و می‌فهمند باید هرچه زودتر اقدامات مثبت و اثرگذاری انجام دهند. به چهره‌ها و فعالان قرآنی بها دهند، اما متأسفانه بار‌ها دیده‌ایم که پشت این افراد را خالی می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که خود جامعه و جوانان هم به سمت اولویت‌های دیگر از جمله موسیقی و دیگر فعالیت‌ها سوق داده شوند. البته ما با ورزش و موسیقی مخالف نیستیم، اما در بخش فعالیت‌های قرآنی هم انتظار داریم آنطور که خدا و رسولش تأکید کرده است به این فعالیت‌ها توجه و به آنها بها داده شود.

ایکنا - اطلاع دارید بودجه امور قرآنی استان کجا و چگونه هزینه می‌شود؟
 
آنطور که بنده اطلاع دارم این بودجه‌ها در جای خودشان هزینه نمی‌شود. متأسفانه بودجه این فعالیت‌ها در اختیار افرادی قرار گرفته است که هیچگونه آشنایی با فعالیت‌های قرآنی و دغدغه‌های جامعه قرآنی ندارند و تنها به دلیل رابطه و معرفی دیگران متولی این امور شده‌اند؛ برخی از این افراد به اسم قرآن و ائمه بودجه‌ها را هزینه می‌کنند در حالی که هیچ اثری از این فعالیت‌ها در جامعه مشهود نیست. گویا بودجه در دست افرادی است که نمی‌دانند با آن چه باید کنند و با توجیهات فرهنگی بودجه را هزینه و بعد اعلام می‌کنند که اقداماتی انجام شده؛ در حالی که تمام این اقدامات و فعالیت‌ها شعار بوده است.

ایکنا - روند فعالیت‌های قرآنی استان لرستان در سال‌های گذشته چگونه بوده است؟
 
سال‌های گذشته روند این فعالیت‌ها بهتر بود، اما چند سالی است که شاهد افول فعالیت‌های قرآنی در استان هستیم و از دولت فعلی در بحث قرآنی هیچ خیری ندیدیم و هیچ کمکی به اینگونه فعالیت‌ها نمی‌کنند.

ایکنا - برای رشد و ارتقای فعالیت قرآنی در استان چه اقداماتی باید انجام شود؟
 
تنها انتظاری که داریم این است که به فرمایش مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانند و به قاری و حافظ کل قرآن، بهای بیشتری دهند. مؤسسات را در این حوزه تقویت کنند. کسانی که فعالیت‌های قرآنی را انجام می‌دهند به درستی پشتیبانی کنند. اگر این پشتیبانی‌ها به نحو احسن انجام شود، فعالیت‌های قرآنی در استان متحول خواهد شد، در حالی که امروز اساتید بزرگی در استان لرستان داریم که فعالیت‌های مختلفی  انجام می‌دهند، اما کسی آن‌ها را یاری نمی‌کند؛ شاهدیم مسئولان متولی امر قرآن در استان هزینه‌های زیادی را بابت فعالیت‌های فردی با بودجه دولتی انجام می‌دهند و از ماشین دولتی گرفته تا برنامه‌های دیگر را برای خودشان هزینه می‌کنند، اما توجهی به امور قرآنی ندارند. شايسته است اين بودجه‌ها و اعتبارات در اختيار كسانی قرار گيرد كه در زمينه قرآن از تجربه كافی برخوردارند. همین‌جا اعلام آمادگی می‌کنم در صورتی كه بودجه و فضای مناسب در اختيار بنده قرار بگيرد، سالانه ۲۰ حافظ كل قرآن كريم را تربيت و به جامعه تحويل بدهم.

درد‌ها به حدی زیاد است که باید آن‌ها را کتاب و در مورد مهجوریت قرآن یک کتاب منتشر کرد. سؤال اینجاست که مگر قرآن به حق و معجزه پیغمبر اسلام(ص) نیست؟ مگر اعلام نمی‌کند که قرآن همه چیز ماست و مگر اعلام نمی‌کند که قرآن، کتاب قانون ماست، پس چرا هیچ عمل و فعالیتی در این خصوص انجام نمی‌دهند؟ ای کاش مسئولان عدالت اداری را رعایت می‌کردند، عدالت بدین معنی که هر چیزی را سر جای خود قرار می‌دادند و در اختصاص اعتبارت تمام بخش‌های فرهنگی را لحاظ می‌کردند بعد با نظارت بر عملکرد آن‌ها ضامن اجرای آن‌ها می‌شدند، متأسفانه امروز برخورد مسئولان با قرآن، شعاری و تشریفاتی است و در عمل آن‌طور که شایسته مملکت اسلامی است، قرآن در رأس امور قرار نگرفته است.
 
صعود به قله ستاره‌پروری و سقوط مدیریت قرآنی در مهد پهلوانی ایران

ایکنا - جناب آقای مهدی سعادتی‌کیا، از سوابق و فعالیت‌های خود بگویید.
 
در سال ۱۳۷۲ در خرم‌آباد متولد شدم. نزدیک به بیست سال است که در رشته قرائت قرآن به سبک استاد «محمد صدیق منشاوی» فعالیت دارم. با توجه به اینکه بنده در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شدم و پدر، مادرم، برادران و خواهرم از فعالان قرآنی هستند و به نحوی دستی بر آتش داشتند، یک فضای قرآنی بر منزل حاکم شد و ما هم در این مسیر قرار گرفتیم و تحت نظر اساتید مختلفی از جمله استادان مرادی، گوشه‌ای، پورهاشمیان و یاراحمدیان در همان ابتدای کودکی به فراگیری آموزش قرآن کریم پرداختم.
 

با عنایت خدای متعال در زمینه قرائت قرآن تاکنون به موفقیت‌های دست پیدا کرده‌ام که ازجمله آن‌ها می‌توان به کسب مقام اول مسابقات قرائت قرآن بسیج، کسب مقام اول قرائت قرآن دانش‌آموزی و دانشجویی و همچنین کسب مقام‌های برتر مسابقات قرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه در مرحله استانی و کشوری اشاره کرد. در ماه مبارک رمضان از طرف شورای عالی قرآن به کشور هندوستان اعزام شدم و نزدیک به دو هفته در شهر حیدرآباد هندوستان برنامه داشتم و امثال هم جزء قاریان اعزام به حج بودم، اما به دلیل شروع کرونا توفیق حاصل نشد.

ایکنا - سطح فعالیت‌های قرآنی و اساتید استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
در استان لرستان سطح فعالیت‌های قرآنی به‌گونه‌ای است که اگر بخواهیم آن‌ها را تقسیم‌بندی کنیم باید در حوزه قاریان، حافظان، مدیران، فعالیت‌های اجرایی و مانند این‌ها آن‌ها را ارزیابی کنیم. شاید در یک‌سری از حوزه‌ها خوب باشیم، اما در اکثر حوزه‌هایی که مختص به قاریان و حافظان است، ضعف داریم که این موضوع هم دلایل بسیاری دارد. باوجود اینکه در چند سال گذشته جلسات کارگروه فعالیت‌هایی قرآنی استان انجام شده است، اما متأسفانه بازدهی قابل توجهی نداشته است. به‌عنوان مثال چندماهی شورای‌هایی با عنوان شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی لرستان، شورای ترویج فعالیت‌های قرآنی، شورای حمایت از قاریان، مجمع قاریان و امثال این موارد تشکیل شد که همه آن‌ها در حد صحبت باقی ماند.
 
یکی از دلایلی که سطح قرآنی استان لرستان را پایین آورده، نبود تخصص مدیران قرآنی استان است. شاید در برخی از ادارات به ندرت افرادی را پیدا کنیم که در جایگاه خودشان فعالیت‌های خوبی را در این حوزه انجام می‌دهند، اما برخی از ادارات به‌هیچ وجه در جایگاه تخصصی خودشان قرار نگرفته‌اند و گاه شاهد بودیم که اگر برای فردی هیچ جایگاهی پیدا نمی‌شد آن را مسئول قرآنی فلان اداره می‌کردند. مشکل دیگر این است که اتحادی بین مجموعه‌های قرآنی در استان لرستان وجود ندارد و هر مجموعه برای خودش فعالیت جداگانه انجام می‌دهد، آن هم بدون اینکه نظری از متخصصان امور قرآنی دریافت کرده باشد. همچنین مسئولان و متولیان این حوزه در استان لرستان قاریان را درک نمی‌کنند و به مشکلات آنان رسیدگی نمی‌کند.
 
صعود به قله ستاره‌پروری و سقوط مدیریت قرآنی در مهد پهلوانی ایران

امروز قاریانی در استان لرستان داریم که با وجود تحصیلات عالیه و سطح خوب قرائت در پیدا کردن شغل مناسب مشکل دارند. یا در برخی از موارد قاریانی داریم که شاغل در ادارات هستند، اما در جایگاه تخصصی خودشان قرار نگرفته‌اند و از آن‌ها در حوزه تخصصی‌شان بهره‌برداری نشده است. عدم دغدغه‌مند بودن مدیران و مسئولان قرآنی استان لرستان یکی دیگر از مشکلات قرآنی در استان لرستان است. بسیاری از این مدیران و مسئولان دغدغه برگزاری جلسات و محافل قرآنی را ندارند و اگر هم دارند در حد یک مستندسازی و جمع کردن رزومه است.

ایکنا - یعنی هیچ‌کدام از متولیان قرآنی استان حمایتی از فعالیت‌های قرآنی نمی‌کنند؟
 
شرایط به‌گونه‌ای است که اگر کسی به این بخش‌ها مراجعه کند در حوزه قرآن فعالیتش بدون نتیجه خواهد ماند، چراکه هر زمان مراجعه کردیم یا اعلام کردند که بودجه نیست یا گفتند، اداره، گرفتار تأمین مخارج اولیه‌اش است و برای فعالیت‌های قرآنی فعلی تعریفی ندارد. شاید حمایتی از طرف نهاد‌های متولی انجام شده باشد، اما این حمایت‌ها بسیار ناچیز است. متأسفانه ارگان‌ها و نهاد‌ها برای فراهم کردن اقدامات اولیه کلاس‌های قرآن هم حمایتی انجام نمی‌دهند، مگر اینکه برگزارکننده به حدی پیگیر باشد تا شاید با حمایت خیران یا گوشه نظری از سوی متولیان این موضوع، خدماتی کوچک را دریافت کند.

ظرفیت‌های قرآنی استان لرستان و نخبگان در حال سوختن هستند
 
این ضعف‌ها در تمامی حوزه‌های قرآنی استان وجود دارد. در حالی که نخبگان و اساتید قرآنی در استان لرستان وجود دارند که اگر به آن‌ها بها داده شود می‌توانند به راحتی حائز کسب رتبه‌های ملی و بین‌المللی شوند. حمایت از این فعالیت‌ها وظیفه سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و دستگاه‌های قرآنی است، اما نحوه حمایت‌های فعلی این دستگاه دردی را دوا نمی‌کند. تمامی ظرفیت‌های قرآنی استان لرستان و نخبگان در حال سوختن و از بین رفتن هستند. به همین سبب به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر کسی قصد پیشرفت در استان را دارد باید یا حضوری نزد اساتید ساکن تهران، بیاید یا از طریق ارتباطات تلفنی و مجازی تحت نظر اساتید برتر کشور ارتقا پیدا کند اما برخی دسترسی به اساتید مطرح کشور و تهرانی برایشان ممکن نیست؛ لذا دعوت این اساتید به استان‌های مختلف ازجمله لرستان برعهده سازمان تبلیغات اسلامی و نهاد‌های متولی امور قرآنی است.
 

نهاد‌های متولی امور قرآنی استان لرستان باید سعی کنند، اساتید را به استان دعوت کنند و با برگزاری جلسات بلندمدت اقدام به پرورش و تربیت قرآنی کنند. به عنوان مثال اگر طی دو سال بر روی نخبگان قرآنی استان سرمایه‌گذاری کنند این افراد می‌توانند بعد‌ها در جوامع مختلف افتخارآفرینی داشته باشند. امروز در بین نوجوانان، استعدادهای خوبی داریم، اگر حمایت شود، حافظ و قاریان مسلط و حرفه‌ای تربیت خواهد شد، اما زمانی که رو به فراموشی گذاشته شوند انگیزه اولیه پرورش و رشد قرآنی نخبگان در استان هم از بین خواهد رفت و استعداد‌هایی که در حوزه نوجوانان کشف می‌شوند نابود خواهد شد و متأسفانه ممکن است که راه خودشان را هم گم کنند.
 
صعود به قله ستاره‌پروری و سقوط مدیریت قرآنی در مهد پهلوانی ایران

چند ماهی است که بنده در مناطق محروم استان لرستان حضور می‌یابم و در این مناطق، استعداد‌های قرآنی را کشف کرده‌ایم که صرفاً به دلیل محرومیت، از ظرفیت وجودی خودشان بی‌بهره مانده‌اند استعداد‌هایی که در حال نابودی و از بین رفتن است.

ایکنا - اهم مطالبات شما از مسئولان قرآنی استان چیست؟
 
در استان لرستان، قاریان نامدار بسیاری داریم، اما همین اساتید با کوچ به تهران به نوعی دیده شدند و به موفقیت رسیدند. آن هم به دلیل این است که در استان به آن‌ها توجه نشد؛ لذا یکی از مطالبات ما از مسئولان استان این است که قرآن را ویژه‌تر ببینند. قرائت قرآن، تنها به ابتدای جلسات و مراسم خلاصه نشود. اگر کسی دغدغه‌مند واقعی قرآن باشد باید تلاش کند تا یک اتحادی بین سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، سازمان اوقاف و استانداری ایجاد شود و نماینده ولی‌فقیه در استان در این موضوعات ورود پیدا کرده تا همه در یک کارگروه مشترک اقدام به فعالیت کنند.

همه ادارات از جمله آب و و حتی گاز هم برای پرسنل خود و فرزندان آن‌ها فعالیت‌های قرآنی دارند که متأسفانه هدفمند نیست. به دلیل اینکه فرد متخصصی در این ادارات وجود ندارد. این فعالیت‌ها تنها معطوف به برگزاری و جمع‌شدن رزومه برای برخی از افراد شده است. اما اگر همه این‌ها ذیل یک کارگروه با حضور اساتید قرآنی، برنامه‌ریزی شوند، شاهد خواهیم بود که برنامه‌های قرآنی ادارات در حد بسیار مطلوبی برگزار خواهد شد.
 

مطالبه اصلی قاریان استان جدا از بحث فعالیت‌های قرآنی، این است که بسیاری از آن‌ها دغدغه شغل و تأمین معاش دارند، در حالی که بسیاری از این چهره‌ها با دست خالی در حال فعالیت هستند. در این شرایط وقتی که مشکلات یک قاری برطرف نشود، نباید انتظار داشته باشیم که با دغدغه به این فعالیت‌ها ادامه دهد.

ایکنا - فعالیت‌های قرآنی نهاد‌ها و مؤسسات بعد از شیوع کرونا در استان چگونه بوده است؟
 
قبل از شروع کرونا جلسات متعددی در استان و خرم‌آباد با موضوع تلاوت برگزار می‌شد و جلسات خانگی و مؤسسات دایر بودند. کرسی‌های تلاوت بسیاری در شهر داشتیم، اما با شروع محدودیت‌های کرونایی کنسل شد و ما هم به ناچار تعطیل کردیم و چشم به راه تبدیل و تغییر وضعیت کرونا شدیم تا به محض اینکه وضعیت از قرمز به نارنجی یا نارنجی به زرد تبدیل شود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، جلسات را برگزار کنیم. البته در فضا‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی جلسات مجازی قرآن را برگزار کردیم و نگذاشتیم تا جلسات قرآن تعطیل شود اما طبیعی است که این فعالیت‌ها با شروع کرونا تحت تأثیر قرار گرفت.

البته مؤسسات قرآنی حتی قبل از شیوع کرونا به دلیل عدم حمایت‌ها فعالیت چشمگیری نداشتند و شاید تنها دو سه مورد از آن‌ها فعالیت‌های خوبی در حوزه قرآن انجام می‌دادند، آن‌ها هم به دلیل نیاز‌های مالی در تأمین مخارج اولیه گرفتار هستند. هزینه اجاره‌بها و همچنین تأمین مخارج اولیه ازجمله هزینه برق، آب و گاز و سایر مخارج دیگر باعث شده تا بسیاری تعطیل شود. مؤسسات دیگری هم که سرپا ایستاده‌اند به دلیل وجهه قرآنی و مردمی است که دارند. برای این مراکز حمایت‌های خیرین و مردم تاکنون تعطیل نشده و سرپاست. در واقع به جز تعداد معدودی از مؤسسات قرآنی سایر آن‌ها در استان لرستان تعطیل شده‌اند.

ایکنا - برای اینکه فعالیت‌های قرآنی در استان لرستان رشد کند به چه ابزار و حمایت‌هایی نیاز است؟
 
همه گلایه‌ها به کم‌کاری مسئولان استان لرستان خلاصه نمی‌شود، بلکه از مسئولان ارشد قرآنی کشور هم گلایه داریم. به عنوان مثال یکی از گلایه‌های بنده از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن است، چراکه گویی فقط در اختیار قاریان خاص و چهره‌های مشهور است. البته شاید با خود بگویند که سطح تلاوت قاریان در استان‌های دیگر به حدی نباشد که بتوان از طریق رسانه ملی آن‌ها را پخش کرد، اما سوال اینجاست چه حمایت‌هایی برای ارتقای قرائت قاریان در استان‌های دیگر انجام داده‌اند؟ یا چقدر به دنبال قرائت‌های خوب و ناب در استان لرستان رفته‌اند؟

یکی دیگر از اقدامات مهمی که باید برای رشد و ارتقا فعالیت‌های قرآنی در استان انجام شود، این است که مدیران امور قرآنی، جایگزین مدیران فعلی متولیان امر قرآنی در استان شوند. البته مدیران ارشد امور قرآنی نسبت به فعالیت‌های استان کم‌لطف هستند، در حالی که استان، ظرفیت‌های بسیار زیاد و درخشانی در عرصه‌های قرآنی وجود دارد که برای حمایت از آن‌ها ضروری است تا مدیران ارشد حوزه قرآنی کشور به استان لرستان سفر کرده و با این چهره‌ها و شخصیت‌ها آشنا شوند. انتظار داریم که بزرگان قرآنی کشور به استان لرستان بیایند و سطح تلاوت‌ها و قراء لرستانی را در شهر‌های مختلف استان ارزیابی کنند و اگر مشکلی دیدند، ورود کنند. به ‌همین خاطر متأسفانه هر ساله در مسابقات قرآن، شاهد حضور چهره‌های تکراری هستیم. چهره‌هایی که هرساله شرکت می‌کنند و همان‌ها نیز جوایز را به خودشان اختصاص می‌دهند؛ لذا اتظار می‌رود که بعد از پایان هر دوره از مسابقات سراسری و بین‌المللی مسئولان و متولیان برای جذب نخبگان قرآنی برنامه‌ریزی دقیق‌تری کنند.

در جشنواره تلاوت‌های مجلسی، شرکت‌کننده‌ای به نام بیرانوند داشتیم که حائز مقام شد و جالب بود که همه فکر می‌کردند این فرد، بیرانوند معروف، دروازه‌بان تیم ملی است. البته کسانی که در عرصه ورزش فعالیت می‌کنند در جایگاه خودشان تلاش کرده‌اند و این تلاش قابل تقدیر و ارزشمند است، اما قاریانی مانند آقایان فرجی و رضیعی و دیگر اساتید داریم که در سطح بین‌المللی و جهانی قرار دارند که حتی مردم استان، کمترین شناخت را نسبت به آن‌ها دارند. این نشان‌دهنده این است که مسئولان و مردم به میزانی که برای رشته‌هایی مانند بازیگری، ورزش و سایر فعالیت‌ها ارزش قائل می‌شوند به قرآن و فعالیت‌های قرآنی توجه نمی‌کنند.

ایکنا - امسال شاهد حضور اندک قاریان و حافظان لرستانی در مسابقات قرآن اوقات بودیم. دلیل آن را چه می‌دانید؟
 
یکی از ضعف‌های موجود همین مسئله است. غیر از دو نفر از شرکت‌کنندگانی که در این مسابقات حضور پیدا کردند، دو شرکت‌کننده دیگر هم در بخش اذان داشتیم که به دلیل عدم آمادگی، از مسابقات انصراف دادند در حالی که می‌توانستیم، افراد دیگر را جایگزین آن‌ها کنیم، اما این اجازه داده نشد و سهمیه استان لرستان سوخت. انتظار می‌رود تا مسئولان برگزاری اوقاف هم به استان‌ها ظرفیت بیشتری برای حضور در این مسابقات بدهند، تا اگر احیاناً مشکلی برای یکی از شرکت‌کنندگان رخ داد، شرکت‌کننده دیگر بتواند جایگزین شود.

امیدواریم تا مسئولان برگزاری مسابقات نگاه سختگیرانه‌ای را که برای حضور حداقلی قاریان و حافظان قرآن در سایر استان‌ها است، تغییر دهند و راه را برای افراد دیگر باز کنند. به‌عنوان مثال می‌توانند برای برگزیدگان هر دوره از نفر اول تا دهم، امتیازات ویژه‌ای را در نظر بگیرند و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند و اجازه شرکت برای دوره‌های بعدی را به این افراد ندهند، چراکه آن‌ها در سطح ملی و بین‌المللی مطرح شده‌اند. قاریان و حافظان قرآن بسیاری در لرستان داشتیم که به واسطه همین مسابقات استعدادهایشان از بین رفت و تلاوت حرفه‌ای را کنار گذاشتند. سؤال دیگر اینکه، اگر بودجه‌ای برای این فعالیت‌ها در نظر گرفته شده است پس چرا هیچ فعالیتی در استان از طریق نهاد‌های متولی دیده نمی‌شود؟ چرا هر زمان که ما به آن‌ها مراجعه کرده‌ایم، گفته‌اند که بودجه نیست و خود آن‌ها گرفتار بودند؟

گزارش از وهاب خدابخشی
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha