زیباسازی شیراز در آستانه نوروز به‌معنای سفر در ایام كرونا نیست
کد خبر: 3944564
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱

زیباسازی شیراز در آستانه نوروز به‌معنای سفر در ایام كرونا نیست

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز با تأكید بر اینكه حفظ سلامت شهروندان اولویت این سازمان است، گفت: زیباسازی شهر در آستانه ایام نوروز به‌معنای دعوت سفر به شهر شیراز در ایام کرونا نیست بلکه شهرداری شهر را برای شهروندان زیبا می‌کند.

به گزارش ایكنا از فارس، محمدرضا محمد حسن‌پور، معاون خدمات شهری شهرداری شیراز امروز، 10 دی‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به شیوع بیماری کووید 19 كه باعث شد شهروندان برای قطع زنجیره انتقال از ترددهای غیر ضروری اجتناب کنند، گفت: مجموعه شهرداری و شورا جز اولین نهادهای بودند که در مسیر مبارزه با کرونا در شهر شیراز بهترین عملکرد را در کشور داشتند و اقدامات در این مسیر تا پایان بیماری کرونا اولویت شهرداری است. 

وی بر این نكته تأكید كرد كه حفظ سلامت شهروندان اولویت شهرداری است و مدیریت شهری تابع مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا است.

حسن‌پور در ادامه سخنان خود گفت: برنامه‌ریزی برای زیباسازی شهر برای ایام نوروز از دوماه قبل آغاز شده و در این راستا تحولات جدی در تمامی ورودی‌های شهر، افزایش نورپردازی‌ها و روشنایی‌ها و گسترش بافت سبز شهری در دستور کار است.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز در عین حال این نكته را یادآور شد كه زیباسازی شهر در آستانه ایام نوروز به‌معنای دعوت سفر به شهر شیراز در ایام کرونا نیست بلکه شهرداری شهر را برای شهروندان زیبا می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از زیرساخت‌های افزایش سرانه فضای سبز به تأمین آب مصرفی باز می‌گردد، گفت: پیش از این هر ۴۰ روز یک‌بار آبدهی به باغ‌ها صورت می‌گرفت که با احیای قنات‌ها این عدد به ۲۰ روز یک‌بار کاهش یافته است.

حسن‌پور از احیا و زنده کردن قنات آرامگاه سعدی تا پایان سال خبر داد و گفت: قنات سعدی به‌عنوان یکی از عناصر زیبایی این مجموعه گردشگری برای شهرداری در اولویت قرار دارد که با لایروبی آن مشکل برطرف شده و آب در قنات جاری خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز همچنین گفت: ساماندهی و هوشمندسازی چاه‌های آب و رینگ کردن آن‌ها از دیگر اقدامات شهرداری شیراز در حفظ و توسعه فضای سبز شهری است و مطالعات آن با اختصاص هزینه زیاد توسط شهرداری به اتمام رسیده است. در مدت زمان یك تا ۲ هفته آینده آب مصرفی فضای سبز در مناطق ۱۰ و ۶ شهرداری از این طریق تأمین می‌شود.

وی درباره تعداد پرونده‌های تخلف در راستای تخریب و قطع درختان در باغ‌های شهر و معابر  و چگونگی برخورد با متخلفان گفت:   تخلفات در کمیسیون ماده ۷ که  ۳ نفر متشکل از اعضا شورا و معاون شهردار شیراز است هر هفته ۱۰ پرونده تخلف برسی می شود و این حساسیت وجود دارد که هر درختی که قطع شود باید چند درخت جایگزین غرس شود.

حسن‌پور با اشاره به پروژه نورپردازی شهر شیراز گفت: تغییر نوع رنگ روشنایی بلوار ارم، تغییر جانمایی تیرهای چراغ برق  بلوار زند، تأمین روشنایی و تغییر در چگونگی روشنایی حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا اطلسی و۷ کیلومتر بلوار مدرس، تغییر در نوع روشنایی بلوار معالی‌آباد در لیست پروژه‌های نورپردازی قرار دارد که بخشی در دهه فجر امسال و بخشی دیگر تا پایان سال۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

در ادامه این نشست محمدرضا زندیه، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز گفت: سرانه فضای سبز استاندارد در کشورهای توسعه یافته  به ازا هر نفر حدود ٣٠متر مربع است که وضعیت شیراز به دلیل وجود باغات قصردشت از سایر کلان‌شهرهای کشور بسیار بهتر است.

وی افزود: بر این اساس امروز سرانه فضای سبز شیراز با احتساب باغات قصردشت ٢٢متر مربع به ازای هر نفر است و بدون احتساب باغات به ١۵متر مربع می‌رسد و با توجه به کاشت نیم میلیون اصله درخت و درختچه تا پایان سال  سرانه فضای سبز شهر یک متر افزایش می‌یابد.

زندیه در خصوص فعالیت پلیس فضای سبز نیز که چند سال قبل کلید خورد، گفت: در رابطه با پلیس فصلی سبز یا گشت حفاطت از فضای سبز این وظیفه ذاتی سازمان ماست که از گذشته وجود داشته و در حال حاضر هم ادامه دارد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز بیان كرد: در ارتباط با شناسنامه‌دار کردن درختان شهر نیز این کار همچنان تداوم دارد و ما تمامی تلاش خود را برای حفاظت از داشته‌های خود انجام می‌دهیم. همچنین در بحث قطع درختان و برخورد با متخلفان با قاطعیت در  کمیسیون ماده 7 با دقت دنبال می‌شود و در ساخت و سازها نیز تلاش می‌کنیم کمتر درختی قطع شود و و بیشتر درختان را جابه‌جا می‌کنیم.

وی اظهار كرد: امسال ١٠٠میلیارد تومان برای نورپردازی شهر هزینه شده و تا دهه فجر شاهد افتتاح برخی پروژه‌های کلان این حوزه خواهیم بود که از جمله آن‌ها می‌توان به رونمایی از بلوارهای مدرس و زند، پل کابلی ولیعصر(عج)، تقاطع‌های شهید رودکی، شهیدان یغمور، شهدای کشن، چپ گرد صدرا و بسیاری دیگر از پروژه‌ها اشاره کرد.

زندیه ادامه داد: همچنین امسال بیش از ۴٠ میلیارد تومان گل و گیاه برای توسعه فضای سبز شهر خریداری شده است و تا پایان سال چهره شهر شیراز متفاوت‌تر از قبل خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: یکی دیگر از طرح‌های جدید ما در حوزه فضای سبز شهر «پویش هر شیرازی یک درخت» است که در این طرح که اسفندماه اجرا می‌شود 50 هزار درخت سرو و نارنج خریداری شده و میان شهروندان شیرازی توزیع می‌شود.

انتهای پیام
captcha