محکومیت گسترده اظهارات مشاور نخست‌وزیر عراق درباره شهید سلیمانی
کد خبر: 3945993
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹

محکومیت گسترده اظهارات مشاور نخست‌وزیر عراق درباره شهید سلیمانی

اظهارات توهین‌آمیز هشام داود مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق درباره شهید سلیمانی با محکومیت گسترده شخصیت‌ها و احزاب عراقی روبه‌رو شده است. برخی رسانه‌های این کشور اعلام کردند مصطفی الکاظمی، در پی این اظهارات، او را از کار تعلیق کرده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روسیاالیوم، واکنش‌ها به اظهارات توهین‌آمیز هشام داوود، مشاور نخست‌وزیر عراق درباره حاج قاسم سلیمانی در مصاحبه با بی بی سی فارسی ادامه دارد. برخی رسانه‌های عراق از قول یک منبع آگاه دولتی از دستور الکاظمی مبنی بر تعلیق وی در پی این اظهارات خبر دادند. این منبع که خواسته نامش فاش نشود، گفته است الکاظمی خواستار تحقیق در خصوص این اظهارات شده است.

در متن یک بخشنامه منتشر شده در رسانه‌های عراقی که به فرماندهی عملیات مشترک، وزارت دفاع، وزارت کشور، سرویس مبارزه با تروریسم، سرویس اطلاعات ملی، سرویس امنیت ملی، سازمان حشد الشعبی و فرماندهی عملیات نسخه‌ای از آن ارسال شده، آمده است بنابر دستور نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح اظهارنظر مسئولان امنیتی و نظامی در کلیه رسانه‌ها درباره اطلاعات و مواضعی که احتمالا به امنیت ملی عراق آسیب می‌زند، بدون گرفتن مجوز موافقت از سوی شخص نخست‌وزیر ممنوع است.

 مصاحبه هشام داود روز گذشته از بی بی سی پخش شد؛ وی اظهاراتی جنجالی درباره سازمان حشد الشعبی و نقش سردار سلیمانی در پیروزی بر داعش طرح کرد که با واکنش تند مقامات عراقی از جمله نمایندگان و برخی گروه‌های سیاسی همراه شد و حتی خواستار برکناری او شدند.

نمایندگان پارلمان عراق با صدور بیانیه‌هایی به اهانت هشام داود واکنش نشان دادند. اولین واکنش خشمناک از سوی مهدی الامرلی عضو کمیسیون امنیت و دفاع بود که گفت: هشام داود مشاور نخست‌وزیر  تا کنون چندین بار به شهیدانی که عراق را آزاد کردند، تعرض کرده است. آخرین مورد، تعرض او به میهمان عراق، شهید قاسم سلیمانی بود که آیت الله سیستانی از وی به عنوان یکی از فرماندهان پیروزی در عراق یاد کرد.

وی افزود: می‌خواهم به داود بگویم که وقتی تروریسم عراق را در می‌نوردید، تو در عشرتکده‌های اروپا لَم داده بودی و سلیمانی با ما در خاکریزهای شرافت و عزت و جهاد در منطقه آمرلی بود و عراق را ترک نکرد و همه عملیات آزادسازی شرکت کرد و در خاک این کشور به شهادت رسید.

همچنین محمد الغبان، رئیس کمیسیون فتح نیز با حمله به هشام داود، وی را به کوررنگی توصیف کرد و در توییتر گفت: از اظهارات توهین‌آمیز به حاج قاسم و نقش بی‌نظیر وی در سال‌های جنگ با داعش تعجب نمی‌کنیم. همانگونه که آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی مقام عراق وی را توصیف کردند وی زحمت‌های زیادی در این زمینه کشید که فراموش ناشندنی است.

احمد اسدی، رئیس فراکسیون سند ملی در پارلمان عراق نیز در توییتر گفت: حاج قاسم مسئول ارزشمند و معنوی در کشور خود و همه کشورهای میزبان بود و در عراق نیز برای انجام ماموریت خود در کمک به دولت و مردم عراق برای دفاع از خود و دستاوردهایش، هوشیارانه عمل می کرد.

وی افزود سلیمانی رسما و قانونی وارد عراق می‌شد و مقامات مردمی و رسمی به جای فرش قرمز دلهایشان را برای وی پهن می‌کردند زیرا به اخلاص و راستی و نقش پررنگ وی در یاری عراق پی برده بودند.
وی افزود: زمانی که سلیمانی در جبهه‌ها برای دفاع از عراق تردد می‌کرد مشاور کجا بود و از حمایت خود دست برنداشت تا خون پاکش بر زمین فرودگاه بین‌المللی ریخت در اقدامی خائنانه که آزاده‌های عراق فراموش نخواهند کرد.

شیخ عبدالامیر التعیبان الدبی یکی از نمایندگان عراق نیز در پاسخ به دروغ‌پردازی‌های هشام داود گفت: امثال تو نمی‌توانند درباره سلیمانی سخن بگویند چرا که تفاوت از زمین تا آسمان است. 
انتهای پیام
captcha