«طرح ولایت» یادگار آیت‌الله مصباح است
کد خبر: 3946133
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی(ره):

«طرح ولایت» یادگار آیت‌الله مصباح است

حجت‌الاسلام طاهری به طرح ولایت به عنوان یادگار علامه مصباح اشاره و عنوان کرد: علامه مصباح بارها گفتند اگر یک کار خوب در عمرم انجام داده باشم، اجرای طرح ولایت است.

به گزارش ایکنا، به نقل از رادیو گفت‌وگو، برنامه «گفتگوی سیاسی» در خصوص بررسی بصیرت در نگاه و مشی مصباح انقلاب با حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام طاهری با بیان اینکه موسسه امام خمینی در سال 1374 و در 15 رشته علوم انسانی شروع به کار کرد، گفت: لازمه راه‌اندازی موسسه، تربیت افرادی متخصص بود. علامه مصباح از مدت‌ها این کار را آغاز کرده بود و عده‌ای از شاگردان را به آمریکا و کانادا فرستاده بود تا فرهنگ غرب را از خودشان به درستی فرا بگیرند.

وی افزود: هم‌اکنون، این موسسه 12 مجله علمی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی دارد و این مهم در حالی صورت می‌گیرد که داشتن فصلنامه‌های علمی و پژوهشی که مورد تائید وزارت علوم یا شورای عالی حوزه باشد، کار سختی است.

عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: برگزاری همایش‌ها و نشست‌های مختلف علمی با اندیشمندان داخلی و خارجی از دیگر اقداماتی است که آیت‌الله مصباح در موسسه امام خمینی راه‌اندازی کرد.

وی اشاره کرد: آنچه علامه به آن اعتقاد داشتند، این بود که دعوای دنیا سر یک دو راهی است؛ آن چیزی که فرعون می‌گفت، این بود که «من مدبر و رهبر شما هستم و قوانین خوب و بد را من باید بگویم». این دعوا در طول تاریخ وجود داشته است و همیشه بایدها و نبایدها در تمام عصرها دیده می‌شده است.

طاهری با بیان اینکه فلسفه‌ای که در غرب بعد از رنسانس به وجود آمده است، مبنا را بر انسان‌خدایی می‌گذارد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بر اسلامی‌سازی علوم تأکید داشتند و علامه مصباح دقیقاً در این مسیر گام برداشتند و به همین جهت رهبر انقلاب فرمودند آیت‌الله مصباح عقبه تئوریک نظام است که این جمله مفهوم خیلی گسترده‌ای دارد.

طاهری با اشاره به ایستادگی علامه مصباح در برابر تفکرات لیبرالی گفت: ایشان در دوران انقلاب بارها در مقابل تفکرات غربی همچون حلقه کیان، یک‌تنه ایستادگی کرد و اعتقاد داشت هر دو جریان شرق و غرب مبنای انسان مدارانه دارند و الهی نیستند.

وی به طرح ولایت اشاره و عنوان کرد: علامه مصباح بارها گفتند اگر یک کار خوب در عمرم انجام داده باشم، اجرای طرح ولایت است که 25 سال سابقه اجرایی دارد و در این طرح یک سیر منطقی در معرفت‌شناسی و خداشناسی دارد.

انتهای پیام
captcha