آیا به وسائل جهیزیه خمس تعلق می‌گیرد
کد خبر: 3952920
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
زلال احکام؛

آیا به وسائل جهیزیه خمس تعلق می‌گیرد

برای برخی متدینین ممکن است این سؤال مطرح شود که آیا به وسایلی که قبل از سال خمسی با درآمد بین سال، برای جهیزیه تهیه کرده‌اند خمس تعلق می‌گیرد.

به گزارش ایکنا،‌ خمس در لغت به معنی یک پنجم است، و در اصطلاح یکی از واجبات مهم مالی در دین اسلام به شمار می‌رود، و عبارت است از مالی که هر فرد واجد شرایط به نسبت یک پنجم طبق ضوابط خاصی باید بپردازد. خمس در هفت چیز واجب است؛‌ ۱. درآمد (منافع کسب و کار)، ۲. معدن، ۳. گنج، ۴. مال حلال مخلوط به حرام، ۵. جواهراتی که با غواصی از دریا به دست می‌آید، ۶. غنایم جنگی و ۷. زمینی که کافر ذمی از مسلمانان می‌خرد.

باید توجه داشت مالیاتی که حکومت جمهوری اسلامی بر اساس قوانین و مقررات وضع می‌کند، هر چند پرداخت آن بر کسانی که قانون شامل آنان می‌شود واجب است، و مالیات پرداختی هر سال از مؤونه همان سال محسوب است، ولی از خمس (سهمین مبارکین) محسوب نمی‌شود، بلکه بر آنان دادن خمس درآمد سالانه‌شان در زاید بر مؤونه‌ سال به طور مستقل واجب است.

سؤال درباره خمس جهیزیه

به وسایلی که قبل از سال خمسی با درآمد بین سال، برای جهیزیه دختر دم بخت تهیه می‌شود خمس تعلق می‌گیرد؟

پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای

اگر تهیه جهیزیه (اثاث و لوازم زندگی) برای آینده، عرفا جزء مؤونه محسوب شود، خمس ندارد، هرچند تا سر سال خمسی استفاده نشده باشد.

پاسخ آیت‌الله مکارم

در صورتی که دختر در آستانه ازدواج باشد یا تهیه جهیزیه جز به صورت تدریجی ممکن نباشد خمس ندارد.

پاسخ آیت‌الله سیستانی

اگر متعارف چنین باشد که انسان جهیزیه دخترش را در سال‌های متعدد تدریجا تهیه کند و تهیه نکردن جهیزیه منافی شانش باشد، هر چند از جهت اینکه نتواند در وقتش تهیه کند اگر در بین سال از منافع آن سال مقداری جهیزیه بخرد که از شانش زیاد نباشد و عرفاً تهیه آن مقدار در یک سال جزء مصارف سالیانه متعارف او شمرده شود، خمس آن را لازم نیست بدهد و اگر از شانش زیاد باشد یا از منافع آن سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید باید خمس آن را بدهد.

سیدنادعلی اولیایی

انتهای پیام
captcha