آموزش مسائل دینی را از چه سنی برای کودکان آغاز کنیم؟
کد خبر: 3955584
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹

آموزش مسائل دینی را از چه سنی برای کودکان آغاز کنیم؟

یک روانشناس کودک در همدان با بیان اینکه انسان ذاتاً خداجو و خداپرست است، گفت: آموزش مسائل دینی به کودک باید از همان سنین ابتدایی آغاز شود.

آموزش مسائل دینی را از چه سنی برای کودکانمان آغاز کنیم؟مرضیه محبوبی، روانشناس کودک در همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: وقتی کودک از همان سنین کودکی می‌بیند والدینش نماز می‌خواند و دعا می‌کند آرام‌آرام با مسائل دینی آشنا شده و در سنین چهار تا پنج سالگی سؤالاتی در زمینه مفاهیم دینی دارد.

وی با تأکید بر اینکه الگوگیری از والدین مهم‌ترین اصل در آموزش مسائل دینی به کودکان است، افزود: وقتی کودک در خانواده‌ای بزرگ می‌شود که همه اعضای آن نماز و قرآن می‌خوانند و پایبند به مسائل دینی هستند، بنابراین بیشترین تأثیر را دریافت می‌کند.

محبوبی ادامه داد: اگر والدین خودشان مراقب رفتار خود نباشند و فرزند را به راست‌گویی، صداقت، برپایی نماز و خواندن قرآن دعوت کنند قطعاً تأثیر عکسی در تربیت فرزند خود خواهند داشت.

وی تأکید کرد: به میزانی که الگوگیری از والدین مهم است، آموزش‌های تئوری تأثیری در فراگیری آموزه‌های دینی ندارد.

محبوبی یادآور شد: اگر کودک در یک محیط مذهبی بزرگ شود شاید رفتارش کاملاً مانند والدین مذهبی نباشد اما قطعاً رگ و ریشه مذهبی در وجود کودک شکل خواهد گرفت.

وی به تأثیر قصه‌گویی در شکل‌گیری شخصیت کودکان اشاره کرد و گفت: قصه پیامبران و به‌ویژه قصه کودکی آن‌ها تأثیر بسزایی در شکل‌گیری شخصیت کودکان دارد، باید از انیمیشن‌های مذهبی برای کودکان پخش کرد و جریان زندگی پیامبران و امامان و ویژگی اخلاقی آن‌ها را به کودک توضیح داد.

این روانشناس کودک گفت: ویژگی‌های اخلاقی پیامبران همچون صبوری، گذشت، اخلاق خوش و خوش‌رویی و... را با ملایمت و صبوری به کودکان توضیح دهیم و آن‌ها را با مرام ائمه آشنا کنیم، این‌گونه می‌توان آن‌ها را به شخصیت پیامبران و امامان علاقه‌مند کرد.

وی ادامه داد: وجود خداوند را باید آرام‌آرام از کودکی برای بچه توضیح داد؛ به‌عنوان‌ مثال وقتی کودک از مادر خود تشکر می‌کند به او باید گفت از خدا که کوه، دشت، آب و... را آفریده تشکر کنی و یا اینکه در ابتدای سفره غذایش را با نام خدا آغاز کند و در پایان نیز از خداوند تشکر کند.

این روانشناس کودک با اشاره به اینکه با زبان ساده و صمیمی باید با کودکان صحبت کرد و آن‌ها را با مفاهیم دینی آشنا کرد، افزود: مادر با توجه به اینکه زمان بسیار زیادی در کنار فرزند است بنابراین کلام وی تأثیر بسزایی در هنگام لالایی و یا قصه‌گویی در کودک خواهد داشت.

محبوبی تأکید کرد: قصه‌گویی برای کودک باید از قصه‌های بسیار ساده، ملموس و عینی آغاز شود و از حیواناتی که دیده و برایش ملموس هستند قصه ساخت و ارزش‌ها را در این قالب برایشان به تصویر کشید.

انتهای پیام
captcha