آیات را زندگی کنیم / اثر قرائت و قاری قرآن بر نشاط جامعه
کد خبر: 3958172
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۴
دانشمند در گفت‌وگو با ایکنا:

آیات را زندگی کنیم / اثر قرائت و قاری قرآن بر نشاط جامعه

حجت‌الاسلام دانشمند با بیان اینکه مفاهیم قرآن کریم را براساس سطح فهم هر قشر باید تبیین کرد، گفت: صوت و لحن دلنشین اثر بسیاری دارد. به همین دلیل قاریان به چهره و ظاهرشان اهمیت دهند، حتی نباید با ابرو‌های گره‌ خورده و چهره‌ای برافروخته تلاوت کرد. صوت قاری باید نشاط‌‌آور باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی دانشمند، خطیب شهیر در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به سؤالی مبنی بر راهکار ترویج و تبیین مبانی قرآنی در جامعه گفت: برای اینکه قرآن در متن زندگی عموم جامعه قرار گیرد، باید کسانی که خود را به قرآن متصل می‌دانند، اعم از روحانیون، مداحان و قاریان قرآن و در مجموع فعالان این عرصه، به رفتارشان توجه کنند. همچنین به‌ جای اینکه بخواهیم از قرآن برای اثبات حرف یا شأنمان استفاده، و با آن ابزاری برخورد کنیم، قرآن را برای تغییر سبک زندگی خود به کار ببریم و مانند افرادی نباشیم که در دادگاه‌ها به قرآن قسم می‌خورند، اما در عمل کار دیگری می‌کنند، زیرا این کار سخیف کردن قرآن است.

وی ادامه داد: همان‌طور که قرآن کریم، دو بار، دفعی و تدریجی، نازل شد، باید به تدریج آیات آن برای اصناف مختلف جامعه، تبیین و نکات آن درباره مباحث مرتبط با تجارت، اقتصاد، پزشکی، علمی و جهاد بیان شود. اگر بخواهیم بدون اینکه مخاطب را بشناسیم، کل قرآن را به مردم ارائه دهیم در صورتی که توجه نکنیم که مخاطب ما کودک و جوان یا باسواد و بی‌سواد یا پیر و جوان است، اثر مطلوب را نخواهد گذاشت. مثلاً باید برای نیروهای مسلح؛ آیات جهاد، برای پزشکان؛ آیات علمی، برای روحانیون؛ آیات تبلیغی و برای بانوان؛ آیات مربوط به خانواده و احکام را بیان کرد و این شیوه می‌تواند در پذیرش قرآن تأثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام دانشمند تأکید کرد: البته از سوی هر فردی، باید کل قرآن خوانده شود، اما در ابتدای جوانی می‌توان، ابتدا آیاتی را که مرتبط با جوانان و چنین حال و هوایی است، قرائت شود. بنابر این باید برای اقشار مختلف جامعه، آیات خاصشان را استخراج کرد و در قالب برنامه قرآنی ارائه داد و در یک جمله، آیات را زندگی کرد. از همه مهمتر اینکه باید والدین، در عمل برای قرآن احترام قائل شوند، حتی در آداب ظاهری تلاوت قرآن، به عنوان مثال زمانی که مصحف شریف را به فرزندشان می‌دهند در مقابل آن بایستند و زمانی که قرآن تلاوت می‌شود، سکوت کنند و این احترام را در عمل به فرزند متذکر شوند.

وی در پاسخ به اینکه تلاوت قرآن با صوت زیبا چقدر می‌تواند در جذب جامعه اثرگذار باشد؟ گفت: قطعاً صوت و لحن دلنشین اثر بسیاری دارد. به همین دلیل قاریان باید به چهره و ظاهرشان اهمیت دهند، حتی نباید با ابرو‌های گره‌ خورده و چهره‌ای برافروخته تلاوت کرد. صوت قاری باید نشاط‌‌آور باشد.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha