تشریح فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش مازندران
کد خبر: 3964453
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴

تشریح فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش مازندران

رئیس امور قرآنی، عترت و نماز آموزش و پرورش مازندران برنامه‌های قرآنی دارالقرآن‌های آموزش و پرورش استان را تشریح کرد.

تشریح فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش مازندرانمحمود تنها، رئیس اداره امورقرآنی، عترت و نماز آموزش و پرورش مازندران در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: سفارش و توصیه قرآن و روایات ائمه معصومین بر این است که تا می‌توانید قرآن بخوانید و این دستور در آیه 20 سوره مبارکه مزمل چنین آمده است: «فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ».

وی با بیان اینکه، خداوند در آیه 17 سوره مبارکه قمر می‌فرماید: «وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ: و قطعاً قرآن را براى پندآموزى آسان کرده‌‏ایم پس آیا پندگیرنده‏‌اى هست؟» انسان‌ها را به خواندن قرآن و ارتباط با این کتاب انسان‌ساز سفارش کرده است.

تنها با بیان اینکه قرآن کریم طوری نازل شده که برای همگان قابل فهم است، تصریح کرد: در بیان اهمیت قرآن، همین بس که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «قرآن، از همه چیز خدا برتر است و فرمودند: برتری قرآن بر سایر سخنان، مانند برتری خداوند است، بر بندگانش».

وی افزود: قرآن کریم، چکیده جهان هستی است و طبق فرمایش امام باقر(ع)؛ قرآن همانند دو ستاره تابناک آسمانی(خورشید و ماه)، صحنه زندگی انسان‌ها را روشن می‌کند.

تنها بابیان اینکه برنامه‌های متعددی با محوریت ۳۴ دارالقرآن‌الکریم آموزش و پرورش برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: با توجه به درگیر بودن استان با شیوع ویروس کرونا، برای حفظ سلامتی مخاطبان نوجوان ترتیل خوانی قرآن کریم به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی به عمل آمده از سوی شورای قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان، مقرر شد با مشارکت ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق و با محوریت دارالقرآن‌ها ترتیل خوانی دانش‌آموزی در قالب طرح (ضیافت الهی) برگزار شود و از این برنامه در بستر شبکه شاد زنده پخش و در هر روز چهار دانش آموز مازندرانی به تلاوت آیات خواهند پرداخت. این طرح همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان و از ساعت 17:18 دقیقه به‌صورت زنده پخش می‌شود و روزه‌داران و فرهنگیان و دانش‌آموزان استان می‌توانند از طریق بستر شاد به مشاهده و استماع کلام نورانی قرآن کریم بپردازند.

تنها گفت: برنامه آغازین این مراسم معنوی در اولین روز ماه مبارک با حضور مدیرکل آموزش و پرورش و مسئولان استانی ساعت ۱۳:۳۰ در نمازخانه اداره کل برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که یکی از نام‌هایی که قرآن کریم خود را با آن معرفی کرده «احسن الحدیث» یعنی بهترین سخن است  و کتابی است که هیچ باطلی به آن راه ندارد و بهترین اعمال، خواندن قرآن است. فاز دوم طرح «احسن‌الحدیث» در ماه مبارک رمضان اجرا خواهد شد.

تنها ادامه داد: پس از اجرای موفقیت آمیز فاز اول طرح بزرگ قرآنی أَحْسَنَ الْحَدِیث، که با شیوه‌ای جذاب و نوین در بستر شبکه‌های مجازی و با محوریت دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران و اجرای کارشناسی قرآن آموزش و پرورش بهشهر، با موضوع آموزش تجوید قرآن به زبان ساده، برگزار شد. این بار در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ با طرح بزرگ قرآنی اَحسن الحدیث ۲ (با موضوع بیان معجزات قرآن کریم با زبان ساده) اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: مجری طرح أَحْسَنَ الْحَدِیث، محمدباقر فروغی است؛ که این طرح را با بیان معجزات ساده و کوتاه قرآن کریم بسیار جذاب خواهد کرد و جنبه‌ی آموزشی نیز دارد و فایل تصویری پاورپوینت هر معجزه نیز بعد از اجرا در سایت برای دانلود و استفاده بارگذاری شده است.

این مسئول قرآنی اظهار کرد: با توجه به هماهنگی صورت گفته برای حضور اساتید و قاریان بین‌المللی در این ماه در استان، محافل انسی با قرآن تحت عنوان(زیبایی‌های بی‌پایان) با محوریت دارالقرآن‌ها برگزار خواهد شد و هر شهرستان‌ها با توجه با حضور نخبگان قرآنی شهرستان و منطقه خود حداقل یک محفل قرآنی برگزار می‌‌کند.

وی افزود: دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن برای اشاعه فرهنگ غنی قرآنی جشنواره بزرگ قرآنی (تربیت حکیمانه ۵) را با هدف نگاهی جامع به مفاهیم تربیتی قرآن کریم با محوریت سوره مبارکه اسراء در رشته‌های آوایی؛ قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ، مفاهیم؛ ترجمه استاد فولادوند و تفسیرنور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، ادبی؛ تصویرآفرینی آیات قرآن در قالب دکلمه، دلنوشته، قصه گویی، شعرو داستان، هنری؛ تصویرآفرینی آیات قرآن در قالب نقاشی همه تکنیک‌ها، عکاسی، خطاطی، فیلم، نماهنگ و در  پژوهش قرآنی ارائه مقاله مبتنی بر مفاهیم تربیتی سوره اسرا برگزار خواهد کرد.

رئیس اداره قرآن عترت و نماز آموزش و پرورش مازندران اظهار کرد: هر روز ماه مبارک رمضان نگاهی گذرا به یک آیه قرآن همراه با قرائت و نکات تربیتی آیه به شکلی زیبا بیان می‌شود، مجری این طرح حسین ایزی، مدیر دارالقرآن امام خمینی(ره) ناحیه یک ساری است، که این طرح را با بیان نکات تفسیری از تفسیر نور استاد قرائتی در دقایقی کوتاه اجرا می‌کند.

وی افزود: برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان استان مازندران، کاروان قرآنی نور با محوریت برگزاری محفل انس با قرآن در بستر مجازی، پویش لبخند خدا با موضوع کار‌های خیر دانش‌آموزان، رنگ خدا، منبر مجازی، برگزاری مسابقات قرآن تلاوت تقلیدی، مسجد مجازی، مسابقات حفظ عمومی وحفظ ویژه قرآن در سطح مدارس مقطع ابتدایی، اجرای طرح کمک مؤمنانه، برگزاری مسابقه فرهنگی با موضوع اکرام در نیمه دوم ماه مبارک رمضان به مناسبت میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) در بین همه دانش آموزان از جمله فعالیت‌های این اداره قرآنی در ماه مبارک رمضان است.

انتهای پیام
captcha