بینش صحیح سیاسی با پشتوانه علم و تقوا؛ لازمه حکمرانی مطلوب
کد خبر: 3969670
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

بینش صحیح سیاسی با پشتوانه علم و تقوا؛ لازمه حکمرانی مطلوب

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه داشتن بینش صحیح سیاسی با پشتوانه علم و تقوا باعث مدیریت درست جامعه می‌شود، گفت: همانطور که در دل این انقلاب اشخاصی چون رهبر معظم انقلاب و سردار شهید سلیمانی پدید می‌آید کارگزاران نالایق هم پدید می‌آید.

داشتن بینش صحیح سیاسی با پشتوانه علم و تقوا؛ لازمه حکمرانی مطلوببه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، امروز 16 اردیبهشت‌ماه، در وبینار بررسی ویژگی‌های حکمرانی مطلوب از منظر دین که به همت این خبرگزاری برگزار شده بود، اظهار کرد: کسانی که یک روز در انقلاب حضور داشتند و بعدها از فضای انقلابی فاصله گرفتند، مسائلی همچون حکومت فرادینی را مطرح کردند با این منطق که دیگر حکمرانی دینی پاسخگو نیست.

وی با اشاره به اینکه حکمرانی فرادینی همان سکولاریسم غربی است، توضیح داد: حکمرانی دینی دارای شاخصه‌هایی است که آن را از سایر حکمرانی‌ها جدا می‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نظام دینی یکی از بهترین نوع حاکمیت‌ها است چراکه به طور مداوم عملکرد حاکم رصد می‌شود، گفت: عملکرد حاکم این جامعه از سوی شورای خبرگان به طور دائم رصد می‌شود و اگر آن حاکم از چهارچوب‌ها خارج شود تبعیت مردم از آن حاکم خبره برداشته می‌شود.

فلاحی اضافه کرد: ولی‌فقیه و رهبر جامعه اسلامی دارای شرایطی است که این شرایط و ویژگی‌ها رصد می‌شود، اگر یکی از این شرایط فوت شود با تصمیم و بررسی خبرگان و احراز فقدان شرط یا شروط حاصل شده به مردم اعلام می‌کند که دیگر تبعیتی لازم نیست.

وی با طرح این سوال که شاخصه‌های اصلی حاکمان در یک نظام سیاسی و اجتماعی چیست، بیان کرد: در قانون اساسی برای حاکمیت شرایطی تعیین شده است، که حاکم آن باید دارای این شرایط باشد، اولین شرط اجتهاد یا تخصص است تا بتواند نیازهای جامعه را استخراج کند، برخی این شبهه را مطرح می‌کنند که جامعه بر اساس فقه اداره نمی‌شود که رهبر باید ولی‌فقیه باشد چراکه تخصص رشته‌های مختلف را ندارد، در نظر بگیریم حاکم جامعه یک پزشک باشد در این صورت هم جامعه را نمی‌توان با علم پزشکی پیش برد، لذا در حالت کلی هر شخصی که حاکم باشد باید از مشاوران استفاده کند که در نظام ما مجمع تشخیص نظام از این رو ایجاد شده است که وظیفه آن مشاوره دادن به رهبری و حاکمیت است که سیاست‌های کلی را بررسی کرده و در نهایت تایید و ابلاغ آن با رهبری است.

نماینده مردم همدان در مجلس با اشاره به شرط دوم یک حاکم در جامعه اسلامی بیان کرد: تقوا شرط دوم است، اگر حاکمی تخصص داشته باشد اما تقوا نداشته باشد حکومت را به منجلاب فساد تبدیل می‌کند.

حاکمان در سیاست الهی تشنگان خدمت و در سیاست حیوانی تشنگان قدرت‌اند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سیاست به معنای تدبیر و مدیریت است، افزود: دو نوع سیاست وجود دارد، سیاست غیر الهی (حیوانی) و سیاست الهی، در سیاست حیوانی و غیر الهی تلاش برای رسیدن به قدرت است اما در سیاست الهی اگر تلاشی صورت می‌گیرد برای خدمت است، همانطور که شهید بهشتی در این باره می‌گوید «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت».

فلاحی با بیان اینکه شاخصه سوم یک حاکم، داشتن بینش سیاسی است، گفت: در قانون اساسی از عبارت «بینش صحیح سیاسی» استفاده شده است، چراکه تنها داشتن بینش سیاسی کافی نیست، خودباختگی و حس بی هویتی مصادیقی از نداشتن این بینش سیاسی به طور صحیح است.

وی افزود: داشتن بینش صحیح سیاسی با پشتوانه علم و تقوا باعث مدیریت درست جامعه می‌شود، اینکه افرادی در اوایل انقلاب خوش درخشیدند اما بعد از قطار انقلاب پیاده شدند به دلیل نداشتن این بینش صحیح بوده است. همانطور که در دل این انقلاب اشخاصی چون رهبر معظم انقلاب و سردار شهید سلیمانی پدید می‌آید کارگزاران نالایق هم پدید می‌آید.

فلاحی با اشاره به اینکه هر یک از این 3 شاخصه نباشد، حکمرانی مطلوب تحقق پیدا نمی‌کند، گفت: تقوا در مقابل هوای نفس می‌ایستد، متاسفانه 20 یا 30 نفر با شاخصه اسلامی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری در این نظام تربیت نشده‌اند، چنین است که با مدیران نالایق دولتی روبرو هستیم که دچار اختلاس‌ شده و امروز می‌بینیم در بازار مرغ و تخم‌مرغ خود مانده‌ایم.

وی در پایان گفت: مدیر بی‌تقوایی که نه علم دارد و نه تدبیر این چنین در حکومت‌داری می‌ماند لذا این سه شرط همانطور که در قانون اساسی نیز وجود دارد جزء اصول وظیفه حاکمان و مدیران است.

انتهای پیام
captcha