رابطه دو طرفه شریعت و سیاست در اندیشه امام خمینی(ره)
کد خبر: 3975586
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸

رابطه دو طرفه شریعت و سیاست در اندیشه امام خمینی(ره)

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: در برخی از مکاتب می‌بینیم شریعت را با سیاست یا حقیقت را با سیاست در تناقض می‌بینند اما امام خمینی(ره) طریقت، شریعت و حقیقت را در خدمت سیاست و بالعکس به کار گرفت.

رابطه دو طرفه شریعت و سیاست در اندیشه امام خمینی(ره)حجت‌الاسلام سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفت‌و‌گو با ایکنا از زنجان اظهار کرد: در تحلیل اندیشه امام خمینی(ره) و ریشه‌های شکل‌گیری حکومت اسلامی عنصر توحید موج می‌زند و مبحث بنیادینی است که منجر به تشکیل یک مکتب و حکومت اسلامی شد. رهبر کبیر انقلاب از جمله متفکرانی است که توحید را در عرصه اجتماع و سیاست امتداد داد؛ امام راحل فیلسوف، فقیه، مفسر و عارف بود و همه این علوم را با شخصیت جامع خود تا حد استادی فرامی‌گیرد و این علوم را در جامعه امتداد می‌دهد و امتداد اجتماعی فلسفه را مطرح می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) فقه را در بهره‌گیری از عنصر زمان و مکان در جامعه و فقه حکومتی بروز داد، بیان کرد: ایشان عرفان را از آن مراکزی که طبق تعابیر برخی از عرفا جهانی نشسته در گوشه‌ای است، به عرصه اجتماع می‌برد و با استفاده از این علوم زیربنای حکومت اسلامی را تبیین و تحلیل می‌کند و در نهایت مبانی این حکومت را به دنیا عرضه می‌دارد.

این کارشناس دینی یادآور شد: در برخی از مکاتب می‌بینیم شریعت را با سیاست یا حقیقت را با سیاست در تناقض می‌بینند اما امام خمینی(ره) طریقت، شریعت و حقیقت را در خدمت سیاست و بالعکس به کار می‌گیرد و حکومت اسلامی را شکل می‌دهد. همچنین ایشان نظریه ولایت فقیه را در حکومت اسلامی تبیین و اجرا کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان سه عامل را در تحقق حکومت اسلامی مؤثر خواند و گفت: بعد اول عقلانیت مکتب امام خمینی(ره) است که از ابتدای قیام و توجه به احیای تفکر دینی و بیداری مردم در مسیر حرکت انقلاب به چشم می‌خورد و پس از پیروزی انقلاب نیز در تعیین نوع حکومت، تصویب قانون اساسی، قدرت بسیج‌کنندگی مردم در عرصه‌های مختلف مثل دفاع مقدس و گردنه‌های حساس انقلاب تداوم می‌یابد.

وی عنصر دوم در جایگاه حکومت اسلامی را معنویت دانست و افزود: معنویت در مدیریت و تدبیر امور جایگاه ویژه‌ای دارد و اتصال امام خمینی(ره) با خداوند و ارتباط خاص ایشان در حوزه معنویت از طریق عبادت و مجاهدت در راه خدا ویژگی برجسته‌ای در شخصیت امام راحل و مکتب برخاسته از ایشان ایجاد کرده است.

احمدی با اشاره به اینکه عدالت به عنوان عنصر سوم یکی از جاذبه‌های مهم مکتب امام خمینی(ره) است، تصریح کرد: امام خمینی(ره) معتقد بود تا زمانی که حکومت اسلامی تشکیل نشود، عدالت واقعی محقق نمی‌شود و لذا امام راحل عقلانیت، معنویت و عدالت را لازمه تشکیل حکومت اسلامی می‌داند و فقه امام در تشکیل حکومت و عرفان ایشان در به حرکت درآوردن توده‌های مردم موثر است.

وی با اشاره به اینکه ما اکنون در بعد عقلانیت و معنویت رشد نسبی در جامعه داریم اما در بخش عدالت اجتماعی کارنامه قابل قبولی مشاهده نمی‌کنیم، ادامه داد: دلیل این موضوع این است که از روح حاکم بر سبک زندگی امام خمینی(ره) کمی فاصله گرفتیم و تضاد طبقاتی، فاصله اجتماعی، حقوق‌های نجومی و طبقه اشرافی را در جامعه مشاهده می‌کنیم. برای اینکه مکتب امام به شکل منظومه‌وار تجلی یابد باید به عنصر عدالت اجتماعی بیشتر توجه کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان افزود: در گام دوم انقلاب باید برای تحقق عدالت اجتماعی تلاش بیشتری کنیم؛ چراکه با ایجاد بسترهای عدالت اجتماعی جامعه به سمت قله‌های کمال و معنویت پیش‌ می‌رود. مردم در جامعه اسلامی حقوقی دارند و مسئولان نیز در مقابل این حقوق تکالیفی برعهده دارند و در سایه توازن این حق و تکلیف‌ها جامعه اسلامی حرکت پرشتاب خود را ادامه خواهد داد تا زمینه‌ساز شکل‌گیری تمدن اسلامی و ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) شود.

وی با اشاره به اینکه جایگاه مردم در اندیشه امام خمینی(ره) متبلور است، اظهار کرد: این جایگاه به حدی است که برخی امام خمینی(ره) را فیلسوف مردم می‌دانند و ایشان آنقدر به نقش مردم باور دارند که در همه مراحل از زمان قیام، تحقق حکومت، تعیین نوع حکومت، انتخابات و گره‌گشایی از مشکلات کشور همواره بر این جایگاه تاکید می‌کنند. این نگاه حاصل اندیشه توحیدی و حفظ کرامت انسانی است و نظر رهبر کبیر انقلاب با دیگر نظام‌های دنیا که مدعی دموکراسی هستند، متفاوت است و اکنون شاگرد خلف ایشان رهبر معظم انقلاب نیز به نقش و جایگاه مردم تأکید ویژه‌ای دارند.

این مسئول تأکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند اگر به آن‌ها حقی در تعیین روش قانون‌گذاری و اداره کشور داده شده به نحو مطلوب از این حق استفاده کنند. همچنین یکی از مولفه‌های امنیت و قدرت در بعد بین‌المللی همین جایگاه و نقش مردم است و باید برای حفظ این اقتدار مشارکت حداکثری خود در انتخابات را به نمایش بگذاریم.

انتهای پیام
captcha