از هشدار حماس نسبت به راهپیمایی پرچم تا نشست گروه‌های فلسطینی در قاهره
کد خبر: 3975993
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
تازه‌ترین تحولات قدس/

از هشدار حماس نسبت به راهپیمایی پرچم تا نشست گروه‌های فلسطینی در قاهره

همزمان با اعلام بسیج عمومی در قدس برای مقابله با اقدام تحریک آمیز جدید صهیونیست‌ها در برگزاری راهپیمایی پرچم در قدس اشغالی و مسجد الاقصی، حماس به جامعه بین‌المللی درباره عواقب این تجاوز جدید صهیونیست‌ها هشدار داد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری فلسطین الیوم، گروه‌های ملی و اسلامی فلسطین امروز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که برای مقابله با ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی در شهر قدس بسیج عمومی اعلام می‌شود.

در بیانیه این گروه‌ها آمده است: ما با راهپیمایی شهرک‌نشینان صهیونیست برخورد کرده و به آنها اجازه نمی‌دهیم که روز پنجشنبه با ورود غیرقانونی به مسجدالاقصی برنامه رقص پرچم‌ها را در آنجا پیاده کنند.

صدها شهرک‌نشین صهیونیست برای برپایی راهپیمایی موسوم به «راهپیمایی پرچم‌ها» در روز پنجشنبه این هفته برنامه‌ریزی کرده‌اند که طی آن با عبور از محله باب العامود خود را به مسجد الاقصی می‌رسانند و در آنجا علیه فلسطینیان شعار سر می‌دهند و برنامه رقص پرچم را پیاده می‌کنند.

روزنامه عبری زبان معاریو نیز اعلام کرد که رئیس پلیس این رژیم با برگزاری راهپیمایی پرچم‌ در قدس موافقت کرده است.

این در حالی است که شماری از مقامات صهیونیست و در رأس آن «گابی اشکنازی» وزیر خارجه و «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، لغو راهپیمایی صهیونیست‌ها در قدس اشغالی به دلیل پیامدهای احتمالی ناگوار آن برای این رژیم را خواستار شده‌اند.

هشدار حماس به جامعه بین الملل درباره راهپیمایی پرچم

خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی حماس هم امروز دوشنبه به رژیم صهیونیستی، میانجی‌گران مسئله فلسطین و جهان درباره نزدیک شدن به روز راهپیمایی پرچم در قدس و مسجدالاقصی هشدار داد.

الحیه طی نطقی گفت: ما به همه دنیا می‌گوییم که جلوی رژیم اشغالگر را بگیرید، زیرا موشک‌های ما آماده است اوضاع را به قبل از یازده ماه می بازگرداند.

الحیه در کنفرانس جامعه مدنی برای حمایت از مقاومت و یاری قدس گفت: وقتی نبرد به قدس می‌رسد هیچ خط قرمزی وجود ندارد و نبرد سیف القدس عنوانی برای وحدت ملت فلسطین است.

وی تأکید کرد: همه اشکال مقاومت در برابر رژیم اشغالگر تنها راه وحدت ملت فلسطین است و وحدت فلسطین بر اساس یک مقاومت راسخ و استوار تثبیت می‌شود.

الحیه خطاب به اهالی قدس نیز گفت: اگر مقاومت زنان و مردان قدس و نگاهبانان آنجا در برابر نقشه‌ها برای آواره ساختن اهالی و تجزیه این شهر نبود مردم در سرزمین‌های فلسطینی با یکدیگر متحد نشده بودند.

ادامه ورود غیرقانونی شهرک نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی

اما تجاوز صهیونیست‌ها در قدس ادامه دارد و شهرک‌نشینان صهیونیست صبح امروز دوشنبه نیز با پشتیبانی پلیس رژیم اشغالگر از سمت باب المغاربه وارد مسجد الاقصی شدند.

به گفته منابع محلی ده‌ها شهرک‌نشین در نخستین ساعات صبح امروز دسته دسته وارد مسجدالاقصی شدند و شروع به گشت زنی‌های تحریک آمیز در صحن‌های مسجد کردند و پس از انجام آداب تلمودی از سمت باب السلسله خارج شدند.

با افزایش اعتراضات مردمی در قدس و دیگر مناطق کرانه باختری به تجاوزات تازه رژیم صهیونیستی به قدس و مقدسات آن، نظامیان رژیم اشغالگر موج جدید بازداشت‌ها به راه انداخته و صبح امروز هفده نفر از شهروندان فلسطینی را در کرانه باختری بازداشت کردند.

همچنین در قدس مأموران رژیم صهیونیستی هفت شهروند فلسطینی را با حمله به خانه‌هایشان بازداشت کردند. در شهرهای الخلیل و رام الله نیز هر کدام چهار شهروند فلسطینی و از بیت لحم نیز دو فلسطینی دیگر بازداشت شدند.

تحرکات سیاسی محمود عباس در قبال تحولات قدس

افزایش تنش‌ها در قدس، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان را نیز بر آن داشت که شامگاه یکشنبه در مقر ریاست تشکیلات در شهر رام الله با دبیران فتح در مناطق کرانه باختری و با حضور اعضای کمیته مرکزی تشکیل جلسه دهد.

وی مسئولان منطقه‌ای فتح را در جریان تازه ترین تحولات سیاسی فلسطین در محافل بین المللی برای حمایت از آرمان فلسطین و تثبیت آتش بس در نوار غزه و بازسازی و توقف حملات علیه قدس قرار داد و گفت که ورودهای غیرقانونی به مسجد الاقصی و تلاش‌ها برای بیرون راندن هموطنانمان از خانه‌هایشان در محله‌های الشیخ جراح و سلوان ادامه دارد .

مسئولان فتح نیز بر لزوم تحکیم جبهه داخلی فلسطین برای حمایت از مقاومت ملت فلسطین و مقابله با شهرک‌سازی و حملات شهرک‌نشینان صهیونیست تأکید کردند.

محمود عباس هم تأکید کرد: فتح همواره در کنار دیگر گروه‌های سازمان آزادی‌بخش فلسطین حامی قدس و مقدسات اسلامی و مسیحی و محله‌های آن بوده است تا به اشغالگری پایان داده و محافظ ملت فلسطین باشد.

محمد اشتیه، نخست وزیر دولت تشکیلات خودگردان نیز شامگاه یکشنبه وارد دوحه پایتخت قطر شد تا علاوه بر بررسی موضوع بازسازی غزه و تقویت روابط تجاری رام الله ـ دوحه درباره تازه‌ترین تحولات در سرزمین‌های فلسطینی و تلاش برای پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کند.

الاخبار: مقاومت در قاهره با محمود عباس اتمام حجت می‌کند

روزنامه الاخبار لبنان هم اعلام کرد که قاهره از 19 گروه فلسطینی در غزه و کرانه باختری برای حضور در مذاکرات مسئولان گروه‌های فلسطینی دعوت کرده است که قرار است شنبه آینده طی دو روز در قاهره به ریاست عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان برگزار شود.

در این گزارش آمده است که حماس تأکید دارد نخستین گام برای ساماندهی جبهه داخلی فلسطین برگزاری انتخابات مجلس ملی فلسطین(نهاد قانونگذاری سازمان آزادی بخش فلسطین، ساف) در داخل و خارج است و باید درباره وضعیت قدس و انتخابات در آنجا هم توافق ایجاد شود.

گروه‌های حماس و جهاد تأکید کردند که هر گونه صحبت از آشتی بدون برگزاری انتخابات مجلس وطنی مردود است.

الاخبار تأکید کرد که برخی گروه‌های مقاومت در غزه در گفت‌وگو با عباس از او خواهند خواست در خصوص ساماندهی جبهه داخلی فلسطین تضمین دهد، نه اینکه به دنبال خریدن وقت باشد و تا زمانی که توافقی درباره ساماندهی جبهه داخلی صورت نگیرد گروه‌های فلسطینی از هیچ اقدام سیاسی او در خصوص مسئله فلسطین حمایت نمی‌کنند.

احتمالا در قاهره رئیس تشکیلات خودگردان و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس هم در حضور عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات مصر دیدار خواهند کرد تا با رفع همه موانع بر سر راه ایجاد آشتی ملی درباره یک نقشه راه با سقف زمانی کوتاه توافق حاصل شود.

حماس همچنین خواهان آزادی بازداشتی‌های سیاسی در کرانه باختری و توقف حملات امنیتی علیه فعالان این جنبش است.

انتهای پیام
captcha