جامعه اسلامی صربستان رئیس العلمای جدید انتخاب می‌کند
کد خبر: 3976354
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳

جامعه اسلامی صربستان رئیس العلمای جدید انتخاب می‌کند

مفتی «محمد یوسف اسپاهیچ» رئیس مجمع عالی جامعه اسلامی صربستان مراحل انتخاب رئیس العلماء جدید جامعه اسلامی صربستان را که طی چند مرحله برگزار می‌شود، آغاز کرد.

به گزارش ایکنا، آخرین مهلتی که همه نهادهای ریاست جامعه اسلامی صربستان می توانند پیشنهاد کاندیدایی خود را ارائه دهند، دوشنبه 14 ژوئن 2021  (24 خرداد 1400) است.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی کشورمان در بلگراد، نشست نهایی که در آن رئیس العلما و معاون وی انتخاب می‌شوند برای 27 ژوئن 2021 (6 تیر 1400) ساعت 11 صبح به وقت محلی در شهر بلگراد پایتخت صربستان برنامه‌ریزی شده است.

مسئولیت کنونی رئیس العلمای جامعه اسلامی صربستان که اکنون بر عهده «سعاد نسوفوویچ» است در تاریخ در تاریخ 2 ژوئیه سال جاری (11 تیر 1400) منقضی می شود و احتمالا وی برای بار دیگر به این سمت انتخاب خواهد شد.

جامعه اسلامی صربستان در سال 1868 ميلادی تشكيل و پس از مدتی فعاليت‌های آن مختل شد، اما در سال 1930 اين جامعه در بلگراد در اماكن موقوفه ريشه كرد و مدت‌ها تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش و پس از آن وزارت دادگستری قرار داشت.

جامعه اسلامی صربستان با شروع جنگ جهانی و آشفته شدن اوضاع نيز تحت تأثير قرار گرفت و مجددا در سال 1985 به فعاليت خود ادامه داد.

با سقوط يوگسلاوی اين تشكل دوباره دچار آشفتگی شد که پس از زمانی کوتاه با مركزيت شهر بلگراد به كار خود ادامه داد.

بانگ روح‌افزای اذان حدود 500 سال است که در اين خطه از پهنه گيتی از تنها مسجد بلگراد یعنی مسجد بایراکلی به گوش می‌رسد. مسجد بلگراد قديمی‌ترين بنای اين شهر است. بنايی با قدمت پنج قرن كه شاهد حوادث گوناگون در طول تاريخ خود بوده است.

مسجد بايراكلی در مساحتی محدود (100 متر مربع)، تنها مسجد باقی‌مانده از 273 مسجد اين شهر از زمان سلطه عثمانی‌ها بر بلگراد است.

انتهای پیام
captcha