رئیس‌جمهور به ارتباط بین صنعت و دانشگاه توجه ویژه داشته باشد
کد خبر: 3981129
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
انتظارات از رئیس‌جمهور/ 3

رئیس‌جمهور به ارتباط بین صنعت و دانشگاه توجه ویژه داشته باشد

معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان به ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت تأکید کرد و گفت: امیدواریم رئیس‌جمهور آینده با استفاده از دستورات حکومتی نه سفارشی و توصیه‌ای، ملزم به ارتباط دانشگاه با صنعت باشد، مسئولان هر استانی نیازهای پژوهشی صنعت را به دانشگاه‌ها منتقل و جلسات مختلفی را برگزار کنند تا این مسائل به‌صورت عملی حل شود.

رئیس جمهور به ارتباط بین صنعت و دانشگاه توجه ویژه داشته باشداز آنجا که ماهیت شکل‌گیری انقلاب اسلامی، ماهیتی فرهنگی است، توجه به امور فرهنگی از سوی یک رئیس‌جمهور بسیار با اهمیت تلقی می‌شود. متأسفانه موازی‌کاری‌های صورت گرفته در برنامه‌های فرهنگی نه تنها به نتایج خاصی نمی‌انجامد بلکه در برخی موارد اثر سوء و کاهش انگیزه برای انجام آن‌ها را در پی خواهد داشت.

ایجاد اشتغال، ارتباط با صنعت، تعامل با کشورهای دنیا همه و همه از اختیارات یک رئیس جمهور هستند که زیر سایه فرهنگ به منصه ظهور می‌رسند، به‌منظور احصای انتظارات جامعه فرهنگی دانشگاه‌ها به گفت‎وگو با معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا می‌نشینیم.

علی‌اکبر عروتی موفق، معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا به خبرنگار اینکا از همدان گفت: از رئیس‌جمهور آینده به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور پس از ولی فقیه و همچنین دومین شخصیت حقوقی انتظارات فراوانی در حوزه فرهنگی وجود دارد. یک رئیس‌جمهور باید مسائل فرهنگی را در رأس تمام امور ببیند، فرهنگ روبنا نیست یک واقعیت زیربنایی است، چراکه فرهنگ تمام ابعاد کشور را دربر می‌گیرد و در حقیقت شکل‌گیری انقلاب اسلامی ماهیت فرهنگی داشته است.

فرهنگ در دو بعد نظری و عملی؛ پایه فعالیت‌های دولت جدید

وی با تأکید بر اینکه اگر رئیس‌جمهوری بخواهد مشکل اشتغال، ازدواج، مسکن و... در جامعه را حل کند همگی باید در سایه فرهنگ رخ دهد، افزود: همچنین رئیس‌جمهور در دو بعد نظری و عملی باید فرهنگ را رکن و پایه فعالیت‌های خود بداند. در بعد نظری رئیس‌جمهور باید فرهنگ را عامل و بنای رشد و توسعه، و اصل بر تمام اقدامات بداند.

معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا اضافه کرد: در بعد عملی نیز باید توجه خود را معطوف به مسائل فرهنگی بداند و در عمل برای اجرای برنامه‌های فرهنگی اهمیت قائل شود.

دقت در انتخاب مسئولان فرهنگی

وی با اشاره به اینکه یک رئیس‌جمهور باید در انتخاب وزرای مجموعه فرهنگی دقت زیادی به خرج دهد و افرادی که صلاحیت دارند را انتخاب کند، افزود: نیروهای درجه دو و سه برای یک مجموعه فرهنگی مناسب نیستند.

عروتی با تأکید بر اینکه یک رئیس‌جمهور باید برای جلسات فرهنگی وقت بگذارد، یادآور شد: متأسفانه در این دوره شاهد بودیم که جلسات شورای انقلاب فرهنگی مدام به تأخیر می‌افتاد این نشان از اهمیت قائل نشدن به مسائل و مشکلات فرهنگی است، بنابراین مجموعه فرهنگی از رئیس‌جمهور انتظار دارد که مسائل فرهنگی را در اولویت ببیند و برای مجموعه‌های فرهنگی، ارباب جراید، روزنامه‌نگارها و... عملا وقت بگذارد و مسائل و مشکلات آنها را واکاوی کند.


بیشتر بخوانید:


وی در بخش دیگری از سخنانش کم‌توجهی به بودجه‌های فرهنگی را از دیگر مشکلات حوزه فرهنگ برشمرد و گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر در هر جا که کمبود بودجه می‌آوریم از بودجه‌های فرهنگی می‌کاهیم در حالی که بودجه فرهنگی باید هم‌شأن با برنامه‌های فرهنگی باشد علاوه بر این مبالغ بودجه نباید تنها روی کاغذ بیاید بلکه مقید به تخصیص این اعتبارات باشد و آسیب پذیرش نکنند. باید نظارت دقیقی بر درست مصرف کردن این اعتبارات باشد تا خرج مسائل زودگذر نباشد.

توجه به پیوست فرهنگی در اجرای تمام فعالیت‌ها

معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا توجه به پیوست فرهنگی در اجرای تمام فعالیت‌ها را مهم‌ترین انتظار دانشگاهیان از رئیس‌جمهور آینده دانست و گفت: یک رئیس‌جمهور باید در حوزه‌های مختلف شهرسازی و توسعه شهری، کلنگ‌زنی پروژه‌ها و... به پیوست فرهنگی توجه کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه شهرک‌های بزرگی در کشور بنا شدند، اما محل فرهنگسرا، کتابخانه، فضای آموزشی و مسجد و... برای آنها دیده نشده است، بنابراین لازم است مجموعه‌های فرهنگی در آموزش، پژوهش و ساخت‌وسازها به پیوست فرهنگی توجه کنند و قبل از مصوب شدن یک پروژه به اجرای این پیوست‌ها همت کنند.

عروتی بیان کرد: انتظار داریم رئیس‌جمهور آینده وزیر علوم خود را به گونه‌ای انتخاب کند و بر فعالیت ایشان نظارت داشته باشد که اشاعه فرهنگ و ترویج اخلاق را جز وظایف دانشگاه‌ها بدانند، در آموزش عالی مسئولینی باید به‌کارگیری شوند که مسئله فرهنگ برایشان مهم باشد. یک مدرس در دانشگاه علاوه بر وظیفه تعلیم وظیفه تربیت را نیز برعهده دارد، بنابراین آموزش و پژوهش باید وجود داشته و در رأس این دو ترویج فرهنگ جز اصول قلمداد شود.

توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری

وی توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را از جمله مهم‌ترین انتظارات جامعه فرهنگی دانشگاه‌ها برشمرد و گفت: رهبر معظم انقلاب همواره تأکید بر اجرای کرسی‌های آزاداندیشی، نقد نظریه و نظریه‌پردازی دارند، بنابراین رئیس‌جمهور و وزرای فرهنگی ایشان باید زمینه و بستر لازم را برای اجرای این برنامه‌ها فراهم کنند همچنین با هماهنگی با نهادهای امنیتی و غیر امنیتی باید شرایطی را فراهم کنند تا دانشجو با امنیت خاطر بتواند این کرسی‌ها را برگزار کند.

برقراری نگاه متوازن به مسائل فرهنگی در سطح خرد و کلان

عروتی با اشاره به اینکه متأسفانه نگاه به مسائل فرهنگی در کشور نگاهی کاریکاتوری و سرطانی است، افزود: در بسیاری از موارد توجه بیش از حد به یک امر فرهنگی موجب شده از سایر موارد غفلت کنیم که دلیل این امر عدم توازن در مسائل فرهنگی و عدم اولویت‌بندی در این زمینه است.

وی تأکید کرد: رئیس‌جمهور به همراه وزرا و مسئولان فرهنگی باید تمام برنامه‌های دانشگاه را در دو بعد مادی و روحانی ببیند؛ وظایف یک مدرس دانشگاه علاوه بر آموزش تخصص، تربیت نسلی فرهیخته، صادق، قانون‌پذیر و انسانی مسئول است؛ اگر یک رئیس جمهور در این محیط‌ها شرایطی فراهم کند که انسانی تک ساحتی رشد پیدا کند در حق فرهنگ جامعه ظلم کرده است.

معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا به ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت تأکید کرد و گفت: امیدواریم رئیس‌جمهور آینده با استفاده از دستورات حکومتی نه سفارشی و توصیه‌ای، ملزم به ارتباط دانشگاه با صنعت باشد، مسئولان هر استانی نیازهای پژوهشی صنعت را به دانشگاه‌ها منتقل و جلسات مختلفی را برگزار کنند تا این مسائل به‌صورت عملی حل شود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه در اسناد بالادستی سند دانشگاه اسلامی ظرفیت خوبی برای اجرا دارد، افزود: قوانین خوبی در این زمینه‌ها وجود دارد اما مهم است است زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قوانین فراهم شود.

فرهنگ زیربنای توسعه سیاسی یک کشور

رئیس جمهور به ارتباط بین صنعت و دانشگاه توجه ویژه داشته باشدابوالفضل یداللهی، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان نیز در گفت‌وگو با ایکنا، فرهنگ را زیربنای توسعه یک کشور در همه ابعاد دانست و گفت: در صورتی‌ که سیاست بدون فرهنگ اسلامی باشد قطعا رو به ابتذال خواهد بود.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با اشاره به اینکه امیدواریم رئیس‌جمهور جدید امید به باد رفته را به جامعه بازگرداند، افزود: بزرگترین آسیب به جامعه از بین رفتن امید مردم به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه اجتماعی است.

وی با تأکید بر اینکه در راهبردهای ریاست جمهوری باید فرهنگ مبنای کار قرار بگیرد، یادآور شد: در صورتی که فرهنگ ارتقا یابد اقتصاد از اختلاس مبرا می‌شود، در حوزه اجتماعی بحران‌هایی مانند طلاق و اعتیاد کاهش می‌یابد و در سطح جامعه نیز شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

یداللهی گفت: اگر بخواهیم کشوری توسعه یافته داشته باشیم و سرمایه‌های اجتماعی را در کشور حفظ کنیم باید نگاهی عمیق به فرهنگ داشته باشیم.

وی تأکید کرد: در مدیریت فرهنگی نتایج به آینده موکول می‌شود و در بلندمدت آثار آن مشهود خواهد بود، بنابراین نباید انتظار داشت سریع نتایج را ببینیم.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ادامه داد: لازمه این کار این است که رئیس‌جمهور در بعد نظری به زیربنا بودن فرهنگ باور داشته باشد، رئیس‌جمهوری که شعار می‌دهد و عمل نمی‌کند، مهم‌ترین سرمایه اجتماعی کشور که اعتماد مردم است را از دست می‌دهد.

یدالهی در پایان گفت: خوشبختانه از سال 95 رویکردی در دانشگاه آزاد فراهم شده که اساتید، کارکنان، دانشجویان و کانون‌های فرهنگی دانشگاه دغدغه دولت انقلابی را دارند، امیدواریم با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید این دغدغه برطرف شود.

انتظارات جامعه فرهنگی دانشگاه از رئیس‌جمهور آینده مطرح شد که با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید، ایکنا انتطارات مطرح شده را پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha