آموزش قرآن با فعالیت‌های فرهنگی همراه باشد
کد خبر: 3983557
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴
تلاش ایکنا برای یافتن خیران قرآنی/ 3

آموزش قرآن با فعالیت‌های فرهنگی همراه باشد

معاون فرهنگی اتحادیه طلا و جواهر استان همدان با تأکید بر اینکه بهترین راهکار آموزش قرآن، انجام فعالیت‌های فرهنگی و جذاب است، گفت: مربیان و مدیران مؤسسات قرآنی باید به بهانه ورزش، تفریح و مسابقات کودکان را دور هم جمع کنند و در کنار این برنامه‌ها آموزش قرآن را نیز انجام دهند.

آموزش قرآن باید در سایه فعالیت‌های فرهنگی انجام بگیردبازماندن کودکان مناطق پایین‌شهر همدان از جلسات قرآن به‌دلیل ناتوانی خانواده‌هایشان در پرداخت هزینه‌های کلاس از موضوعاتی است که این روزها خبرگزاری ایکنا شعبه همدان به آن پرداخته و به‌دنبال آن است تا این گروه از جامعه در سایه حمایت خیران قرآنی بتوانند فرزندان خود را در مأمن قرآن پرورش دهند، به همین منظور گفت‌وگویی با یکی از اعضای انجمن حامیان ترنم بازار(زیرمجموعه اتحادیه طلا و جواهر همدان) و مسئول جامعةالقرآن خردسالان واحد همدان انجام شده است که متن آن را در ذیل می‌خوانید.

محمد باقری، معاون فرهنگی اتحادیه طلا و جواهر استان همدان با بیان اینکه متأسفانه برخی از مسئولان با فعالیت‌های قرآنی و آثار و برکات آن بر جامعه بیگانه هستند، اظهار کرد: هزینه‌های بسیاری برای برگزاری یک اجلاس نماز در کشور انجام می‌شود و جالب اینکه بسیاری شاید در آن مجلس نماز هم نخوانند یا اینکه جلسات در اولویت بالاتری نسبت به اقامه نماز قرار دارد و این درد بزرگی برای این‌گونه هدررفت بودجه‌های کشور است.

وی با تأکید بر اینکه بهترین راهکار آموزش قرآن، انجام فعالیت‌های فرهنگی و جذاب است، افزود: مربیان و مدیران مؤسسات قرآن باید به بهانه ورزش، تفریح، مسابقات و... کودکان را دور هم جمع کنند و در کنار این برنامه‌ها آموزش قرآن را نیز انجام دهند.

این خیر همدانی با اشاره به عدم استقبال خانواده‌های بالای شهر از کلاس‌های قرآن، گفت: وقتی انسان وارد تجملات و زرق‌وبرق می‌شود حاشیه‌های زندگی بر متن غالب شده و تا حدودی از خدا هم دور می‌شود.

تجملات و حاشیه‌های زندگی / آموزش قرآن با فعالیت‌های فرهنگی همراه باشد

باقری با انتقاد از اینکه متأسفانه پایه فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی ما قوی نیست، اظهار کرد: گرچه ما در شهرمان طلبه‌های زیادی داریم اما متأسفانه آن‌ها را در بازار و در بین عموم مردم نمی‌بینیم و یا اینکه در یک اداره 400 نفری فقط 10 نفر نماز می‌خوانند و مابقی به بهانه‌های مختلف با این فریضه بیگانه هستند.

وی مهم‌ترین مسئله و ریشه این عدم موفقیت در انجام کارهای فرهنگی را مقصر قلمداد کردن مسئولان توسط یکدیگر خواند و گفت: البته قشر مذهبی نیز با خاص جلوه دادن خود از سایر اقشار جامعه، سهم کمی در این مشکلات ندارد.

عدم مطالبه‌گری در زمینه فعالیت‌های قرآنی

باقری با تأکید بر اینکه متأسفانه قشر مذهبی، حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید و... مطالبه‌گری خوبی در حوزه قرآن نداشته‌اند، اظهار کرد: می‌بینیم که برای فعالیت‌های غیرضروری و حتی منفی مانند آموزش‌های موسیقی، کنسرت و... هزینه‌های بسیاری انجام می‌شود، اما برای فعالیت‌های قرآنی معمولا بودجه‌ای نیست یا اگر تعلق بگیرد مبلغ آن بسیار محدود است، به نظر می‌رسد این عدم مطالبه‌گری درست مسئولان قرآنی را نشان می‌دهد.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت حاج قاسم این بود که به وظایف خود به‌درستی عمل کرد، حاج قاسم در قدم اول به مردم خدمت کرد و سپس در پی این خدمت تبلیغاتی در سال‌های پایانی این شهید صورت گرفت.

باقری گفت: اگر مسئولان قرآنی ما هم مانند حاج قاسم از طریق خدمت به‌دنبال تبلیغ بودند قطعاً وضعیت بهتر از این بود؛ در داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن هم آمده است این پیامبر خدا اول به مردم خدمت‌رسانی کرد و سپس خود به خود مردم جذب یکتاپرستی و آئین یوسف پیامبر شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اگر هر فعالیتی با نیت خیر انجام شود قطعاً خداوند ضامن آن خواهد بود، افزود: اتحادیه طلا و جواهر نیز با همکاری خیرینی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند کمک‌هایی برای رفع مشکلات قرآن‌آموزان مؤسسات انجام خواهد شد و این کمک‌ها می‌تواند در زمینه ارائه بسته‌های معیشتی، بسته‌های لوازم تحصیلی، پرداخت نقدی بابت جوایز مسابقات و حتی پرداخت نقدی بابت تأمین شهریه قرآن‌آموزان باشد.

تجملات و حاشیه‌های زندگی / آموزش قرآن با فعالیت‌های فرهنگی همراه باشد

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه میزان کمک‌های نقدی و غیر نقدی خیرین اتحادیه طلا ثابت نبوده و مشخص نیست، بنابراین نمی‌توانیم به‌صورت قطعی قول دهیم که ماهیانه چه مقدار یا چه اقلامی از سوی این انجمن کمک خواهد شد.

مشکلات مالی مؤسسات قرآن به‌خوبی حس می‌شود

همچنین طاهره روشنیان، مسئول جامعةالقرآن خردسالان واحد همدان با بیان اینکه جامعةالقرآن از سال 81 زیر نظر حاج‌آقا طباطبایی والد محمدحسین طباطبایی و به درخواست امام‌جمعه شهر همدان آیت‌الله موسوی اصفهانی تأسیس شده است، گفت: این مؤسسات از ابتدای کار هم با حمایت دولتی ایجاد نشدند و اکنون نیز تنها از سوی خیرین اداره می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مؤسسات قرآن غرب کشور اغلب به‌دلیل مشکلات مالی تعطیل شده‌اند، اظهار کرد: با شیوع کرونا جامعةالقرآن همدان نه تنها تعطیل نشد بلکه با 370 نفر ورودی جدید به فعالیت خود به‌صورت مجازی ادامه داد.

مسئول جامعةالقرآن خردسالان واحد همدان با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم کسی به دلیل عدم پرداخت شهریه از قرآن باز بماند، افزود: سعی می‌کنیم تخفیفات شهریه را از طریق مبالغی که خیرین اهدا می‌کنند جبران کنیم.

روشنیان اظهار کرد: در حال حاضر برخی از مؤسسات شهرستان‌های مختلف مثل کبودرآهنگ و بهار به‌علت مشکلات شهریه قرآن‌آموزان تعطیل شده‌اند.

وی گفت: برخی خانواده‌ها هستند که پدر درگیر مشکلات مالی شده و خانواده نیز در پی آن درگیر مشکلاتی می‌شود، در این شرایط است که آسیب‌های مختلفی کودک این خانواده‌ها را تهدید می‌کند، برخی از این خردسالان حتی 10 تا 15 جزء قرآن را حفظ هستند اما به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند.

مسئول جامعةالقرآن خردسالان واحد همدان تأکید کرد: سرمایه جامعه ما چنین افرادی هستند نه پول و ملک و... باید این افراد را در مأمن قرآن حفظ کنیم، با حفظ این افراد قطعاً آسیب‌های اجتماعی نیز در جامعه کمرنگ خواهد شد.

وی یادآور شد: ما از این کودکان نه تنها چیزی به عنوان شهریه نمی‌گیریم بلکه تنها دغدغه ما این است این کودکان پای رحل قرآن بنشینند تا آرامش پیدا کنند.

روشنیان اظهار کرد: متأسفانه در مناطق بالای شهر همدان تقاضایی برای برقراری کلاس‌های قرآنی وجود ندارد و اغلب این مؤسسات در مناطق پایین‌شهر هستند.

وی ادامه داد: سال گذشته 15 نفر از اعضای این جامعةالقرآن رتبه‌های برتر کشور را در مسابقات قرآن کسب کردند، 20 نفر در دوران کرونا حافظ شدند، همچنین در آزمون وزارت ارشاد بیشترین شرکت‌کنندگان و بیشترین قبولی‌ها از جامعةالقرآن بوده است و این نشان از عملکرد مناسب این مجموعه است، اما متأسفانه مشکلات مالی در این مؤسسات به خوبی حس می‌شود.

انتهای پیام
captcha