نهضت امام حسین(ع) در امتداد رسالت پیامبران قرار داشت
کد خبر: 3992169
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
مبلّغ نیجریه‌ای در گفت‌وگو با ایکنا:

نهضت امام حسین(ع) در امتداد رسالت پیامبران قرار داشت

دبیرکل بنیاد رسول اعظم(ص) در شهر کانو نیجریه تأکید کرد: نهضت امام حسین(ع) در راستای اصلاح و ارتقای دین در جامعه و در امتداد رسالت پیامبران صورت گرفت و هر پیامبر یا معصوم دیگری هم اگر در جایگاه ایشان بود، راه او را برای مبارزه با ظلم و انحراف در پیش می‌گرفت.

قیام امام حسین(ع) در امتداد رسالت پیامبران قرار داشت

شیخ صالح محمد الثانی، دبیرکل بنیاد رسول اعظم(ص) در شهر کانو نیجریه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ایکنا گفت: قیام امام حسین(ع) در امتداد جنبش اصلاح‌طلبانه پیامبران و دعوت جدش، محمد(ص) و ادامه خط مشی پدرش، علی بن ابیطالب(ع) و برادرش، حسن(ع) بود و هر پیامبر یا امامی هم اگر در جایگاه امام حسین(ع) قرار داشت، همین قیام را برپا می‌کرد.

وی در ادامه با اشاره به دلایل قیام حسینی گفت: اگر به موقعیتی که امام حسین(ع) از آن برخوردار بود، بنگریم اولاً از حیث اینکه او یک امام معصوم بود و دوم اینکه از سلاله پیامبر(ص) بود و سوم اینکه از علمای بزرگی بوده که از عمق رسالت جدش، پیامبر اکرم(ص) شناخت داشته است، پس از منظر او، نباید جامعه در آن حد انحراف به سر برد بدون اینکه امام(ع) از خود حرکتی نشان دهد زیرا امام یک معصوم بود و این چیزی است که ما به عنوان شیعه اهل بیت(ع) به آن اعتقاد داریم و امام حسین(ع) را از این منظر درک می‌کنیم.

شيخ صالح الثانی گفت:‌ ما قیام امام حسین(ع) را بر این اساس تفسیر می‌کنیم که امام معصوم حجتی از حجت‌های خداوند و حلقه وصلی میان خداوند متعال و بندگانش است و خداوند سبحان امانت امت و دین و تداوم رهبری امت را به او اعطا کرده است، وقتی که امت اسلامی به جایی می‌رسد که حق رهبری امت را از امام معصوم خود سلب می‌کند، می‌بایست امام(ع) بپا خیزد و وضعیت را تغییر دهد از همین رو قیام امام حسین(ع) کاملاً قابل فهم است.

وی افزود:‌ بنابراین قیام امام حسین(ع) در امتداد رسالت رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) است، یعنی اگر پیامبر(ص) هم با چنین مشکلی روبه‌رو می‌شد به همین شکل به پا می‌خاست و اگر امیرالمومنین(ع) یا برادرش حسن(ع) هم با همین معضل روبه‌رو می‌شدند، همین قدم را برمی‌داشتند. به همین دلیل است که امام حسین(ع) می‌فرماید: «ألا ترون أن الحق لایُعمل به وأن الباطل لا یتناهي عنه والله إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً ولا بَطِراً ولا مُفْسِداً ولا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ في أُمَّةِ جَدّي: از همین رو قیام امام حسین(ع) در همان خط حرکت ائمه معصومین(ع) و انبیاء خدا از زمان خلقت زمین بوده است».

دبیرکل بنیاد رسول اعظم(ص) نیجریه تصریح کرد: مسئله دیگر اینکه امام حسین(ع) از سلاله پیامبر(ص) است و این یعنی جد امام بوده است که رسالت اسلامی را آورده است و هر کسی که به رسالت اسلام و امت اسلام تعدی کند، همان کاری که یزید بن معاویه کرد، امام حسین(ع) حق داشته است که قیام کند.

وی افزود:‌ مسئله سوم اینکه اگر ما امام حسین(ع) را می‌شناختیم حتی اگر به عصمت و امامت او هم اعتقاد نداشته باشیم؛ اما می‌دانیم که او عالمی از علمای مسلمانان و چهره‌ای از مقام‌های بزرگ اسلامی و از مقربان پروردگار در زمان خود بوده است و از همین رو امر به معروف و نهی از منکر بر او به نسبت دیگران واجب‌تر بوده است. امام وقتی قیام کرد که فساد و انحراف به اوج خود رسیده است و باید بگوییم نهضت امام حسین(ع) جنبشی برای مبارزه با انحراف اجتماع با هدف بازگرداندن امت اسلامی به مسیر درست خود بود؛ زیرا خداوند سبحان، زمین را خلق نکرده است که در آن چنین ظلم، خصومت و انحرافی وجود داشته باشد، بنابراین امام حسین(ع) برای مبارزه با فساد قیام کرد.

قیام امام حسین(ع) در امتداد رسالت پیامبران قرار داشت

شیخ صالح الثانی با بیان اینکه اسلامی که امام حسین(ع) پرچم‌دار آن بوده است، امتداد مسیر آباء و اجدادی او از میان پیامبران و اوصیای الهی و به خصوص خاتم پیامبران(ص) و امیرالمؤمنین(ع) بوده است، گفت: دعوت به اسلامی که امام حسین(ع) بدان فراخوانده، همان رسالتی است که در قرآن آمده؛ کما اینکه اساس اسلام بر صلح است و اساس دینی که پیامبر آورده است بر نصیحت، اقامه دلیل و برهان، اتمام حجت و بهبود روابط میان انسان‌ها از طرق صلح‌آمیز و نه جنگ است.

این مبلغ نیجریه‌ای گفت: امام حسین(ع) از آنجایی که از جنگ نفرت داشت، دعوت به صلح می‌کرد، زیرا چیزی را که می‌خواست تغییر دهد ترجیح می‌داد به صورت مسالمت‌آمیز محقق شود لذا همه مصائب و مشکلات را تحمل می‌کرد، اما فضا مساعد نبود.

وی افزود: انسان وقتی به جهان امروز و دیروز می‌نگرد، می‌بیند که همیشه دولت‌ها و گروه‌ها برای دفاع یا آغاز درگیری با دشمن دست به سلاح می‌شدند و کشورها برای کشورگشایی به امور نظامی تکیه داشتند؛ اما اسلام این گونه نبود. اسلام دین منطق، نصیحت و دین امر به معروف و نهی از منکر بوده است و در عین حال در برابر موانع پیش روی خود دست بسته نمی‌نشیند و بر خود واجب می‌داند که مشکلات و موانع را برچیند.

شیخ صالح الثانی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) هرگز خواهان جنگ نبود، تصریح کرد: این دشمن بود که جنگ را به امام تحمیل کرد و چیزی را از او خواست که نمی‌توانست تقدیم کند؛ لذا امام(ع) مرگ با عزّت را بر از دست دادن شرافت انسانی و زندگی با ذلّت ترجیح داد؛ یعنی تأکید کرد که حتی اگر بمیرد از شرافتش نمی‌‌گذرد.

دبیرکل بنیاد رسول اعظم(ص) نیجریه افزود:‌ امام حسین(ع) فرمود «والله إني لا أری الموت الا سعادة والحیاة مع الظالمین الا برما: به تحقیق من نمی‌بینم مرگ را، مگر سعادت و نمی‌بینم زندگی در کنار ستمگران را، مگر عار و ننگ(تحف العقول، ص 276)» و این ثابت می‌کند کسانی که با حسین روبه‌رو شدند با همه رسالت او و با همه امت اسلام به مقابله برخاستند و امام حسین(ع) راضی نشد که رسالت را فدای جان خود کند.

این عالم نیجریه‌‌ای تأکید کرد: امام حسین(ع) وقتی که شروع به نصیحت طرف مقابل و موعظه و امر به معروف و نهی از منکر کرد و انواع مختلف راه‌های مسالمت‌آمیز را به کار گرفت؛ این یعنی او اسلام و حقیقت اصیل محمدی را پیاده کرد، زیرا اسلام دین جنگ و خونریزی نیست، بلکه دین صلح و موعظه و اقامه دلیل، برهان و منطق است.

وی افزود:‌ امام حسین(ع) بهترین مبلّغ برای بیان حقیقت اسلام بوده است و از همین رو می‌بینیم که این طرف مقابل بود که به ریختن خون‌ها، کشتار، ظلم و همه فجایعی اقدام کرد که انسان به چشم ندیده بود؛ بنابراین تأکید می‌کنیم که دعوت امام حسین(ع) دعوت مسالمت‌آمیز بود و هرگز میل به خونریزی خوانده نمی‌شود زیرا او خود، کودکان و اهل بیتش را فدا کرد؛ یعنی امام حسین(ع) برای دفاع از شرافت، شریعت و اصول دین و امت جد خود به دفاع برخاست و دعوت حسینی دعوت به گفت‌وگو و منطق بود.

شیخ الثانی با بیان اینکه امام حسین(ع) قیام کرد تا به مردم این درس را بدهد که انسان مسلمان وقتی با ظلم روبه‌رو می‌شود، شایسته است که بپا خیزد، تصریح کرد: امام حسین(ع) نماد یک انسان کامل از نظر وجدان و ارزش‌های اخلاقی بود و این فضیلت از کودکی تا بزرگسالی در ایشان هویدا بود.

دبیرکل بنیاد رسول اعظم(ص) نیجریه گفت:‌ امام حسین(ع) با قیام خود به همه نسل‌ها درس داد نه فقط به نسلی که در آن زمان زندگی می‌کرد، زیرا انسان نیاز به الگو دارد و امام حسین(ع) همان الگوست و الگو باید از بالاترین درجه کمال و فضل و دیگر صفات انسانی برخوردار باشد. وجود امام حسین(ع)، مبارک و شخصیت او در کمال اخلاق و سرشت انسانی است چراکه امام حسین(ع) از صفات انبیاء و اوصیاء برخوردار و مصداق کمال است.

این مبلغ نیجریه‌ای در پایان، شخصیت امام حسین(ع) را فرازمانی توصیف کرد که در تمام زمان‌ها و برای هر نسلی باقی خواهد ماند و تأکید کرد:‌ امام حسین(ع)، حجّت خدا روی زمین و به درجه‌ای از ایمان رسیده بود که کسی نمی‌توانست آن را به سکوت در برابر ظلم وادار کند و این حقیقت قیام امام حسین(ع) است.

گفت‌وگو: جواد پارسامهر

ترجمه: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha