اقامه عدل به ویژه عدالت اجتماعی مهم‌ترین وظیفه حکومت اسلامی است
کد خبر: 3993342
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲

اقامه عدل به ویژه عدالت اجتماعی مهم‌ترین وظیفه حکومت اسلامی است

امام جمعه کرج با تاکید براینکه مهم‌ترین وظیفه حکومت اقامه عدل به ویژه عدالت اجتماعی است، گفت: جامعه باید بر اساس عدالت مدیریت شود و به سامان برسد.

اقامه عدل به ویژه عدالت اجتماعی مهم‌ترین وظیفه حکومت اسلامی است

به گزارش ایکنا از البرز، آیت‌الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج، پنجم شهریورماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کرج با اشاره به فرارسیدن هفته دولت و استقرار دولت جدید، اظهارکرد: حکمرانی در نظام اسلامی دوسویه است و دو رکن دارد، حاکم الهی و مردم؛ و برای هرکدام هم حقوق و مسئولیت‌هایی تعریف‌شده و در فرهنگ اسلامی در بحث نظام سیاسی اسلام به مسئله حق و تکلیف مفصل پرداخته‌اند؛ که مردم و حاکم چه حقوق و تکالیفی دارند.

وی بابیان اینکه آنچه از آیات شریفه قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) به دست می‌آید این است که مهم‌ترین وظیفه حکومت اقامه عدل به ویژه عدالت اجتماعی است، گفت: جامعه باید بر اساس عدالت مدیریت شود و به سامان برسد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه با اشاره به خطبه ۲۰۷ نهج‌البلاغه، بیان کرد: امیرالمؤمنین فرمودند: «أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِی عَلَیْکُمْ حَقّاً بِوِلَایَهِ أَمْرِکُمْ وَ لَکُمْ عَلَیَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِی لِی عَلَیْکُمْ». حق‌تعالی با حکومت دادن من بر شما براى من حقى بر شما قرار داده است و همان‌طور که مرا بر شما حقى است شمارا نیز برمن حقى است.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: درباره حق سخن گفتن و توصیف‌کردن از همه‌چیز وسیع‌تر است؛ یعنی وقتی بخواهیم سخنرانی کنیم تا دلتان بخواهد از حق و عدالت می‌شود سخن گفت و حرف زد؛ اما در مقام عمل از همه‌چیز کم وسعت‌تر است. حق به نفع کسى جریان پیدا نمى‏کند مگر این‌که در مقابل برایش مسئولیتى به وجود می‌‏آورد.

وی بابیان اینکه در بین این حقوق بزرگ‌ترین حقی را که خدا بر شما واجب کرده حق والی و زمامدار بر مردم است و حق مردم بر حاکم، تصریح کرد: وقتی مردم حق حاکم یعنی حکومت را ادا کنند و حکومت نیز حق مردم را مراعات نماید قطعاً آثاری دارد بنابراین اداره نظام اسلامی باید شراکتی باشد و همه مردم باید در همه‌جا حضورداشته و نظر بدهند.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به روی کارآمدن دولت جدید اشاره کرد و گفت: دولتی که به بیان رئیس‌جمهور قصد دارد برای تحقق دولت اسلامی و جامعه اسلامی تحولی مبنی بر بیانیه گام دوم گام بردارد و در شعارهایش بر تحول‌خواهی و عدالت‌خواهی و مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و رانت با رویکرد اخلاق مدارانه تأکید کرده است کاری بسیار سخت در پیش دارد.

امام جمعه کرج تاکید کرد: برای تحقق اهداف دولت، دولتمردان باید با استفاده از دلسوزان در عرصه‌های مختلف با عمل مجاهدانه اعتماد عمومی را تقویت کنند و نگذارد کسانی که قصد حاشیه‌سازی و ایجاد التهاب دارند، موفق شوند.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه آمریکا و هم‌پیمانان داخلی‌ و خارجی‌‌اش تلاش می‌کنند که این دولت موفق نشود، گفت: دشمنان برای ناکامی این دولت فشارهای زیادی وارد می‌کنند اما به فضل پروردگار مسئولان به همراهی مردم با استقامت و قوت پای دولت انقلابی خواهند ماند و باقدرت تمام بر دهان آمریکا خواهند کوبید.

وی در پایان بابیان اینکه حل مشکلات اقصادی امروز مسئله‌ اساسى کشور است، گفت: نگاه به درون، تقویت تولید داخلی، ایجاد اشتغال برای جوانان، حل مشکل گرانی، حفظ و تقویت ارزش پول ملی، و واردکردن مردم در میدان اقتصاد اگر محقق شود مسئله اقتصاد نیز به‌سرعت حل خواهد شد.

انتهای پیام
captcha