اربعین فرصتی برای بازخوانی واقعه عاشوراست
کد خبر: 4000393
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
یک استاد دانشگاه بیان کرد:

اربعین فرصتی برای بازخوانی واقعه عاشوراست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: عاشورا و اربعین به هم پیوند خورده‌اند تا ما را به یادآوری و بازخوانی قیام امام حسین(ع) توجه دهند.

اربعین فرصتی برای بازخوانی واقعه عاشوراست

حجت‌الاسلام علیرضا امینی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: یک نگاه تقویمی و زمانی به واقعه عاشورا و اربعین وجود دارد، مبنی بر اینکه امام حسین(ع) در سال ۶۱ هجری قیام کرد که به شهادت ایشان و یارانشان و اسارت خاندان آن حضرت منجر شد و ۴۰ روز بعد از آن، بازماندگان واقعه کربلا به زیارت امام حسین(ع) آمدند، ولی آنچه در سیره و روش اهل بیت(ع) وجود داشته است، این بوده که عاشورا به یک مکتب و فرهنگ تبدیل شود. زیارت‌نامه‌ها و مناسبت‌های ویژه‌ای که برای امام حسین(ع) وجود دارد نیز حاکی از این است که فرهنگ عاشورا باید زنده و جاوید باشد و در فضای تقویمی قرار نگیرد.

وی افزود: با نگاه ظاهری، اربعین به معنای پایان عزای امام حسین(ع) و آماده شدن برای ماه ربیع‌الاول است، در حالی که اربعین یعنی آغاز یک زندگی جدید با طعم عاشورا و قرار است همه آنچه در نهضت امام حسین(ع) وجود دارد، زنده باشد. بنابراین، نه عاشورا در قالب تقویم قرار می‌گیرد و نه اربعین و این دو به هم پیوند خورده‌اند، تا ما را به ذکر و یاد امام حسین(ع) و اهداف قیام ایشان متوجه کنند.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: همه زیارت‌نامه‌هایی که به‌صورت اختصاصی یا عمومی برای ائمه(ع) آمده، قرار است ما را با یک فرهنگ و مکتب تربیت کند. فلسفه اربعین به ذکر و بازخوانی اهداف قیام امام حسین(ع) برمی‌گردد و امام حسن عسکری(ع) تأکید داشتند ‌که مؤمن چند نشانه دارد و یکی از آنها، زیارت اربعین است. همان‌طور که در زیارت عاشورا نوعی معرفی از امام حسین(ع) و قیام ایشان وجود دارد، در زیارت اربعین نیز همین‌گونه است و مثل زیارت عاشورا که در هر زمان خوانده می‌شود، زیارت اربعین نیز مربوط به همه زمان‌هاست. در واقع، زیارت اربعین محتوایی بسیار غنی در معرفی امام حسین(ع) و اهداف و ویژگی‌های قیام ایشان است.

حجت‌الاسلام امینی بیان کرد: در طول تاریخ، جنگ‌ها و کشورگشایی‌های زیادی با هدف کسب منافع مادی یا قدرت‌طلبی اتفاق افتاده است، ولی هیچ نهضتی را به عظمت، خلوص و تقدس قیام امام حسین(ع) نمی‌بینیم که برای انجام وظیفه و تکلیف صورت گرفت. امام حسین(ع) هدفی را دنبال می‌کرد که تاریخ مصرف نداشت و فرازمانی بود، یعنی همان تعبیر بلند «هیهات من الذله»؛ زیارت اربعین به زائر این امکان را می‌دهد که با فرهنگ عاشورا آشنا شود و درس ولایت‌مداری، شجاعت و صبر را فرا بگیرد.

وی گفت: نکته مهمی که در زیارت اربعین و زیارت عاشورا وجود دارد، اعلام دوستی و تولی با امام حسین(ع) و تبری جستن از دشمنان ایشان و اعلام جنگ در هر زمان و مکان با کسانی است که صفات اموی و سفیانی دارند. قیام امام حسین(ع) نهضتی فرهنگی بود و ایشان جان خود را فدا کرد، تا انسان‌ها نادان و گمراه نباشند. چنین هدفی تاریخ مصرف ندارد و برای همیشه هست. همچنین در زیارت اربعین در معرفی کسانی که امام را به شهادت رساندند، به دنیاپرستی و غوطه‌ور شدن در مادیات اشاره می‌شود، چون دنیا برای آنها شیرین و لذت‌بخش شد.

انتهای پیام
captcha