تسویه‌حساب نیازمندان ملایری در مغازه‌های حاشیه شهر
کد خبر: 4002751
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۷
همزمان با دهه وقف؛

تسویه‌حساب نیازمندان ملایری در مغازه‌های حاشیه شهر

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر خبر داد: همزمان با دهه وقف تسویه‌حساب دفتر مشتریان بی‌بضاعت با حفظ کرامت آن‌ها در تعدادی از مغازه‌های حاشیه شهر ملایر انجام می‌شود.

تسویه‌حساب نیازمندان ملایری در مغازه‌های حاشیه شهروقف و موقوفات از ابتدای دین اسلام به‌عنوان یک سنت ارزشمند از سوی پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار علیهم‌السلام مطرح شده و ایشان خود از بزرگ‌ترین واقفان در دین مبین اسلام هستند.

در قرآن کریم نیز به این امر مهم و انفاق سفارش شده و از جمله آیاتی با اولویت مربوط به «احسان و انفاق»، «قرض‌الحسنه»، «تعاون» و «صدقه»، آمده است که دال بر امر مهم انقاق و دستگیری از نیازمندان است.

یکی از این آیات، آیه 92 سوره آل‌عمران است که می‌فرماید «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّون هرگز به حقيقت نيكوكارى نمی‌رسید، مگر اينكه از آنچه دوست می‌دارید [در راه خدا] انفاق كنيد.» بنابراین آیه نهایت نیکی زمانی است که انسان آنچه را که دوست دارد در راه خداوند انفاق کند که یکی از بهترین مصادیق انفاق، وقف است؛ بنابراین می‌توان یکی از مصادیق این آیه را مسئله وقف دانست.

در حدیث مشهوری از رسول اکرم (ص) آمده است که می‌فرمایند «إذا ماتَ الإنسانُ انقَطَعَ عَمَلُهُ إلّا مِن ثَلاثٍ: إلّا مِن صَدَقَةٍ جاریَةٍ أو عِلمٍ یُنتَفَعُ بِهِ أو وَلَدٍ صالِحٍ یَدعُو لَهُ هرگاه فرزند آدم بمیرد عمل او قطع می‌شود مگر از سه چیز صدقه جاریه (وقف)، عملی که از آن سود برده شود و فرزند صالحی که برای او دعا کند.» و همه این احادیث و روایات تأکید بر امر مهم وقف دارد.

ملایر یکی از شهرستان‌های استان همدان است که با وجود بیش از 190 موقوفه و داشتن بیش از 60 درصد اراضی موقوفه در حوزه وقف و وجود واقفان خیراندیش سرآمد است و همه‌ساله نیز اقدامات زیادی از محل موقوفات شهرستان در روستای توسعه شهرستان انجام می‌شود.

برنامه‌های فرهنگی و قرآنی و مناسبتی در ایام مختلف، اجرای پروژه‌های عمرانی، توزیع بسته‌های معیشتی، اجرای طرح مهر تحصیلی و... از جمله این برنامه‌ها در شهرستان ملایر است که در راستای نیت واقف انجام شده است.

حجت‌الاسلام ابوذر عباسی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد: هم‌زمان با دهه وقف ده‌ها برنامه مختلف در سطح شهرستان ملایر در حال انجام است.

وی از غبارروبی بقاع متبرکه شهرستان ملایر با حضور هیئت‌امنا و مردم در دهه وقف خبر داد و گفت: بقعه متبرکه امامزاده عبدالله ملایر نیز با حضور مسئولان اوقاف و هیئت‌امنای بقاع در دهه وقف غبارروبی می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر تجلیل از واقفان ملایری در دهه وقف را از دیگر برنامه‌های این اداره دانست و گفت: دیدار مسئولان اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با فرماندار، مسئولان و امام‌جمعه ملایر از دیگر برنامه‌های این اداره در دهه وقف است.

حجت‌الاسلام عباسی از پخش گزارش خبری صداوسیما از موقوفات ملایر و برگزاری نشست خبری با رسانه‌های شهرستان در دهه وقف خبر داد و گفت: در این دهه «ایستگاه همه واقف باشیم» در سطح شهر ملایر برپا می‌شود.

وی همچنین از توزیع بیش از 300 بسته معیشتی در بین خانواده‌های نیازمند شهرستان و حاشیه شهر ملایر در دهه وقف خبر داد و گفت: این طرح با همکاری مراکز افق اجرا می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر تصریح کرد: یکی از برنامه‌های دهه وقف را تسویه‌حساب دفتر مشتریان بی‌بضاعت با حفظ کرامت آن‌ها در تعدادی از مغازه‌های حاشیه شهر ملایر است که سال گذشته نیز این طرح اجرا شد.

وی سخنرانی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر قبل از خطبه‌های نماز جمعه را از دیگر برنامه‌های این اداره در دهه وقف دانست و گفت: همچنین برنامه‌های فرهنگی، فضاسازی سطح شهر و... نیز در دهه وقف در سطح شهرستان در حال انجام است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر تصریح کرد: از ده نفر از مدافعان سلامت شهرستان و از مسئولان بقاع متبرکه همکاری کننده با مراکز افق نیز در دهه وقف تجلیل می‌شود.

حجت‌الاسلام عباسی اضافه کرد: در ایام رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و همچنین شهادت امام رضا(ع) در بقاع متبرکه برنامه‌های عزاداری و سوگواری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال انجام است.

وی یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون با توجه به حضوری نبودن برنامه‌ها و تجمعات دو کانال مجازی شامل کانال تکیه ابوالفضل(ع) و کانال امام‌زاده عبدالله توسط اداره اوقاف و امور خیریه راه‌اندازی شده که در ایام مختلف برنامه‌های مناسبتی در این دو کانال برای اعضا بارگذاری می‌شود.

انتهای پیام
captcha