ظرفیت‌های موقوفات احیا شود / ضرورت برگزاری نشست‌های تخصصی وقف
کد خبر: 4002984
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
نماینده ولی‌فقیه در لرستان:

ظرفیت‌های موقوفات احیا شود / ضرورت برگزاری نشست‌های تخصصی وقف

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه اگر مدیریت موقوفات به بهترین شکل صورت بگیرد، مردم به عمل وقف ترغیب می‌شوند، گفت: هنوز خیلی از ظرفیت‌های موقوفات احیا نشده و یا معارض دارند که می‌طلبد دستگاه‌های دولتی و خصوصی با نشست‌های تخصصی معارضات را برطرف کنند تا بتوانیم وقف را به سرانجام برسانیم.

ظرفیت‌های موقوفات احیا شود / ضرورت برگزاری نشست‌های تخصصی وقفبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد چهارشنبه، 14 مهر در دیدار با کارکنان اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع)، اظهار کرد: هجرت امام رضا(ع) یک هجرت سیاسی و اجباری بود و آن جریان سالم فرهنگی دینی که از امام باقر و امام صادق(ع) در آن زمان به وجود آمد؛ در تضعیف حکومت بنی‌امیه و شکل‌گیری و حکومت بنی‌عباس تأثیر داشت.

وی افزود: این جریان سالم فرهنگی دینی به شکلی تاثیرگذار بود که امام رضا(ع) خودش را علنی به‌عنوان امام معرفی کردند که بعد از پنج  وصی پنهانی، ایشان خود را به‌عنوان جانشین موسی‌ بن‌ جعفر(ع) به مردم معرفی کردند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه امام رضا(ع) بیست سال امامت کردند که ده سال در زمان هارون، پنج سال در زمان امین و پنج سال آخر را در زمان مأمون بود، اضافه کرد: انقلاب‌هایی که یکی پس‌ از دیگری برمی‌خواست، همه ناشی از علاقه‌مندی به خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت بود؛ این انقلاب‌ها برای مأمون احساس خطر ایجاد کرد، در نهایت درصدد برآمد که امام رضا(ع) را در نزدیک خود و تحت کنترل داشته باشد لذا ایشان را به‌ اجبار از مدینه به مرو کشاند.

وی با بیان اینکه مامون به‌خاطر این‌که از آسیب‌های تبعید امام رضا(ع) در امان باشد و پایه‌های حکومتش را تقویت کند با ترفند ولیعهدی امام را به هجرت اجباری مجبور کرد تا انقلابیون علوی را که قیام کرده بودند، ساکت کند، اظهار کرد: نوع حرکت امام از مدینه به سمت نیشابور و مرو به‌گونه‌ای بود که همه توطئه‌های دستگاه حکومت مامون را برملا و مشخص کرد که این هجرت اجباری در راستای سند ولایتعهدی نیست؛ امام رضا(ع) چندین‌بار با قبر جدش خداحافظی کردند و به صورت علنی گفتند: «این سفری بی‌بازگشت است و من در این‌جا کشته و دفن می‌شوم».

امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه حدیث سلسلةالذهب خود گواه روشنی است بر حقانیت ولایت امام رضا(ع) و ایشان با نقل آن از زبان پیامبر(ص) و اجداد بزرگوارشان(ع)  سفر نیت خود را از هجرت اجباری بیان کردند، اظهار کرد: امام رضا(ع) با بیان این حدیث توحید را به امامت متصل کردند و این نشان‌دهنده جایگاه امامت بود و نشان داد که هرکس به‌دنبال قله توحید است باید از مسیر امامت بگذرد.

وی تصریح کرد: مشخص است که مامون چنین دیدگاهی را نمی‌پذیرد که هر کس بخواهد راه فلاح و رستگاری را طی کند به امام بپیوندد؛ لذا با نشست‌های علمی از دانشمندان مسلمان و سایر ادیان خواست با سؤالات پیچیده‌ای امام را به چالش بکشانند تا با این‌کار امام رضا(ع) را در میان دانشمندان و مردم تنزل بدهد ولی بیش از پیش بر شکوه و جلال امام افزوده شد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه هجرت اجباری برای امام مشکلات زیادی ایجاد کرد، ادامه داد: نتیجه هجرت امام از مدینه به خراسان، موجب شد دو پایگاه مهم در ایران شکل بگیرد که یکی پایگاه قم و دیگری پایگاه مشهد بود که در نهایت با پشتیبانی معنوی و توسل به کریمه اهل‌بیت(س) و امام رضا(ع) بود که ما در مقابل زورگویان ایستادیم و پنجه در پنجه زورگویان عالم زدیم تا جمهوری اسلامی پیروز شود.

شاهرخی با بیان اینکه اخلاق، اصول و معارف رضوی و حُب امام رضا(ع) به‌‌عنوان نماد اهل‌بیت(ع) در ایران اسلامی اثر خودش را گذاشت و نتیجه‌اش این شکوه و جلال و عظمتی است که در سایه معارف رضوی برای کشورمان حاصل ‌شده است، گفت: وقف برای انسان لذت روحی می‌آورد و موجب طهارت روح و صفای باطن می‌‌شود و تعلقات مادی انسان را به دنیا کم می‌کند؛ کسی‌که از مالش دل می‌کند و آن را وقف عموم می‌کند با این کارش بر صفای باطنش افزوده می‌شود و احساس می‌کند به خداوند نزدیک شده است.

وی با بیان اینکه در باب اهمیت وقف جای هیچ‌گونه شک و تردیدی نیست در کتاب‌های فقهی ما ابوابی درباره وقف داریم؛ در جامعه تشیع و دیگر مذاهب  اسلامی احادیثی درباره‌ وقف وجود دارد که وقف را به‌عنوان احسان ماندگار معرفی کرده است، افزود: کسانی‌که موقوفات را برای بهره‌برداری به مردم عرضه می‌کنند با توجه به اینکه به ظاهر خدمتی به مردم می‌ کنند به‌حقیقت در باطن به خداوند خدمت می‌کنند و هر کس به مردم خدمت کند به خداوند خدمت کرده‌ است.

وی تصریح کرد: همه مخلوق خداییم و هر کس به مخلوق خدا سودی برساند سبب خوشحالی خدا می‌شود آن‌ هم در ایامی که مردم ما دچار سختی‌های اقتصادی هستند؛ وقف و درآمدی که حاصل از موقوفات است وقتی‌که در جای خود هزینه می‌شود، برکات زیادی برای جامعه دارد.

حجت‌الاسلام شاهرخی با بیان اینکه حفظ و نگهداری موقوفات به‌عنوان یک وظیفه شرعی و قانونی به‌عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است که البته این حفظ و نگهداری متوجه همه مردم است، اظهار کرد: مردم هم باید با سازمان اوقاف و امور خیریه همکاری داشته باشند و کسانی‌که طبق قانون مجوز تصرف در موقوفات به آنها داده‌ شده است، در حفظ و نگهداری موقوفات کمک کنند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه ضرورت دارد سازمان اوقاف و امور خیریه به بهترین شکل موقوفات را مدیریت کند، تصریح کرد: ما هنوز یا خیلی از ظرفیت‌های موقوفات را احیا نکرده‌ایم و یا معارض دارند؛ باید با جدیت به وضعیت موقوفات رسیدگی کرد.

وی با بیان اینکه اگر مدیریت موقوفات به بهترین شکل صورت بگیرد، مردم به عمل وقف ترغیب و تشویق می‌شوند، گفت: وقف در کنار قرض‌الحسنه، زکات، خمس و دیگر مسائل اقتصادی به‌عنوان واجب یا مستحب در آموزه‌های اسلامی ما آمده است و اگر این محاسن در کنار هم قرار بگیرند، طبیعتاً وضعیت جامعه ما بهتر از این خواهد شد لذا بایستی دستگاه‌های دولتی و خصوصی با نشست‌های تخصصی معارضات را برطرف کنند تا بتوانیم این احسان ماندگار را به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام
captcha