اعتمادزایی در حوزه وقف موجب مشارکت بیشتر می‌شود
کد خبر: 4003058
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۵

اعتمادزایی در حوزه وقف موجب مشارکت بیشتر می‌شود

امام‌جمعه خلیل‌آباد وقف را زمینه‌ساز رشد و اعتلای جامعه دانست و گفت: جلب اعتماد مردم در حوزه وقف موجب مشارکت بیشتر می‌شود.

پوششی- وقف زمینه ساز رشد و اعتلای جامعه استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی ناهیدی، امام‌جمعه خلیل‌آباد، در همایش «یاوران وقف» که شامگاه گذشته، 15 مهرماه در مسجد النبی این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه بیشترین موقوفات در ایران اسلامی است، گفت: بیشترین موقوفات شهرستان خلیل‌آباد مرتبط با عزاداری امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) در ایام ماه محرم است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه همزمان با ماه محرم از محل موقوفات بیش از 500 میلیون تومان در شهرستان خلیل‌آباد هزینه شده است، می‌طلبد برای ترویج سنت حسنه وقف در منطقه بیشتر تلاش شود.

امام‌جمعه خلیل‌آباد با تأکید بر ایجاد وقف‌های جدید، براساس نیاز روز جامعه تصریح کرد: وقف نه تنها زمینه‌ساز رشد و اعتلای جامعه است، بلکه بسیاری از مشکلات جامعه را می‌توان از این طریق رفع کرد.

ناهیدی همچنین بر عزم جدی در راستای رفع تصرف موقوفات در شهرستان تأکید کرد و افزود: ضروری است که از سوی متولیان آثار و برکات وقف برای مردم تبین شود، هستند کسانی در این شهر که نمی‌دانند وقف خود را در چه زمینه‌هایی انجام دهند که می‌طلبد در این خصوص مشاوره‌های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه جلب اعتماد مردم در حوزه وقف موجب مشارکت بیشتر می‌شود، از خیرین خواست در عمل به این سنت اسلامی، شهرستان خلیل‌آباد را بیشتر یاری دهند.

امام‌جمعه شهر خلیل‌آباد بیان کرد: وقف‌های بسیاری در موضوعات مختلف در کشور ایجاد شده است، اما با اجرای سیاست‌های ویژه‌ای که توسط سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص موقوفات صورت می‌پذیرد، مسئله وقف و موقوفات بیشتر ماندگار می‌شود.

در این همایش همچنین سیداحمد حسینی، رئیس‌ اداره اوقاف و امور خیریه خلیل‌آباد با گرامیداشت هفته وقف، گفت: اگرچه برخی مواقع افرادی در روستاها موقوفات جدیدی را به ثبت می‌رسانند و وقف‌نامه آن توسط روحانی محل و یا دهیار و عضو شورا تهیه و امضا می‎شود، اما چون یک برگه آن برای ثبت در سامانه جامع اوقاف تحویل اداره اوقاف و امور خیریه نمی‌شود، مشکلات جدی را به وجود می‌آورد. شاید تا زمانی که واقف در قید حیات باشد به وقف عمل شود، اما به مرور زمان چون وقف‌نامه در سامانه ثبت نشده است در نسل و یا نسل‌های بعدی از بین برود و یا به هر دلیلی ورثه واقف تمکین به موضوع وقف نکنند و از سویی هیئت امنا مساجد و یا حسینه‌ها هم نمی‎توانند موضوع را از طریق قضایی پیگیری کنند.

حسینی اظهار کرد: اگر موقوفاتی بعد از 100 سال که قدمت آن است تحت عنوان موقوفات جدید شناسایی می‌‏شوند بدین خاطر است مدرک وقفی در اداره ثبت اسناد موجود بوده و دارای پلاک ثبتی هستند که براساس آن می‎توان موقوفه را شناسایی و زنده کرد. موقوفاتی که اکنون در روستاها با یک وقف‌نامه عادی و مهر دهیاری و شورا نوشته می‌‏شود بعد از گذشتن چند سال با مفقود‌شدن همان برگ که اگر در اداره اوقاف نباشد، موقوفه از بین می‌رود و اوقاف هم چون واقف در قید حیات نیست و مدرک وقفی وجود ندارد، هیچ حمایتی نسبت به احیای آن نمی‌تواند انجام دهد و حقوق موقوفه ضایع می‌شود. این اقدام موجب تضییع حقوق موقوفه خواهد شد که می‎طلبد این گونه وقف‎هایی که در روستا انجام می‌شود، یک برگ آن برای ثبت در سامانه جامع اوقاف و امور خیریه تحویل این اداره شود.

وی ادامه داد: هرچند وقف کردن آسان است، اما نگهداری از آن کار بسیار دشواری است که این موجب شده رسالت سازمان اوقاف و امور خیریه بسیار سنگین و خطیرتر نسبت به دیگر ارگان‌های دولتی باشد.

حسینی با اشاره به اینکه برخی از مردم آگاهی لازم از امورات وقف ندارند از تشکیل انجمن یاوران وقف در شهرستان خبر داد و افزود: وقف‌هایی در سطح روستاها وجود دارد که مردم هنوز آن را به ثبت نرسانده‌اند و این ممکن است بعد از چند سال از بین برود.

وی همچنین از وجود  548 موقوفه و 1500 رقبه در شهرستان خلیل‌آباد خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون 5 موقوفه جدید به ارزش 1.5 میلیارد تومان شناسایی و اسناد مالکیت آنها اخذ گردیده است.

رئیس‌ اداره اوقاف خلیل‌آباد با بیان اینکه مسجد جامع این شهر که در سال 1308 هجری قمری ساخته شده، قدیمی‌ترین موقوفه خلیل‌آباد است، بیان کرد: تمام تلاش ما فرهنگ‌سازی برای بردن موقوفات به سمت نیازهای روز جامعه است.

حسینی با تأکید براینکه نیاز شهرستان خلیل‌آباد موقوفات با نیات جدید و کاربردی است، به روزرسانی موقوفات را یک ضرورت دانست و بیان کرد: در کشور به دلیل درک صحیح مردم از مقوله وقف شاهد ثبت موقوفاتی هستیم که به کمک نیازهای روز جامعه آمده است.

انتهای پیام
captcha