بسیاری از مشکلات جامعه با وقف حل شدنی است
کد خبر: 4003527
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳
استاندار خراسان‌جنوبی:

بسیاری از مشکلات جامعه با وقف حل شدنی است

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: فقط در قالب وقف، بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی، رفاهی و زیرساختی قابل حل است.

بسیاری از مسائل و مشکلات در حوزه‌های مختلف با وقف حل شدنی استبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان‌جنوبی، حمید ملانوری، استاندار خراسان‌جنوبی، 17 مهرماه در دیدار مدیرکل و معاونان اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی که به‎مناسبت دهه وقف انجام شد، گفت: خداوند با تعیین صدقه، وقف، خمس، زکات، قرض‌الحسنه و مواردی از این دست، بهترین قوانین را برای اداره امور جامعه جاری کرده است و با اجرای دقیق این قوانین، مشکلات جامعه به‌راحتی حل می‌شود.

وی با بیان اینکه فقط در قالب وقف، بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی، رفاهی و زیرساختی قابل حل است، گفت: بسیاری افراد به جهت اینکه تمایل دارند نام‌شان ماندگار شود و بعد از مرگ هم از آنها یاد کنند، بخشی از اموال خود را در راه خدا وقف می‌کنند.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این ملک موقوفه تا زمانی که وجود دارد، باقیات صالحاتی برای فرد واقف و خانواده اوست و نامش همواره زنده می‌ماند، تصریح کرد: حجم عظیم اسناد موقوفات استان نشان می‌دهد نسل‌های گذشته و پیشینیان ما چقدر به موضوع وقف، توجه داشته‌اند.

ملانوری با بیان اینکه نیات موقوفه‌ها و راه‌های هزینه‌کرد درآمد موقوفات هم بیانگر این است که واقفان همه مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را مدنظر داشته‌اند، بیان کرد: با این وجود بی‌دقتی، سوء‌مدیریت و نبود نظارت بر روند اجرای صحیح نیات واقفان، بزرگترین ضربه را به سرمایه اجتماعی وقف وارد می‌کند.

استاندار خراسان‌جنوبی افزود: آنچه در گذر زمان اتفاق افتاده، این است که بخشی از اسناد موقوفات به هر دلیل از بین رفته یا گم شده که این عامل باعث شده درآمد حاصل از وقف در جای خودش هزینه نشود؛ این اتفاق که بخشی از آن ناشی از سوء‌مدیریت‌ها و نبود نظارت در گذشته است، نسل امروز را نسبت به وقف بی‌اعتماد کرده است.

ملانوری تصریح کرد: این بی‌اعتمادی نسل امروز، همان سرمایه اجتماعی وقف است که خدشه‌دار شده و بزرگترین ضربه را به وقف وارد می‌کند و به جهت اهمیت موضوع، تمامی دستگاه‌های متولی باید به این جریان ورود کنند و این اعتماد از دست رفته را جبران کنند.

استاندار خراسان‌جنوبی به کارکردهای وقف اشاره کرد و گفت: باید به دنبال راهکارهایی برای استفاده از درآمد موقوفات در مسیر حل مشکلات استان باشیم که این کار نیاز به کسب اجازه از مراجع به‌ویژه رهبر معظم انقلاب دارد. با کسب این اجازه می‌توان بخش عمده‌ای از مشکلات استان در حوزه‌های آب، بهداشت، راه و سایر موارد را برطرف کرد.

این دیدار به مناسبت دهه وقف و با هدف تبیین اهداف و برنامه‌های این حوزه در راستای ترویج سنت پسندیده وقف و بررسی راهکارهای لازم به‌منظور ایجاد ارزش افزوده از موقوفات انجام شد.

انتهای پیام
captcha