تلاش همه‌جانبه ایران برای کمک به بحران اخیر لبنان / آمریکا در پی جنگ داخلی در افغانستان است
کد خبر: 4004124
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱
سیدحسن نصرالله تأکید کرد:

تلاش همه‌جانبه ایران برای کمک به بحران اخیر لبنان / آمریکا در پی جنگ داخلی در افغانستان است

دبیر کل حزب الله لبنان طی سخنانی به انتخابات پیش روی لبنان، انتقال سوخت از ایران به لبنان، پیگیری حقیقت انفجار مهیب سال گذشته این کشور، تهدیدهای رژیم صهیونیستی و دیگر مسائل مهم منطقه پرداخت.

سیدحسن نصراللهبه گزارش ایکنا، دبیرکل حزب‌الله لبنان امشب ساعت 21 به وقت تهران طی سخنانی به مسائل مختلف سیاسی در لبنان و منطقه پرداخت. سیدحسن نصرالله در ابتدای سخنان خود به برپایی به موقع انتخابات در لبنان تأکید کرد و گفت: تمام جریان‌ها، نیروها و احزاب سیاسی در پارلمان خواهان برگزاری به موقع انتخابات هستند. از سویی هیچ نشانه‌ای در دست نیست که یکی از احزاب لبنان بخواهد انتخابات را به تعویق بیندازد و زمان فعالیت پارلمان فعلی را تمدید کند.

نصرالله با بیان اینکه در خارج از کشور، هیچ فرصت مساوی برای نامزدی، مبارزات انتخاباتی یا رای آزاد، به ویژه برای حزب‌الله وجود ندارد، تصریح کرد: برای ما در خارج از کشور امکان انجام کمپین‌های انتخاباتی و آزادی رأی دادن امکان‌پذیر نخواهد بود، اما تا زمانی که این ظلم تنها علیه ما باشد ولی منافع ملی حفظ شود، ما مشکلی نداریم و از حق خود صرف‌ نظر کرده و از اصل رأی‌گیری در خارج از کشور حمایت می‌کنیم. ما برای اصلاح قانون اساسی برای اصلاح حداقل سن مجاز برای شرکت در انتخابات و کاهش آن به 18 سال سخت تلاش کردیم.

دبیرکل حزب الله لبنان  تصریح کرد: متأسفانه اکثر جریان‌های سیاسی به استثنای حزب‌الله و جنبش امل از کاهش سن مجاز برای شرکت انتخابات در مذاکرات پارلمان خودداری کردند و برخی نمایندگان مجلس از هر راهی ممکن برای برگزاری انتخابات، چه از طریق کارت مغناطیسی، مدارک شناسایی یا هر وسیله دیگری حمایت می‌کنند.

نصرالله درباره بحران برق در لبنان نیز اظهار کرد: خاموشی سرتاسری به معنای ورود به یک فاجعه برای همه مردم لبنان است. ما از دولت می‌خواهیم که مسئله برق را در دستور کار قرار دهد تا راه‌حلی پایدار در این زمینه پیدا شود و نباید تنها به روش‌های تسکین‌دهنده موقت اکتفا کرد.

وی تأکید کرد: پیشنهادهای مختلفی از شرق و غرب برای حل مشکل برق در لبنان عرضه شده است و این مسئله باید حل شود. اگر در این میان مخالفت آمریکا مانع حل مشکل برق است، باید اعلام شود تا به شکل مقتضی عمل شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه پیشنهاد وزیر خارجه ایران برای حل مشکل برق در لبنان باید مورد توجه قرار گیرد از دولت خواست که موضوع برق را در دستور کار جلسه خود قرار دهد و افزود: ایران پیشنهاد جدیدی را برای حل مسئله برق ارائه کرده است. این پیشنهاد را بررسی کنید و خواهان معافیت از سوی دوست و محبوب خود آمریکا (در زمینه تحریم‌ها علیه ایران) شوید. بیم آن می‌رود که فروپاشی صنعت تولید و توزیع برق در لبنان عامدانه و به منظور توجیه خصوصی‌سازی این صنعت باشد.

وی به مسئله واردات سوخت از ایران اشاره و بیان کرد: ما در این موضوع هنوز در مرحله اول هستیم و این انتقال تا پایان اکتبر ادامه خواهد داشت. در واردات مازوت، قصد رقابت با شرکت‌های تأمین‌کننده را نداریم، بلکه هدف ما کاهش باری است که بر دوش مردم قرار گرفته است. از ابتدای ماه نوامبر مسئله گرمایش نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت که موضوع بسیار مهمی است. از آنجایی که ما به فصل سرما نزدیک می‌شویم در حال حاضر اولویت ما واردات مازوت است و پس از آن به بنزین می‌پردازیم. وصف‌های تحقیرآمیز بنزین اکنون در حال جمع شدن است و این همان چیزی است که می‌خواستیم.

نصرالله افزود: بگذارید دولت از آمریکا خواهان معافیت در زمینه واردات سوخت از ایران شود و از شرکت‌های لبنانی بخواهد تا از ایران مازوت بخرند. ما کار آن‌ها را تسهیل خواهیم کرد و برای همیشه از این پرونده خارج خواهیم شد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان به پرونده تحقیق درباره انفجار بندر نیز پرداخت و تصریح کرد که ما خواهان تحقیقات هستیم و آن را رها نخواهیم کرد، ما معتقدیم که از جمله گروه‌هایی هستیم که در اثر انفجار بندر بیروت از نظر اخلاقی، سیاسی و داخلی آسیب دیده‌ایم و اکنون از منظر انسان دوستانه، خواهان حقیقت و پاسخگویی هستیم، و تأکید کرد: شیوه عمل قاضی کنونی گزینشی و سیاسی است و دور از عدالت است. این قاضی به عدالت راهی نخواهد برد، چرا که مشغول سیاست است و خون‌های ریخته شده را در خدمت اهداف سیاسی قرار می‌دهد. ورود نیترات آمونیوم به دوران ریاست جمهوری میشل سلیمان و میشل عون برمی‌گردد، آیا شما اظهارات آن‌ها را شنیده‌اید؟

سیدحسن نصرالله خطاب به قاضی بیطار گفت: من نخست‌وزیر دیاب را تضعیف کردم، اما آیا شما از روسای دولت‌های قبلی در زمینه ورود نیترات آمونیوم سؤالی پرسیدید؟ چرا از وزیران دولتی که در آن انفجار رخ داد، تحقیق نکردید؟ قاضی در پرونده انفجار بندر مانند یک فرمانروای خودکامه عمل می‌کند.

وی خطاب به قاضی گفت: مهم این است که شما به خانواده‌های شهدا بگویید، چه کسی کشتی را آورده، با اجازه چه کسی آورده شده است و چه کسی این موارد را در آن انبار نگه داشته و با اجازه چه کسی چنین کرده است؟ قضات در اینجا مسئول هستند، چراکه آن‌ها بوده‌اند که اجازه ورود و نگهداری مواد را داده‌اند، شما با آن‌ها چه کردید؟ شورای عالی قضایی باید در این زمینه به ما پاسخ دهد. این راه به عدالت ختم نمی‌شود و اگر این شورا نمی‌خواهد این موضوع را حل کند، هیئت‌ وزیران باید آن را حل کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در مورد بمب‌گذاری در مسجد شیعیان در قندوز افغانستان نیز سخن گفت و آن را حادثه‌ای دردناک خواند و تصریح کرد: ما در غم خانواده‌های مظلوم شریک هستیم و آنچه اتفاق افتاده را محکوم می‌کنیم. عامل این جنایت داعش وهابی تروریستی است و آمریکا نیز مسئول است. پیش‌تر نیز گفته‌ام که آمریکا داعش را از عراق به افغانستان منتقل کرده است. وظیفه امروز داعش ایجاد تنش داخلی است تا منجر به شعله‌ور شدن جنگی داخلی در افغانستان شود. مسئولیت مقامات کنونی در افغانستان حفاظت از شهروندان جدا از تعلق آن‌ها به مذهب یا طایفه خاص است.

وی به موضوع پرونده ترور شهید نزار بنات در فلسطین نیز پرداخت و افزود: هنگامی‌که این شهید متفکر و مظلوم زنده بود به سخنان او گوش می‌دادم و تحت تأثیر اندیشه ناب او در مورد فلسطین و درگیری‌های منطقه قرار گرفتم. من از تشکیلات خودگردان فلسطین می‌خواهم که در رسیدگی به پرونده قتل این شهید از عدالت و حقیقت منحرف نشود، خون این شهید بزرگوار نباید هدر رود.

سیدحسن نصرالله همچنین درباره مردم یمن نیز سخن گفت و رفتار این مردم بزرگ در سالروز تولد پیامبر را تحسین کرده و تصریح کرد با توجه به شرایط سخت مردم یمن باید به این رفتار عظیم افتخار کنیم.

انتهای پیام
captcha