جایگاه انکارناپذیر مرجعیت در صیانت از شریعت
کد خبر: 4010135
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۹

جایگاه انکارناپذیر مرجعیت در صیانت از شریعت

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینکه در طول تاریخ مراجع تقلید دین‌داری مردم را حفظ کردند، گفت: جایگاه مراجع تقلید در استنباط احکام شرعی، تدوین حلال و حرام الهی، صیانت از کیان شریعت و مذهب و اهل بیت(ع) انکارناپذیر است.

حجت الاسلام محمد استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه فارسحجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با تأکید بر اهمیت حفظ جایگاه مرجعیت و روحانیت گفت: جایگاه مراجع تقلید در استنباط احکام شرعی، تدوین حلال و حرام الهی، صیانت از کیان شریعت و مذهب و اهل بیت(ع) انکارناپذیر است.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ مراجع تقلید دینداری مردم را حفظ کردند، افزود: در واقع در زمان غیبت کبری، مراجع تقلید ما نایبان عام امام عصر(ع) هستند که حضرت فرمودند: من حجت خدا هستم بر این فقها و فقها هم حجت من بر شما هستند، لذا قداست و حرمت و جایگاه آن‌ها همواره باید حفظ شود.

استوارمیمندی با بیان اینکه آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی از استوانه‌های فقاهت در حوزه‌های علمیه هستند‌ گفت: شخصیتی که با عضویت در شورای نگهبان، به عنوان یکی از یاران حضرت امام در دهه شصت و انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی کرد و بعد از آن هم با جایگاه فقهی و علمی که داشتند همواره از مدافعان نظام اسلامی بودند و کیان تشیع را در عصر ما حفظ کردند.

وی اظهار کرد: برخی از جریان‌های سیاسی ماجرایی که پیش آمد را بزرگ کردند. یک ماجرای طبیعی است و در حوزه‌های علمیه کاملاً مرسوم است که در فرایند آزاداندیشی علمی، شاگردان، اساتید خودشان را نقد می‌کنند همان‌طور که اساتید وقتی مورد پرسش و نقد قرار گرفتند به شاگردان پاسخ علمی می‌دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با یادآوری اینکه روحیه پرسشگری شاگرد نسبت به استاد در عین تکریم مقام استاد، یک ویژگی از قدیم در حوزه‌های علمیه است، گفت: یکی از طلبه‌های متدین و انقلابی مطالبی را به آیت‌الله صافی گلپایگانی منسوب کردند که صحت آن را هنوز نمی‌دانیم چقدر درست باشد‌.

استوارمیمندی با بیان اینکه مطالبی را منسوب کردند مطالب خوب، ناصحانه، راهگشا و دلسوزانه‌ای بود اما این طلبه، نقد و پرسشی هم نسبت به بخش کوچکی از فرمایشات آیت‌الله صافی داشتند، گفت: یک جریان خاص و برخی شخصیت‌های سیاسی خواستند بهره‌برداری سیاسی از این قضایا انجام دهند و مرجعیت را با سوء‌استفاده از آن یک کلمه در مقابل نظام و رهبری قرار دهند؛ در حالی که این‌طور نبود. همین مسئله این طلبه را به واکنش واداشت تا این بخش کوچک از سخنان آیت‌الله صافی گلپایگانی را نقد کند که قلم این طلبه مقداری تند بود البته حاوی بی‌ادبی نبود؛ اما جریان و موجی در دفاع از مرجعیت ایجاد شد.

وی در عین حال از شکل‌گیری جریان و موجی که در دفاع از مرجعیت ایجاد شد، اظهار خوشحالی کرد و گفت: خوشحالیم  از اینکه مرجعیت همچنان یک جایگاه مهم دارد و حساسیت‌ها نسبت به حفظ قداست و حرمت مراجع و علما هنوز در جامعه یا زیاد است. آن طلبه هم بعداً یک پیام عذرخواهی فرستادند که اگر تندی قلم من باعث تکدر خاطر مرجعیت و دوستداران ایشان شده است، عذرخواهی می‌کنم و آیت‌الله گلپایگانی هم با بزرگواری همیشگی خود فرمودند من از هیچ‌کسی شکایت و گلایه‌ای ندارم.

استوارمیمندی در پایان بیان کرد: مسئله نقادی و پرسشگری از اساتید و بزرگان، طبیعت حوزه‌های علمیه است، منتها جریان‌های سیاسی سوار بر این مسئله کاملاً طبیعی شدند و می‌خواستند از آن به نفع خود بهره‌برداری کنند.

انتهای پیام
captcha