کارآفرینی بانوی ملایری؛ مصداق تحقق تولید داخلی/ اشتغال‌زایی برای 10 نفر
کد خبر: 4017114
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹

کارآفرینی بانوی ملایری؛ مصداق تحقق تولید داخلی/ اشتغال‌زایی برای 10 نفر

یک بانوی کارآفرین ملایری که در زمینه طراحی و تولید ملزومات حجاب و پوشاک اسلامی فعالیت می‌کند، بیان کرد: اگر از جانب مسئولان حمایتی صورت بگیرد در برنامه بلندمدت قادر به طراحی، تولید انواع پوشاک اسلامی و پوشیده و در عین حال به‌روز، با کیفیت مناسب و نازل‌ترین قیمت برای سراسر کشور خواهیم بود.

زهرا نادی کارآفرینی ملایری طلبه ملایراین روزها اگر سری به بازار و مغازه‌های لباس‌فروشی بزنیم با انواع و اقسام مدل‌های لباس مواجه می‌شویم؛ طراحی مد متأثر از نگرش‌های اجتماعی، فرهنگ‌ها و جوامع مختلف بوده و به اندازه همین تفاوت‌ها دارای تنوع بالایی است.

طراحان مد تلاش می‌کنند تا لباسی که طراحی می‌کنند تابعی از زیبایی و جذابیت باشد، آن‌ها باید در نظر داشته باشند که هر نوع لباسی چه مخاطبی دارد و همچنین در چه موقعیتی پوشیده می‌شود. همچنین طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، الگوها و سبک‌ها را در اختیار دارند.

در این زمینه یک بانوی طلبه کارآفرین ملایری که دانش‌آموخته حوزه علمیه حضرت زینب(س) ملایر است این روزها در کارگاهی در حوزه علمیه مشغول خیاطی در حوزه دوخت چادر و ملزومات حجاب است.

زهرا نادی، طلبه کارآفرین ملایری در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه حدود 17 سال است که از حوزه علمیه فارغ‌التحصیل شده است، اظهار کرد: پس از فارغ‌التحصیلی خانه‌دار بوده و هیچ نوع فعالیت فرهنگی و اجتماعی نداشتم، در حالی که در زمان تحصیل فعال و باانگیزه بودم.

وی با بیان اینکه با تأسیس کانون دانش‌آموختگان در سطح کشور، به‌عنوان دبیر کانون دانش‌آموختگان حوزه علمیه انتخاب شده است، افزود. تشکیل این کانون باعث هویت‌بخشی دوباره و ایجاد انگیزه برای ازسرگیری فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و بسیاری از دانش‌آموختگانی که سال‌ها از محیط حوزه فاصله گرفته بودند، شد.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه به‌دلیل نداشتن مکان فعالیت، کار بسیار با سختی پیش می‌رفت و ارتباط‌گیری با دانش‌آموختگان بسیار سخت بود، ادامه داد: ابتدای کار ما با شروع بیماری کرونا، تعطیل شدن منبر و مسجد، مدارس و سخت شدن وضعیت معیشتی که طلبه‌ها هم با آن درگیر بودند و همچنین بیکاری و خانه‌نشینی بسیاری از طلاب و کمرنگ شدن انگیزه جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی در اجتماع مقارن شد.

نادی تصریح کرد: با به‌وجود آمدن چنین شرایطی به این فکر افتادم که شرایط عرضه محصولات و هنرهای دستی و کالاهایی که از سوی خود طلاب تولید و عرضه می‌شود را فراهم کنم و شرایط سخت اقتصادی را برای طلاب تسهیل کنم.

وی بیان کرد: در این راستا تصمیم گرفتم کاری کنم و با برطرف کردن این مشکل زمینه برای انجام فعالیت‌های فرهنگی نیز فراهم شود و این کار را از طریق حسینیه و مساجد شروع کردیم. بعد از گذشت حدود شش ماه مدیریت حوزه علمیه خواهران حضرت زینب(س) ملایر اتاقی را به‌عنوان دفتر کار کانون در اختیار ما قرار دادند و این اتاق علاوه بر انجام فعالیت‌های فرهنگی مربوط به دانش‌آموختگان تبدیل به بازارچه‌ای کوچک جهت عرضه محصولات و کالاهای طلاب شد.

بانوی طلبه کارآفرین ملایری افزود: در ابتدا استقبال چندانی از این کار نشد و حتی از طرف برخی از طلاب مورد توبیخ قرار گرفتم اما با توکل به خدا ادامه دادم و یک گروه مجازی جهت معرفی این محصولات به سایر طلاب تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت چند ماه این کار رونق گرفت، گفت: حوزه علمیه ساختمانی مستقل در اختیار کانون قرار داد که متراژ آن حدود ۳۰۰ متر بود، این مکان به‌منظور انجام فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی دانش‌آموختگان و برپایی نمایشگاه، آموزشگاه صنایع‌دستی، عرضه محصولات کشاورزی طلاب مورد استفاده قرار گرفت.

نادی با اشاره به اینکه سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی صرف ارتقای سطح علمی دانش‌آموختگان و فعالیت‌های به‌روز فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر می‌شود، افزود: بعد از گذشت چند ماه با توجه به نیاز جامعه، قیمت بالای چادر و ملزومات حجاب، نبود لباس‌های مناسب و پوشیده با قیمت مناسب با درخواست و حمایت مستقیم مدیریت اداره‌کل دانش‌آموختگان، حمایت همکارانشان و همچنین مدیر حوزه حضرت زینب(س) و کمک یکی از دوستان طلبه خیاط و طراح پوشاک توانستیم با کمترین سرمایه، در حد دو دستگاه چرخ خیاطی، استارت کار تولید انواع و اقسام مدل‌های چادر مشکی را بزنیم.

این بانوی کارآفرین گفت: در ابتدا هدف ما تولید چادر با قیمت مناسب و دوخت رایگان برای طلاب مدرسه ملایر بود، اما به لطف خدا و عنایت اهل‌ بیت(ع) توانستیم کار را گسترش داده و تعداد چرخ‌های خیاطی را به 10 عدد رسانده و 10 نیروی کار به شکل مستقیم و غیرمستقیم جذب کنیم.

وی یادآور شد: علاوه بر تأمین چادرهای طلاب مدرسه خودمان توانستیم نیاز سایرین را پوشش دهیم و استقبال بسیار خوبی به دنبال داشت. در حال حاضر اعلام می‌کنیم که قادر به تولید و ارسال چادر و ملزومات حجاب با قیمت مناسب به سراسر کشور هستیم.

نادی افزود: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که افتتاح فاز دوم تولید پوشاک پوشیده را در بحث تولید مانتوهای شیک، پوشیده و با قیمت مناسب در هفته بسیج داشتیم که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای 10 نفر ایجاد اشتغال شده است، بیش از 150 میلیون تومان برای راه‌اندازی این کارگاه هزینه شده است که این سرمایه شخصی خودم بوده است.

وی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی این کارگاه مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز ما را بسیار تشویق کرد، گفت: وی حمایت‌های معنوی از ما داشت و قرار است با پیگیری‌هایی که در حال انجام است تسهیلاتی را نیز به‌صورت وام برای گسترش کارگاه در اختیار ما قرار دهند که از حمایت‌های این اداره سپاسگزارم.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه چشم‌انداز ما گسترده است و در صورت حمایت بیشتر قادر هستیم انواع ملزومات حجاب اسلامی را تولید کنیم، گفت: در حال حاضر مسئولیت این کارگاه بر عهده خانم فراهانی یکی از طلاب خانم این حوزه و دانش‌آموخته طراحی لباس است.

وی یادآور شد: اگر از جانب مسئولان حمایتی صورت بگیرد ما در برنامه بلندمدت قادر به طراحی و تولید انواع پوشاک پوشیده و در عین حال شیک و به‌روز بوده و قادر به تولید انواع و اقسام چادر و مانتوهای رنگی و مشکی و سایر ملزومات حجاب اسلامی با بهترین جنس و کیفیت و نازل‌ترین قیمت برای سراسر کشور خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha