همدان دارای مشکلات فراوانی در عرصه چاپ است
کد خبر: 4018112
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲

همدان دارای مشکلات فراوانی در عرصه چاپ است

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه حوزه نشر و چاپ مشکلات فراوانی وجود دارد، گفت: استان همدان در عرصه چاپ در سطح ملی و منطقه ای حضور جدی ندارد و مشکلات در عرصه نشر واقعا زیاد است.

جلسه وزیر ارشاد در همدانبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان همدان امروز 12 آذرماه در آیین گشایش موزه صنعت چاپ استان همدان و جشنواره صنعت چاپ اظهار کرد: اقدامات فعالان عرصه صنعت و چاپ در حوزه توسعه فرهنگ بسیار موثر است و گاهی از موارد با انتشار یک تصویر یک کتاب را به نمایش می‌گذارند.

وی بیان کرد: هر آنچه انتشار داده می‌شود یک فکر مسجم است که وجود پیدا می‌کند و لذا فعالیت در صنعت چاپ و نشر مسئولیت اجتماعی دارد و مسئولیت‌پذیری در این حوزه بسیار مهم است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه حوزه نشر و چاپ  مشکلات فراوانی وجود دارد، افزود: استان همدان در عرصه چاپ در سطح ملی و منطقه ای حضور جدی ندارد و مشکلات در عرصه نشر واقعا زیاد است.

وی اظهار کرد: همدان دارای بوعلی‌سینا به عنوان  مظهر عقل محض و باباباطهر به عنوان مظهر عرفان محض است و شهر همدان دارای سرمایه‌های فرهنگی فراوانی است اما جایگاه خود را در سطح فرهنگ در کشور کسب نکرده است.

همدان دارای مشکلات فراوانی در عرصه چاپ است

شعبانی با تاکید بر اینکه همدان ظرفیت‌های بالایی دارد و حرف برای زدن در سطح ملی دارد، افزود: همدان این ظرفیت را دارد اما نیازمند حمایت است و از وزیر ارشاد می‌خواهیم به دلیل علاقه به وطن از کسانی هم که در عرصه نشر فعالیت می‌کنند حمایت کنند.

سند فرهنگی در تزار نظام جمهوری اسلامی تدوین شود

علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان نیز در این مراسم اظهار کرد: انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی بود و حال که موقعیتی در کشور فراهم شده و یک تفکر انقلابی شکل گرفته بهترین موقعیت است که یک ساز و کار شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: باید سندی فرهنگی در تزار نظام جمهوری اسلامی تدوین و وظایف متولیان بخش مشخص شود و باید از موازی‌کاری‌ها و اقدامات ناهماهنگ جلوگیری شود.

همدان دارای مشکلات فراوانی در عرصه چاپ است

استاندار همدان بیان کرد: ما نباید اقداماتی انجام دهیم که به تاریخ و تمدنی که به ما به ارث رسیده خدشه‌ای وارد شود.

وی با بیان اینکه بیش از یک قرن است که فعالیت چاپخانه‌ها در کشور شکل گرفته و امروز در همه حوزه‌ها حائز اهمیت است، گفت: چاپ به عنوان یک صنعت، علم و دانش را با یک جهش خارق العاده پیش برد و به آنان سرعت بخشید.

قاسمی‌فرزاد تشریح کرد: امروز همه بخش‌های جامعه متاثر از صنعت چاپ هستند و سیاست‌های دولت سیزدهم هم حمایت‌های معنوی و مادی از صنعت چاپ است.

وی تاکید کرد: صنعت چاپ را مورد حمایت قرار می‌دهیم و اجازه نخواهیم داد دچار تغییر و تحول شود و فعالان این عرصه باید آن را پویا و زنده نگه دارند.

استاندار همدان در پایان گفت: با هماهنگی سازمان صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی زمین در منطقه ویژه اقتصادی جهت واگذاری به فعالان حوزه صنعت و چاپ فراهم است.

همدان به قطب صنعت چاپ و نشر کشور تبدیل شود

حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این آئین امروز 12 آذرماه در آیین گفت: همدان سه هزار و سیصد سال تاریخ دارد و شهری در  دنیا با تاریخ همدان نیست و نام  پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین زمانی بر روی این شهر گذاشته شد که هیچ استانی نامگذاری نشده بود و همدان مفتخر به کسب این نام شد.

وی تاکید کرد: ما اجازه نداریم سخنی بگوییم در قواره پایتخت تاریخ و تمدن نباشد و استانی را با  صاحب نامی همدان با مشاهیر بین المللی که دارد نمی توانیم پیدا کنیم و همچنین در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بزرگان کشور از استان همدان بودند که نشان از جایگاه ویژه استان همدان دارد و همگی مسئولیت حفاظت از این جایگاه را به عهده داریم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همدان به عنوان قطب فرهنگی در کشور مطرح است، افزود: به همین دلیل در همدان همه محورهای فرهنگی را در مورد توجه قرار داده ایم و هنوز نیاز به توجه بیشتری دارند.

وی اظهار کرد: همدان باید بزرگ شود و با این مسافت فقط می‌توانیم برج احداث کنیم در همدان 12 هزار هکتاری می‌شود 50 هزار واحد مسکونی ساخت و این امر با میانداری استاندار باید اتفاق بیفتد.

حاجی بابایی با بیان اینکه قطب صنعت چاپ و نشر را باید در همدان رقم بزنیم، گفت: نوسازی و ارتقای کیفیت صنعت چاپ را باید در اولویت قرار دهیم تا بتوانیم همه ایران را از طریق صنعت چاپ تحت پوشش قرار دهیم.

دبیرخانه‌ای برای حفظ آثار عرفای همدانی تشکیل شود

احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: گرچه اقبال عمومی جامعه بیشتر مطالعه در فضای دیجیتال است و شبکه‌های پیام‌رسان و فضای مجازی بخشی از سرانه مطالعه کشور به خود اختصاص داده‌اند و سرعت اطلاع‌دهی فصای مکتوب به فضای دیجیتال نمی‌رسد اما لذت مطالعه مکتوب قابل مقایسه با دیجیتال نیست.

همدان دارای مشکلات فراوانی در عرصه چاپ است

وی اظهار کرد: از ویژگی‌های آثار مکتوب این است که بدون بکار بردن حتی کلمات می‌توان با آن‌ها حرف زد و مفاهیم فراوانی را انتقال می‌دهند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات صنعت چاپ گفت: باید مشکلات صنعت چاپ از کمبود کاغذها تا تامین مواد اولیه مورد توجه قرار گیرد تا این صنعت به سمت کوچک سازی و فراموشی پیش نرود.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ و نشر می تواند برای استان درآمدزایی داشته باشد ادامه داد: اگر از جشنواره صنعت چاپ سخن می‌گوییم باید موانع آن هم برداریم چرا که که خیلی از حرف‌ها را فقط در قالب نوشتار می‌توان بیان کرد.

فلاحی با اشاره به وجود عرفایی بلند مرتبه در تاریخ همدان گفت: دبیرخانه‌ای برای حفظ آثار این عرفا و اینکه آنان را با نسل حاضر پیوند بزنیم وجود ندارد.

وی بیان کرد: در گذشته گاها به طور همزمان چندین عالم در همدان حضور داشتند و به دلیل سابقه مذهبی همدان است که توانستیم بکر بودن فرهنگ را حفظ کنیم.

انتهای پیام
captcha