ریشه‌های تفریق در اسلام افراط و تفریط است
کد خبر: 4019970
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
صاحب تفسیر مشکاة بیان کرد:

ریشه‌های تفریق در اسلام افراط و تفریط است

صاحب تفسیر مشکاة گفت: ریشه‌های تفریق در دامن اسلام، افراط، تفریط و خروج از تعادل است و شکل‌گیری فرقه‌های گوناگون در جامعه امروز نیز از میان همین افراد افراطی و تفریطی بیرون می‌آیند و مسیر خود را مشخص می‌کنند.

محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة، شامگاه گذشته 19 آذرماه در نشستی مجازی با موضوع «شرح خطبه 127 نهج‌البلاغه» که به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: همانگونه که در شب گذشته به شرح این خطبه پرداختیم و به این نکته اشاره کردیم که وجود امام علی(ع) در بیان اندیشه غلط و مبنای ناروایی که خوارج بنیاد نهادند مبتنی بر اینکه کسی که گناه کبیره‌ای انجام می‌دهد کافر است و اگر چنین کفری داشته باشد واجب‌القتل است، در حالی‌که امام علی(ع) این ادعا را رد کردند.

وی ادامه داد: همچنین ایشان در ادامه نیز فرمودند کسانی که در ارتباط با من افراط و تفریط دارند به هلاکت خواهند رسید، اما در این میان آن دسته از افرادی که راه میانه را انتخاب می‌کنند و آن را پیش می‌گیرند قطعاً این‌ها، جماعت بر حق هستند و به سعادت و کامیابی دست خواهند یافت و همواره بدانید که اگر از مسیر اعتدال در پیروی، محبت و شناخت ما خاندان فاصله گرفتید به اهل هلاکت ملحق خواهید شد.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: همچنین امام علی(ع) به این افراد توصیه می‌کند که سعی کنید از جماعت حق و جمع مسلمانان جدا نشوید و به شدت از اینکه بین شما تفرقه ایجاد شود بپرهیزید و گروه گروه نشوید که اگر بین شما تفرقه ایجاد شد مانند تک گوسفندی که نصیب گرگ بیابان می‌شود، تکی خواهید شد که نصیب شیطان می‌شود.

انصاری تأکید کرد: در این میان لازم است به این نکته نیز اشاره شود که انسان‌هایی که به لحاظ فکری و اعتقادی تک‌روی و خود را از دیگران جدا می‌کنند و سعی دارند که نظرات و شیوه نگاهی را القا و بر اساس این نگاه خود حرکت کنند، اگر به عقبه زندگی آن‌ها نگاهی داشته باشیم متوجه می‌شویم که عقده‌های روانی، شکست‌ها و ناکامی‌هایی در زندگی آن‌ها وجود دارد که موجب می‌شود این افراد با روش تک‌روی رفتار و به نوعی خود را از دیگران جدا کنند.

وی با تأکید براینکه در حقیقت ریشه‌های تفریق در دامن اسلام، افراط، تفریط و خروج از تعادل است، گفت: دلیل شکل‌گیری فرقه‌های گوناگون در جامعه امروز نیز از میان همین افراد افراطی و تفریطی بیرون می‌آیند و مسیر خود را مشخص می‌کنند.

صاحب تفسیر مشکاة عنوان کرد: از این‌رو با توجه به این اقدامات و جنایاتی که خوارج انجام دادند امام علی(ع) فرمودند این خوارجی که شمشیر بر دوش داشتند و بر اساس ادعایی که داشتند امت پیامبر(ص) را تکفیر کردند، دستور قتل آن‌ها را به مسلمانان دادند و فرمودند که آن‌ها باید کشته شوند ولو اینکه خودشان را به دستگاه حاکمیت من نزدیک و خود را منتسب به من کرده باشند و سپس فرمودند که پس از من دیگر شما نمی‌توانید حکمی را برای آن‌ها صادر کنید و فقط من می‌توانم با آن‌ها مقابله و حکمی را در برابر آن‌ها صادر کنم، زیرا شما توانایی مقابله با آن‌ها را ندارید و همواره ایشان می‌دانستند که پس از خود اگر مسلمانان بخواهند اقدامی انجام دهند آشفتگی‌ها و بلواهای زیادی به وجود خواهد آمد.

انصاری با بیان اینکه تا اینجا امام علی(ع) مبنای غلط فکری خوارج را اثبات کردند و سپس به مسئله‌ای که خوارج، امام و امت پیامبر(ص) را متهم به گناه کردند، پرداختند، گفت: از این‌رو فرمودند که من خطا، شبهه و نیرنگی انجام نداده‌ام که شما چنین حکمی را صادر کنید، در حالی‌که شما هیچ رسالت و ریشه‌ای ندارید که بخواهید این چنین حکم تکفیر را برای مسلمانان و امت پیامبر(ص) صادر می‌کنید.

وی اظهار کرد: از نظر امام علی(ع) گروه خوارج بر اساس هوای نفس خود چنین حکمی را صادر کردند و نه بر اساس قرآن و کلام الهی و همواره این گروه بر روش نفسانی خود حرکت کردند. همچنین خطاب به خوارج فرمودند که من پیش از آنکه شما وارد حکمیت شوید به شما تأکید کردم که شما باید در ابتدا بر اساس عدل حکمیت کنید و حق را هدف خود قرار دهید و مبادا که در حکم خود به ستم، بیداد، تفکر غلط و اندیشه بد بر حق مسلمانان گرفتار شوید.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: سپس فرمودند که پس با وجود چنین توصیه‌ها و تأکیداتی چه گناهی در حکمیت از من سر زده است که چنین حکمی را صادر می‌کنید؟ در این صورت بود که امام علی(ع) از وقایعی پرده برداشتند که چندین سال پس از شهادت ایشان، رخ داد.

انتهای پیام
captcha