تعویق بازسازی قدیمی‌ترین مسجد چوبی در روسیه
کد خبر: 4022356
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹

تعویق بازسازی قدیمی‌ترین مسجد چوبی در روسیه

کار مرمت قدیمی‌ترین مسجد چوبی شهر کازان روسیه به دلیل برخی مشکلات به تعویق افتاده است.

به گزارش ایکنا به نقل از ریلنوئورمیا، کازان پایتخت و بزرگترین شهر جمهوری تاتارستان در روسیه است. قدیمی‌ترین مسجد چوبی این شهر نیازمند بازسازی است.

نه تنها قسمت داخلی این بنا باید بازسازی ‌شود، بلکه ظاهر تاریخی آن نیز نیازمند بازسازی است. کار مرمت آن پیچیده خواهد بود زیرا  60 درصد از بخش‌های چوبی باید جایگزین شوند. پایه‌های بنا هم به طور کامل تخریب شده است، علاوه بر این، جمع‌آوری بیش از 20 میلیون روبل کمک مردمی ضروری است.

کار بازسازی این مسجد که بازرگان، صنعتگر و نیکوکار معروف، ایوان آلافوزوف، آن را برای کارگران مسلمان خود ساخت، از اواخر مرداد ماه امسال آغاز شد. از آنجایی که این بنا یکی از آثار میراث فرهنگی با اهمیت منطقه است، بررسی تاریخی و فرهنگی دولتی اسناد پروژه قبل از آن انجام شد و در 28 آگوست 2021، کمیته حفاظت از آثار میراث فرهنگی تاتارستان مجوز مرمت را صادر کرد. 

بولات خضرت صفروف، امام مسجد گفت که مناره از ساختمان برداشته شد، پوشش بیرونی به‌طور کامل برچیده شد و همچنین قسمت‌های سوخته دیوارهای داخلی در حال پاکسازی است. کارگران باید به‌صورت دستی هر آجر و هر تخته را که از پایه شروع می‌شود و به سقف ختم می‌شود، مرتب می‌کردند و آنها را جداگانه برای بررسی قرار می‌دادند.

امسال قرار بود بازسازی پایه‌های این بنا انجام شود، اما با توجه به مشکلات متعدد از جمله درگذشت امام جماعت سابق مسجد، مینوخت ساگیروف و نیاز به ثبت نام و انتظار برای بررسی و تأیید امام جماعت جدید، بازسازی تا زمان گرم شدن هوا به تعویق افتاد.

بولات خضرت می گوید: باید این بنای چوبی را که 111 سال قدمت دارد، نجات دهیم. وظیفه اصلی ما مرمت پایه بنا است. ما می‌خواستیم قبل از شروع فصل زمستان این کار را انجام دهیم که متأسفانه نشد. اکنون این کارها را به بهار موکول می‌کنیم، زیرا بهتر است در زمان سرما این کار انجام نشود. بولت خضرت افزود که پایه آجری قدیمی کاملاً فرو ریخته است، بنابراین یک پایه جدید می‌ریزیم.

وی افزود: کار مرمت این بنا که در اواسط قرن گذشته در آتش سوخت آسان نیست. بررسی‌ها نشان داد که حدود 60 درصد از بخش‌های چوبی بکار رفته در بنا غیرقابل استفاده هستند و باید تعویض شوند. کارشناسان همچنین به کج شدن بخش‌هایی از سازه‌های حامل ساختمان اشاره کردند که به‌طور غیرمستقیم نشان‌دهنده برهم خوردن تنظیم پایه‌ها و فرسودگی آنها، وضعیت نامناسب سقف، پنجره‌ها، درها و همچنین چفت و بست‌هاست.

انتهای پیام
captcha